وزیر علوم در جشنواره بین‌المللی خوارزمی مطرح کرد؛ صادرات 230 میلیون دلاری در پارک‌های فناوری/2 ماموریت مهم وزارت علوم برای توسعه زیست‌بوم نوآوری 
چاپ 

وزیر علوم در جشنواره بین‌المللی خوارزمی مطرح کرد؛ صادرات ۲۳۰ میلیون دلاری در پارک‌های فناوری/۲ ماموریت مهم وزارت علوم برای توسعه زیست‌بوم نوآوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه یک سوم شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر شده‌اند، افزود: در سال جاری با توجه به بسترهای نوآوری ایجاد شده، میزان صادرات پارک‌ها از ۲۳۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت.

به گزارش  یمین نیوز به نقل از ایسنا دکتر منصور غلامی روز شنبه، ۵ اسفندماه در مراسم سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با اشاره به برگزاری این جشنواره علمی در سطح بین‌الملل،‌ افزود: در این دوره از جشنواره از ۱۰ طرح داخلی و ۵ طرح خارجی تقدیر به عمل می‌آید و طرح‌های خارجی از ۴۹ کشور جهان بوده است.

وی حضور دانشمندان جهان در این نمایشگاه را در راستای تعاملات وزارت علوم با کشورهای جهان دانست و ادامه داد: بر این اساس این جشنواره تاکنون ۹۲۰ جایزه به محققان اعطا کرده است.

غلامی با تاکید بر اینکه تاریخ کشور مملو از دانشمندانی است که هر یک نقطه عطفی از فعالیت‌های علمی و فناوری کشور بوده‌اند، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران برای حضور مجدد در عرصه‌های علم و فناوری جهان تلاش مصاعف کرده است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: بر این اساس در ۴۰ سال گذشته،‌ ۳۷۵ هزار مستند علمی از دانشمندان ایرانی در راستای ثبت جهانی علم منتشر شده است. به گونه‌ای که در حال حاضر ایران از لحاظ رشد و انتشار دستاورد علمی در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه شانزده را دارد.

غلامی ادامه داد: ایران در حالی یک درصد جمعیت جهان را دارد که ۱.۹ درصد مقاله‌های نمایه شده بین‌المللی و ۲.۹ درصد مقالات پر استناد توسط اساتید و پژوهشگران ایرانی ارائه شده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ایران در حوزه علم و فناوری‌های نوین نسبت به سایر کشورهای پیشرفته دیر اقدام کرده است،‌ اظهار کرد: ولی با این وجود ایران در عرصه‌های فنون نوین،‌ حضور پررنگ داشته است.

وی با اشاره به اقدامات ایران در عرصه‌ تولید فناوری‌های نوین، خاطرنشان کرد: ۴۲ پارک علم و فناوری در ۱۹۰ مرکز رشد در کشور ایجاد شده است که این مراکز ضمن فراهم کردن اشتغال ۳۰ هزار نفر، موفق به فروش ۳ هزار میلیارد تومانی شده‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر ۴۷۰ شرکت در پارک‌های علم و فناوری مستقر شده‌اند که این تعداد یک سوم کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری ظرفیت‌های بالایی در استان‌های کشور ایجاد کرده و موجب توسعه پایدار می‌شود، افزود: در سال جاری با توجه به بسترهای ایجاد شده میزان صادرات پارک‌های علم و فناوری کشور از ۲۳۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت که این عدد نشان دهنده افق روشن کشور به دلیل ایجاد زیست بوم نوآوری در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده است.

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه حرکت پرشتاب علمی و ایجاد زمینه توسعه فناوری و همکاری میان دانشگاه‌ها، دریچه جدیدی در توسعه پایدار ایجاد خواهد کرد، یادآور شد: حضور دانشمندان برجسته از سایر کشورها در این مراسم در راستای همکاری جامعه علمی کشور با محققان سایر کشورها بوده است.

غلامی با تاکید بر اینکه در چهار سال اخیر حجم همکاری‌ها و مبادلات علمی ایران به میزان چشمگیری افزایش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر ۲۲ درصد از انتشارات علمی محققان کشور در قالب همکاری‌های پژوهشی بین‌المللی بوده است.

وی اضافه کرد: در این راستا، وزارت علوم ۲ ماموریت ملی را در دستور کار قرار داده است.

وزیر علوم، حمایت کامل از زیست‌بوم نوآوری برای توسعه علم و فناوری،‌ تجاری‌سازی و تبدیل دانش به ثروت و ایفای نقش در حل چالش‌های ملی کشور را که با همکاری دستگاه‌های متولی صورت می‌گیرد از ماموریت‌های وزارت علوم نام برد.

غلامی اضافه کرد: این وزارتخانه با همکاری وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همچنین هماهنگی میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اقدام به ایجاد توسعه زیست‌بوم نوآوری در کشور کرده‌اند و در این صورت در آینده شاهد اثرات بزرگی در فضای اقتصادی کشور خواهیم بود.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو