رئیس کل بیمه مرکزی از تاسیس اداره کل نظارت بر بیمه های زندگی خبر داد/ پیچ نظارتی صنعت بیمه در موضوع بیمه های عمر سفت تر می شود 
چاپ 

رئیس کل بیمه مرکزی از تاسیس اداره کل نظارت بر بیمه های زندگی خبر داد/ پیچ نظارتی صنعت بیمه در موضوع بیمه های عمر سفت تر می شود

thum-758e147a7895d33fd60-0Q5A1521_2389

رئیس کل بیمه مرکزی از تاسیس اداره کل نظارت بر بیمه های زندگی خبر داد/ پیچ نظارتی صنعت بیمه در موضوع بیمه های عمر سفت تر می شود

دکترعبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی امروز در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر که با حضور ۱۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویر بردار برگزار شد، به تشریح دستاوردهای صنعت بیمه در سال جاری پرداخت و گفت: صنعت بیمه با سرعت و شناخت خوبی که مردم از خدمات این صنعت پیدا کرده اند، در ۹ ماهه امسال ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه نامه صادر کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، دکتر همتی در این نشست گفت: در نه ماهه اول سال، شاهد رشد ۲۰ درصدی حق بیمه ها و ۲۳ درصدی خسارت های پرداختی بودیم. همچنین ضریب نفوذ بیمه به رقم ۲,۲ درصد در پایان سال ۹۵ رسید که با رشد ۲۰ درصدی حق بیمه ها در سال جاری، امیدوارم شاهد افزایش ضریب نفوذ بیمه در پایان سال ۹۶ باشیم.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به سه رشته پر طرف دار بیمه ای گفت: در ۹ ماهه امسال ۷۰ درصد بیمه نامه ها در شخص ثالث، درمان و بیمه زندگی صادر شده  و این نشان می دهد بیمه های بازرگانی در بطن زندگی مردم نفوذ کرده و با استقبال روز افزون مواجه شده است.

دکتر همتی با اشاره به حوادث تلخ سال گذشته گفت: در یک سال گذشته حوادث تلخی در کشور رخ داد که مردم ما را متاثر کرد  اما  خوشبختانه صنعت بیمه در پرداخت خسارات آنها سربلند بود که حوادث پلاسکو، قطار سمنان، معدن یورت و زلزله کرمانشاه بخشی از آنها به شمار می آید.

رئیس کل بیمه مرکزی از پرداخت  ۸۰ میلیارد تومان خسارت بابت زلزله کرمانشاه تا کنون توسط شرکت های بیمه خبر داد و گفت: برآورد ما از تعهدات صنعت بیمه ۱۷۰ میلیارد تومان است که با تکمیل پرونده ها به بیمه گذاران پرداخت می شود.

رئیس شورای عالی بیمه، بیمه عمر را در ایجاد اطمینان و امید به آینده مردم موثر دانست و گفت: خوشبختانه این بیمه نامه در ۲ سال گذشته با استقبال خوبی  از سوی مردم مواجه بوده و ۷۰ درصد رشد داشته است.
وی یادآور شد: از سال ۹۱ به بعد بیمه های عمر از سهم ۷,۸ درصد پرتفوی صنعت بیمه  به ۱۳.۸ درصد ارتقا یافته است و در سال ۹۵ حدود ۲.۵ میلیون نفر بیمه عمر خریداری کردند که در حال حاضر از کل جمعیت ایران ۱۴.۵ میلیون نفر دارای بیمه عمر هستند.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه درکشورهای توسعه یافته سهم بیمه عمر از پرتفوی بیمه حدود۵۰ درصد است، افزود: باید تلاش کنیم  در راستای سیاست های دولت و برنامه بیمه مرکزی برای ارائه مجوز به شرکت های بیمه تخصصی عمر در ایران نیز این سهم افزایش یابد.

دکتر همتی، به تصویب رساندن آیین نامه های  اصلی قانون جدید بیمه شخص ثالث را از مهمترین عملکرد بیمه مرکزی اعلام کرد و گفت: امیدواریم نیروی انتظامی بر اساس مصوبه دولت از ۲۶ بهمن، سامانه تخلفات رانندگی را در اختیار صنعت بیمه قرار دهد تا آن را در صدور بیمه نامه ها اعمال کنیم زیرا طبق قانون جدید، نرخ بیمه نامه رانندگان پرخطر بیشتر از دیگران خواهد بود.

وی آیین نامه حاکمیت شرکتی را ازدیگر آیین نامه های مهم صنعت بیمه دانست و گفت: اجرای این آیین نامه به رعایت حقوق بیمه گذاران و سهامداران جزء و شفافیت عملکرد بیمه ها کمک می کند که اساسنامه آن تهیه شده و پس از تایید سازمان بورس به شرکت های بیمه ابلاغ می شود.

رئیس کل بیمه مرکزی، از تکمیل سامانه سنهاب برای نظارت و هدایت الکترونیکی در صنعت بیمه خبر داد و گفت: این سامانه بسیار خوبی برای شناسایی تخلفات در حوزه صدور بیمه نامه، پرداخت خسارت و نظارت بر شبکه نمایندگان است و که مطمئنا با تکمیل آن می توان از این طریق نظارت دقیق تری بر صنعت بیمه داشته باشیم.

وی در خصوص اهمیت مدیریت ریسک در صنعت بیمه گفت: در حوادث اخیر اهمیت این مهم بیش از گذشته نمایان شد و امیدواریم بیمه مرکزی با اقداماتی که آغاز کرده است فعالیت خوبی در این حوزه داشته باشد. در همین راستا ما در چند روز آینده اعطای جایزه به واحدهای صنعتی برتر در حوزه پیشگیری و ایمنی را خواهیم داشت.

دکتر همتی، از تعیین تکلیف صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی خبر داد و گفت: رفع ابهامات شورای نگهبان در دولت مورد توجه قرار گرفت که قرار است پس از تعیین تکلیف این موارد از سوی نمایندگان منتخب هیات دولت، بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گیرد که با تاسیس این صندوق نگرانی های مردم برای بیمه زلزله نیز بر طرف می شود.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت  بیمه نفتکش سانچی گفت: تنها سی درصد  از ۳۲ میلیون دلار خسارت بدنه سانچی  بر عهده صنعت بیمه کشور ما بوده است و پس از تکمیل پرونده پرداخت می شود البته یکی از شرکتهای بیمه ایرانی نیز برای خدمه سانچی به ازای هر نفر صد میلیون تومان بیمه عمر صادر کرده است که این شرکت نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

وی در خصوص حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه گفت: امیدواریم با حمایت اعضای محترم کمیسیون اقتصاد در چاچوب لایحه دولت، مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه حذف شود که در دیدار با رئیس جمهور نیز بر این نکته تاکید کردم که همه جای دنیا برای خرید بیمه نامه برای مردم ابزارهای تشویقی در نظر می گیرند اما در کشور ما باید ۹ درصد مالیات دهند و این با استراتژی دولت برای رشد بیمه های بازرگانی همخوانی ندارد.

دکتر همتی در ادامه گفت: در بیمه های شخص ثالث، عمر و درمان حذف مالیات بر ارزش افزوده تقریبا قطعی  شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جبران کمبود ذخایر بیمه ظرف سه سال گفت: بخش زیادی از این کمبودها جبران شده و الان بیمه ها ٣٣ هزار میلیارد تومان ذخایر دارند که قطعا در سال ۹۷ نیز به این موضوع در هنگام بررسی کفایت ذخایر شرکت ها توجه خواهد شد.

دکتر همتی، بحران بیمه توسعه را یکی از تلخ ترین وقایع صنعت بیمه دانست و تصریح کرد: تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان از تعهدات بیمه توسعه پرداخت شده اما  بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر هم باید پرداخت  شود که با فروش اموال و دارایی های این شرکت در دست اقدام است.

وی در خصوص مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر عدم دریافت سود از حساب های بانکی بیمه ها گفت: در جمع بندی نهایی کمیسیون تلفیق این موضوع اصلاح شده و شرکتهای بیمه و بانکهای دولتی مستثنی شده اند چرا که منابع شرکت های بیمه متعلق به مردم است و باید بازدهی منابع مردم را هم در نظر داشته باشیم خصوصا که حداقل سی درصد منابع شرکت های بیمه باید به صورت نقدی در بانکها سرمایه گذاری  شود، بنابراین شرکتهای بیمه دولتی از این مصوبه کمیسیون تلفیق مستثنی شدند.

دکتر همتی از آغاز به کار اداره کل نظارت بر بیمه های زندگی از امروز خبر داد و گفت: این اداره تمام ذخایر سرمایه‌گذاری و تعهدات را کنترل می‌کند و بدین ترتیب بازدهی‌هایی که از سوی شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود بررسی خواهد شد و این بررسی به صورت سیستمی است و نه لزوما مبنی بر گزارشی که آنها ارائه می‌کنند
رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر ضرورت نظارت جدی تر بر عملکرد شرکت های بیمه ، تصریح کرد: پیچ نظارت بر صنعت بیمه در قضیه بیمه های عمر سفت تر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اخیرا مسائلی مطرح می‌شود در این باره که بیمه‌ها زیان‌ده هستند  خب لزوما نباید همه رشته‌های بیمه سود ده باشند. البته نمی شود نقش عوارض پرداختی صنعت بیمه به نهادهایی چون نیروی انتظامی، راهداری، وزارت بهداشت را در این ماجرا نادیده گرفت. سال گذشته سود صنعت بیمه ۷۰۰ میلیارد تومان بود که اگر عوارض پرداختی قانونی را به آن اضافه کنیم حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان می شود.

دکتر همتی در زمینه بیمه های عمر نیز به مردم اطمینان داد که ۲۵ درصد حق بیمه های عمر آنها نزد بیمه مرکزی به صورت اتکایی اجباری نگهداری می شود و افزود: نهاد ناظر با اعلام نرخ های فنی بر حساب های این رشته بیمه نظارت دارد تا در زمان ایفای تعهدات شرکت ها مشکلی پیش نیاید.

رئیس شورای عالی بیمه تصریح کرد: این حجم از عوارضی که صنعت بیمه پرداخت می‌کند، کمرشکن است و مالیات بر ارزش افزوده نیز باری اضافه بر دوش بیمه‌گذاران است. اینها مواردی است که ما خواهان اصلاح آنها هستیم. چرا که اگر این موارد حذف شود وضعیت صنعت بیمه کشور بسیار مطلوب خواهد بود.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعین وضعیت بیمه آتیه‌سازان حافظ گفت: امیدوارم این شرکت بیمه‌ای تطابق لازم را با مقررات بیمه مرکزی پیدا کند البته  نظر وزیر محترم بهداشت بر این است که تطابق یابد و اگر چنین نشود تعهداتی نسبت به آن نخواهیم داشت.

وی درباره کاهش نرخ ریسک اعتباری ایران نزد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) گفت: هرقدر این رتبه بهبود یابد، علاقه به سرمایه گذاری در ایران را افزایش خواهد داد.
رئیس کل بیمه مرکزی این بهبود را ناشی از اجرای برجام، بهبود روابط خارجی، امنیت داخلی و اطمینان دهی به سرمایه گذاران خارجی دانست و گفت: قراردادهایی که در زمینه فاینانس به تازگی بسته شده ، نشان می دهد گرایش برای ورود سرمایه به ایران رو به افزایش است. از ابتدای امسال بیش از ۱,۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی ورودی ثبت شده است که برای شروع رقم خوبی است.
رئیس کل بیمه مرکزی درباره اینکه بهبود این رتبه می تواند در کاهش نرخ بیمه اتکایی خارجی هم موثر باشد، گفت: این رتبه به معنی ریسک برگشت سرمایه است اما شرکت های بیمه اتکایی بر اساس عواملی چون میزان حوادث در دنیا در سال های قبل، نوع و ویژگی خود موضوع بیمه تعیین نرخ می کنند و این موضوع ارتباطی به کشور خاصی ندارد.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو