Logo of a company

طرح استانی فولاد «نی ریز» دستاورد دولت دوازدهم با تسهیلات بانک صنعت و معدن و توانمندی متخصصان ایرانی

فولاد نی ریز (استان فارس) كه اخيرا با حضور جهانگيري معاون اول رئيس جمهور و تسهيلات بانك صنعت و معدن به بهره برداري رسيد ، یکی از هفت طرح فولاد استانی وسومین واحد تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی «پرد» است.

تامین مالی طرح ‌های صنعت و معدن مانند هفت طرح فولادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی توسط بانک صنعت و معدن انجام شده و قرار است درسالهای ۹۸-۹۷ همه آنها علاوه بر احیا، فولادسازی ها نیز وارد مدار تولید شوند.

بانک صنعت و معدن تامین مالی ۵۰ درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور را برعهده گرفته و اکنون ۱۳ طرح فولادی نیز با تسهیلات این بانک در حال اجراست.

برنامه افتتاح طرح های فولاد استانی از آذرماه ۱۳۹۵ با فولاد سپید دشت در استان چهارمحال و بختیاری کلید خورد و این روند تا سال ۱۳۹۷ نیز تداوم خواهد داشت.

 

فولاد سپید دشت نخستین طرح استانی

کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد سفید دشت با مجموعه اقدامات دولت یازدهم به بهره برداری رسید، واحدی که به دلیل مشکلات مالی مدتها معطل مانده بود.

واحد احیای آهن اسفنجی فولاد سفید دشت چهار محال و بختیاری با ۸۰۰ هزار تن ظرفیت و قابل ارتقا تا یک میلیون تن است.

این طرح در قالب راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان ایمیدرو) با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت فولاد مبارکه و ۳۵ درصدی ایمیدرو در واقع در نیمه دوم سال ۹۲ پس از چند سال توقف، دوباره فعال شد و به افتتاح رسید.

کارخانه آهن اسفنجی سفید دشت، روز جمعه هفتم آبان ۱۳۹۵، نخستین محصول خود را تولید کرد و آذرماه همان سال افتتاح رسمی شد.

طبق اعلام مسئولان طرح، با بهره برداری از فولاد سپید دشت امکان اشتغال مستقیم ۱۴۰ نفر فراهم شد.

 

فولاد شادگان دومین طرح استانی

دومین کارخانه فولاد استانی که به افتتاح رسید، فولاد شادگان (خوزستان) است و در واقع کارخانه احیای مستقیم فولاد شادگان بر اساس روش ایرانی که یک فناوری بومی با ثبت جهانی است، ساخته شده و برای نخستین بار در ایران و جهان راه اندازی شد.

واقعیت اینکه از فولاد شادگان به عنوان دومین کارخانه فولاد استانی یاد می شود که اردیبهشت ۹۶ به افتتاح رسید.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) امسال علاوه بر راه اندازی واحد احیای فولاد سازی شادگان، این برنامه را برای دیگر فولاد سازی های استانی در برنامه دارد و برای همه این واحدها، هر یک سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری پیش بینی شده است.

 

فولاد میانه سومین طرح – دومین فناوری ایرانی

فولاد میانه به عنوان سومین طرح از میان هفت طرح فولاد استانی مهرماه امسال افتتاح شد، کارخانه احیای مستقیم (تولید آهن اسفنجی) فولاد میانه با فناوری ایرانی «پرد» راه اندازی شد.

کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن از جمله طرح‌های بومی با فناوری ایرانی (پِرِد) است که تاکنون در مدار تولید قرار گرفته است.

میزان سرمایه گذاری برای ساخت این کارخانه، ۲۸۰ میلیارد تومان است و با بهره برداری از این واحد برای ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی فراهم شده است.

میانگین خلوص آهن اسفنجی تولیدی این واحد ۹۵ درصد ذکر شده و به بیش از ۹۷ درصد هم خواهد رسید.

مشارکت تعداد ۳۰۰ شرکت داخلی در ساخت این کارخانه و اجرا توسط نیروهای بومی از مشخصه این طرح است، کارخانه آهن اسفنجی در شهرستان میانه، استان آذربایجان شرقی واقع شده و در آن گندله حاصل از سنگ آهن از طریق عملیات احیا با فناوری پِرِد (Persian Reduction)، به آهن اسفنجی تبدیل می‌شود.

 

فولاد نی ریز چهارمین طرح استانی – سومین فناوری ایرانی

فولاد نی ریز (استان فارس) در واقع چهارمین طرح از فولادهای استانی است که در مدار تولید قرار می گیرد و به این ترتیب در بخش آهن اسفنجی نزدیک به ۶۰درصد فولادهای استانی محقق می شود.

قرار است واحد تولید آهن اسفنجی «نی ریز» هفته آینده توسط معاون اول رییس جمهوری به افتتاح رسمی برسد.

کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد نی ریز از جمله کارخانه های فولاد استانی است که به روش فناوری پِرِد (PERED) به عنوان یک روش ایرانی احداث شده است.

فولاد نی ریز به عنوان سومین واحد تولید آهن اسفنجی با روش پرد معرفی شده است.

افتتاح این واحد فولاد سازی استانی، در حالی محقق می شود که ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی دنیا معرفی می شود و در واقع این مهم دستاورد بزرگی برای جامعه صنعتی کشور به شمار می رود.

تولید آهن اسفنجی به روش پرد، مصرف آب و انرژی، پایین و کیفیت محصول را ارتقا می بخشد.

شرکت «فولاد غدیر نی ریز» با سهامداری ۶۵ درصدی سرمایه گذاری غدیر و ۳۵ درصدی ایمیدرو تشکیل و این سازمان به عنوان کارفرما وظیفه تکمیل پروژه را به عهده گرفت.

فولاد سپید دشت (چهارمحال و بختیاری)، شادگان (خوزستان)، نی ریز (فارس)، قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار (خراسان رضوی)، میانه (آذربایجان شرقی) و فولاد بافت (کرمان) هفت طرح فولاد استانی است که در دولت نهم آغاز شد ولی به دلیل مشکلات مالی سالها متوقف ماند، اما دولت یازدهم از نیمه دوم ۱۳۹۲ تکمیل این طرح ها را کلید زد.

جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را هدفگذاری کرده که از این رقم ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن برای صادرات پیش بینی شده است.

ایران اکنون چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود که با تحقق برنامه سند چشم انداز، انتظار می رود کشورمان به جایگاه هفتم جهان ارتقا یابد.

 

تولید کارخانه آهن اسفنجی فولاد سبزوار

کارخانه آهن اسفنجی طرح فولاد سبزوار یکم بهمن ۹۶ نخستین محصول خود (آهن اسفنجی) را تولید کرد.

کارخانه آهن اسفنجی فولاد سبزوار نیز همچون دیگر طرح های استانی فولاد،‌ تا سال ۹۲ در وضعیت سکون قرار داشت که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان ایمیدرو) در دولت یازدهم فعال شد و در مسیر ساخت قرار گرفت.

محصول آهن اسفنجی با ۹۲.۵ درصد متالیزاسیون (درجه فلز شدگی) به تولید رسید.

برای این واحد، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و ۳۷۰ نفر به طور مستقیم و حدود سه هزار نفر غیر مستقیم به کار مشغول شدند.

ماده اولیه (گندله) این کارخانه از کارخانه گندله سازی اپال پارسیان واقع در سنگان تامین می شود که دی ماه گذشته از سوی معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد.

طرح فولاد سبزوار به عنوان یکی از طرح های هفتگانه فولاد استانی، در منطقه جوین (حدود ۶۵ کیلومتری غرب سبزوار) واقع شده است.

انتظار می رود در سه سال آینده تولید فولاد از ۲۵ میلیون تن در سال گذشته و سهم ایران در تولید جهانی از یک درصد به ۱.۵ درصد افزایش یابد؛ این امر به ارتقای رتبه جهانی ایران در این صنعت از ۱۴ به ۱۱ منجر می شود.

تامین مالی هفت طرح فولاد استانی سپید دشت (چهارمحال و بختیاری)، نی ریز (فارس)، قائنات ( خراسان جنوبی)، شادگان (خوزستان)، سبزوار (خراسان رضوی)، بافت (کرمان) و میانه (آذربایجان شرقی) که در قالب فاینانس چین صورت گرفته، از اقدام های مهم در این بخش است.

گـشایش خطوط اعتباری چین برای طرح های فولادی کشور با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی صورت گرفت.

 

تزریق ۱۸ هزار میلیارد ریال به طرح های هفتگانه فولادی

تزریق ۱۸ هزار میلیارد ریال به طرح های هفت گانه فولادی در دولت یازدهم گام مهمی است که در این زمینه برداشته شد، این منابع شامل ۹ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال و ۲۶ میلیون یورو برای بخش آهن اسفنجی و هفت هزار و ۵۲۰ میلیون ریال در بخش فولادسازی است.

انتظار می رود فولاد بافت (کرمان) و فولاد قائنات (خراسان جنوبی) اواخر امسال یا سه ماهه نخست سال ۹۷ به افتتاح برسد.

منبع : ايرنا