رییس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد بخشنامه رییس قوه قضاییه درباره نقل و انتقال خودرو فصل‌الخطاب است/از آوایی خارج از عدالت ندیدم 
چاپ 

رییس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد بخشنامه رییس قوه قضاییه درباره نقل و انتقال خودرو فصل‌الخطاب است/از آوایی خارج از عدالت ندیدم

7777-21-th3

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با تاکید بر لزوم تنظیم سند رسمی برای جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی گفت که بخشنامه رییس قوه قضاییه فصل الخطاب موضوع خودرو است.

به گزارش  یمین نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا دشتی‌ اردکانی در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه گفت: از خبرنگارانی که درباره لزوم ثبت سند رسمی اطلاع رسانی کردند تشکر می کنم. از منتقدان نیز تشکر می کنم؛ چرا که ما از انتقادها سود بردیم.

وی خطاب به اهالی رسانه اظهار کرد: برخی اخبار تبعاتی برای شما دارد که باید به حساب باقیات الصالحات بگذارید. همچنین باید توجه داشت که رسالت و این حرفه را نباید فدای جریان های باندی کرد که البته من این را میان خبرنگاران ندیدم.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران یادآور شد: شهید ححجی که اخیرا به شهادت رسید پیام بزرگی به همه داد که از هزاران فیلم و مطلب بیشتر دنیا را به تفکر وا داشت. وی به دنیا ثابت کرد ایران ضد تروریسم برای رفاه مردم قیام می‌کن. از طرف جامعه حقوقی و سردفتران شهادت این شهید را خدمت ملت ایران و مقام معظم رهبری تبریک و تسلیت عرض می کنم.

دشتی‌اردکانی در ادامه نشست خبری آماری از مراجعه به دفترخانه‌ها ارائه کرد و گفت: در سال ٩٥  ۱۲ میلیون و ٩٥٨ هزار و ١٥١ سند در کشور ثبت شده که بیشترین آمار متعلق به استان تهران است.

وی ادامه داد: میزان مراجعات در استان تهران یک میلیون و ۲۷ هزار و ۶۸۶ مورد و پس از آن به ترتیب استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی بیشترین مراجعه را داشته‌اند و استان ایلام با ۱۸ هزار و ۱۲۳ مورد کمترین میزان مراجعه را داشته است.

وی با اشاره به آمار قراردادهای پیش فروش ساختمان گفت: از تاریخ ۹۵/۱/۱، ۳۲۹ مورد ثبت در دفترخانه‌ها را داشتیم و از تاریخ ۹۵/۱/۱ الی ۹۵/۴/۳۱، ۷۵ مورد و در ۴ ماهه سال ۹۶، ۱۲۵ مورد ثبت در دفترخانه‌ها را داشته‌ایم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا امسال آزمون کانون سردفتران برگزار می شود؟ چنین پاسخ داد: این سوال را باید از ریاست سازمان ثبت بپرسید. برگزاری این آزمون بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک است، ولی تا جایی که می دانم امسال این آزمون برگزار نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ۱۵ مرداد ماه کانون سردفتران و دفتریاران ابلاغی را داشت که بر اساس آن ۱۰ درصد به نرخ حق التحریری اضافه می شود که چند روز بعد هیات عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال کرد، آیا با توجه به این موضوع افزایش ۱۰ درصدی اعمال می شود؟ گفت: طبق قانون ۴ سال یک بار دفاتر اسناد رسمی یک بازنگری در مورد تحریر انجام می دهند. با توجه به تورم و افزایش دستمزدها، افزایش نرخ آب و برق و تلفن ۴ سال یک بار باید طبق قانون تحریر مورد بازنگری قرار گیرد. در تبصره ۶ بخشنامه مذکور گفته شده هر سال ده درصد باید اضافه شود. سال گذشته این کار انجام شد و امسال هم باید ۱۵ مرداد ماه این افزایش انجام می‌شد اما دیوان عدالت اداری رایی را صادر کرد مبنی بر اینکه این افزایش نباید انجام شود و ما هم برای رعایت حال مردم و با توجه به سال اقتصاد مقاومتی این افزایش را انجام ندادیم و تحریر مانند نرخ سال ۹۴ در دفاتر اسناد رسمی اخذ می‌شود.

دشتی اردکانی گفت: طبق قانون باید رای دیوان ابلاغ شود و قبل از ابلاغ آن دریافت این ۱۰ درصد صحیح بوده، ولی اکنون که این ابلاغ انجام شده، هیچ شخصی حق دریافت نرخ اضافه‌تر را ندارد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه هنوز مردم در مورد سند خودرو سردرگم هستند  و با توجه به بخشنامه رئیس قوه‌قضائیه در برخی موارد شاهد هستیم که اسناد خودرو به صورت رسمی ثبت نمی شود، گفت: این بحث قدیمی شده است. اسناد خودرو در دفاتر اسناد رسمی در حال ثبت است. بخشنامه رئیس قوه‌ قضائیه فصل الخطاب این موضوع بود و موارد دیگری که مطرح می شود جایگاهی ندارد. مثلا می گویند رئیس مجلس موضوعی را ابلاغ کرده و بعد خانه ملت آن را تکذیب می کند؛ نباید باعث شویم مردم سردرگم شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اختلاف بین کانون بنگاه‌های املاک و کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ما هیچ دعوایی نه با پلیس و نه با بنگاه‌دارها داریم. در برنامه ششم توسعه در چند بند به تنظیم سند رسمی و ترویج سند رسمی اشاره شده است. اگر مردم مزایای سند رسمی را بدانند هیچگاه به اسناد عادی بها نمی دهند. اسناد عادی قابل انکار هستند و ممکن است نسبت به آنها ادعای جعل شود. قانون مدنی، مواد ۴۶، ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت و ماده ۲۹ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی به تنظیم سند رسمی تاکید کرده‌اند.

دشتی اردکانی اضافه کرد: بنگاه‌ها طرفین را پیدا کنند و موجر و مستاجر را به دفاتر اسناد رسمی معرفی کنند. در قانون هم پیش بینی شده که خریدار و فروشنده باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. شما می دانید که قراردادهای پیش فروش به صورت عادی چه مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد. از جمله این موارد می توان به موضوع پیش فروش‌ها در شهر ری و هشتگرد اشاره کرد.

خبرنگاری از رییس کانون سردفتران و دفتریاران پرسید آخرین اقدامات حذف دفاتر سنتی ثبت و ایجاد پروسه الکترونیک را توضیح دهید که وی پاسخ داد: در ای خصوص هم من و هم رئیس سازمان ثبت گزارش هایی داده‌اند. این کار یک پروژه داخلی نبود و همه عزیزان گفتند این کار یک کار ملی و بسیار بزرگ بود. دفاتر سنتی که قبلا در حوزه املاک و دفاتر اسناد داشتیم به الکترونیکی تبدیل شده و دیگر در هیچ دفتری در کشور به صورت سنتی کار انجام نمی شود. ما حدود ۱۱ هزار کارمند داشتیم که به صورت سنتی این کار را انجام می‌دادند. این موضوع هزاران ساعت وقت می گرفت و میزان بسیار زیادی کاغذ مصرف می‌شد. امروز این ۱۱ هزار کارمند از این موضوع آزاد شدند و در بخش‌های دیگر فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این موضوع بزرگترین و آخرین حلقه ثبت آنی بود که از رئیس سازمان ثبت به خاطر این موضوع تشکر می کنم، اما اختلالی را که به آن اشاره کردید مربوط به ثبت نبود، مربوط به زیرساخت بود که معاونت وزیر ارتباطات توضیح آن را ارائه کردند. هم اکنون ثبت به صورت آنی انجام می شود و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه وضعیت ثبت اثر انگشت به صورت الکترونیکی را توضیح دهید، گفت: این کار در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود. بانک اثر انگشت مقوله بسیار مهمی است که از جعل جلوگیری می‌کند و هر ایرانی همانند داشتن شماره ملی، اثرر انگشتش در سامانه ثبت ذخیره می شود و با این کار از جعل جلوگیری خواهد شد.

خبرنگاری دیگر با اشاره به موضوع ثبت سند خودرو و مسائلی که در رسانه‌ها در اینباره مطرح می شود نظر دشتی اردکانی را پرسید که وی گفت: مردم به مسائلی که در برخی رسانه ها گفته می شود توجهی ندارند. رئیس قوه‌ قضائیه بخشنامه مربوطه را ابلاغ کردند و سخنگوی قوه‌ قضائیه هم گفت هم اکنون مالکیت به وسیله سند رسمی انتقال داده می شود. مردم هم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند و هیچ مشکلی در اینباره وجود ندارد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه کانون سردفتران و دفتریاران از جمله نهادهای کم تخلف است و در صورت بروز تخلف، با آن موارد چگونه برخورد می‌کند؟ بیان کرد: طبق قانون، ۴ مرجع دفاتر اسناد رسمی را مورد بازرسی قرار می دهند از جمله سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک و … . مردم در صورت مشاهده تخلف می توانند به این مراجع مراجعه کنند.

وی افزود: در ۴ ماه نخست سال جاری در کشور ۱۱۲ مورد شکایت داشتیم که تمام موارد رسیدگی شده و تعدادی به این منجر شده که به دادستان اعلام کنیم و این کار را انجام داده‌ایم. بر اساس آماری که داشتیم در این موضوع کاهش‌هایی را شاهد هستیم. شکایت هایی که انجام می شود بسیار کم است و بیشتر شکایت ها، شکلی است، البته برای اینکه یک شکایت انجام شود و به نتیجه برسد یک فرآیند یک یا دو ماهه وجود دارد، ولی تمام شکایات رسیدگی می‌شود و کار انجام می‌شود.

خبرنگاری از رئیس کانون سردفتران و دفتریاران پرسید در پرونده بابک زنجانی یکی از سردفتران به انجام اقدامات مجرمانه در تنظیم سند متهم شده ولی برخی معتقدند که اقدام این سردفتر قانونی بوده، در اینباره توضیح دهید.

دشتی‌اردکانی پاسخ داد: سندی که توسط آن شخص ثبت شده برابر موازین قانونی بوده است. ما به آن برداشتی که مرجع قضایی داشته تمکین می کنیم و اگر سردفتر شکایتی دارد باید به مراجعه مربوطه مراجعه کند. دفترخانه مذکور هم اکنون فعالیت خود را انجام می دهد. در برخی مواقع برخی دفاتر در برخی پرونده ها سندی ثبت کرده اند، ولی می بینیم آنچه فرد ثبت کرده قانونی بوده و اگر نباشد به دادگاه اعلام کرده است. ما در این باره حمایت های لازم را انجام داده‌ایم و به دادستان تهران هم نامه زدیم و دادستان در حال بررسی است.

دشتی اردکانی در پاسخ به آخرین سئوال خبرنگاران مبنی بر اینکه بیشتر اسنادی که در حادثه ساختمان پلاسکو از بین رفت مربوط به مالکین بود اسناد عادی بود، آیا کانون سردفتران و دفتریاران در این خصوص مساعدتی انجام داده است؟ بیان کرد:در همان زمانی که ساختمان پلاسکو فرو ریخت کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد که ما آمادگی داریم اسنادی که تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی را جستجو کنیم و به مالکین کمک کنیم و اسنادی را که به نوعی سوخته و از بین رفته، ارائه دهیم. ولی متاسفانه آنچه سند عادی بوده بایگانی نشده که مشکلات عدیده‌ای برای مالکین به وجود آورده است. اگر آن اسناد تنظیم شده باشد در بایگانی ها وجود دارد. امروز چون در سامانه به صورت متمرکز اسناد وجود دارد هیچگونه تصوری وجود ندارد که این اسناد در حوادثی مانند سیل و آتش سوزی از بین برود.  اسناد باید به صورت رسمی تنظیم شود که افراد متضرر نشوند.

دشتی اردکانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آقای آقایی گفت: ابتدا باید به آقای دکتر روحانی آغاز به کار دولت جدیدشان را تبریک بگویم و همچنین به ایشان تبریک می گویم برای پیشنهاد آقای آوایی به عنوان وزیر دادگستری.

وی افزود: آقای آوایی پلکان قضاوت را از پایین ترین سطح آغاز کرده و به عالی‌ترین سمت رسیده است. ایشان مجموعه را به خوبی می شناسند و به آسیب‌ها آگاه هستند. با توجه به این که وزیر دادگستری باید به پیشنهاد رئیس قوه‌قضائیه باشد و آقای دکتر روحانی باید ایشان را معرفی کند، فکر می کنم یکی از بهترین گزینه‌ها بین وزرای پیشنهادی باشند.

رییس کانون سردفتران و دفترداران تاکید کرد: شهادت می دهم در طول سی سال آشنایی من با آقای آوایی حتی یک مورد مسئله خارج از عدالت از ایشان ندیدم و به دنبال هیچ جناحی نبوده‌اند. از نمایندگان مجلس می‌خواهم ایشان را با رای خوبی به پاستور بفرستند؛ البته لازم است از  آقای پورمحمدی هم به دلیل عملکرد خوبی که داشتند تشکر کنم.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو