تعلل در شناخت راه های تصمیم گیری، عواقب جبران ناپذیری بدنبال دارد 
چاپ 

تعلل در شناخت راه های تصمیم گیری، عواقب جبران ناپذیری بدنبال دارد

یک استاد دانشگاه بر ضرورت شناخت راه های تصمیم گیری در حوزه مدیریت تاکید کرد و گفت: تعلل در شناخت راه های تصمیم گیری بهتر، عواقب جبران ناپذیری را برای فرد و سازمان بدنبال دارد.

دکتر زین العابدین امینی سابق در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: انسان در مسیر زندگی فردی و سازمانی خود با انواع مسائل و مراحلی مواجه می شود که ناگزیر به تصمیم گیری است، برخی از تصمیم گیری ها چنان به راحتی صورت می گیرند که شاید چندان توجهی به آنها نشود، اما گاه مسائلی وجود دارند که اقدام به تصمیم گیری در مورد آنها، فرد و یا سازمان را با چالش هایی مواجه می کند.

وی که دارای تخصص در حوزه تصمیم گیری و خط مشی گذاری است، اظهار کرد: ضرورت این تصمیم گیری ها به لحاظ اهمیتی که بیشتر آنها در سرنوشت فرد یا سازمان دارند، بسیار زیاد است، لذا باید این تصمیم گیری در اسرع وقت و در نهایت دقت اتخاذ شوند.

وی افزود: در فرایند گسترده‌تر حل مسئله، تصمیم گیری شامل انتخاب بین راه‌حل‌های ممکن یک مسئله می‌شود، ممکن است تصمیم گیری با روندی شهودی یا استدلالی یا ترکیبی از این دو، انجام شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مورد سهولت تصمیم گیری، نوع مشکل نقش اساسی دارد، بطوري‌كه مشکلات کوچکتر معمولا خیلی راحت تر حل می‌شوند و مشکلات پیچیده‌تر به لحاظ نیازی که به اطلاعات تخصصی‌تر دارند با روند کند تصمیم گیری مواجه هستند.

دکتر امینی سابق گفت: مشکلاتی وجود دارند که زمان، در تصمیم گیری برای آنها بسیار اهمیت دارد، بطوری که در یک مدت زمان کوتاه، باید تصمیم گیری مهمی را انجام دهد بطوري كه در اين نوع تصميم گيري ها، توجه به قدرت تصمیم گیری و بالا بردن توان آن حائز اهمیت است.

این متخصص و صاحبنظر در حوزه مدیریت کشور ادامه داد: تصمیمات اتخاذ شده باید قابلیت عملی شدن داشته باشند، چه در سطح شخصی و چه در سطح سازمانی؛ بنابراین، فرد باید شخصا نسبت به تصمیمی که می گیرد، متعهد باشد و توانایی متقاعد کردن دیگران را در باره‌ مزایای آن داشته باشد.

دکتر امینی سابق در خصوص عوامل موثر در قدرت تصميم گيري، گفت: آشنايي با نوع مشكل، موضوع مورد تصميم گيري، اعتماد به نفس و قدرت تصميم گيري، افسردگي، اضطراب و آشنايي با روال منطقي تصميم گيري مي تواند در تصميم گيري درست و منطقي موثر باشد.

وی تصریح کرد: هرچه فرد اطلاعات و آگاهی‌های بیشتری در زمینه موضوع مورد تصمیم گیری داشته، قدرت تصمیم گیری فرد بالاتر خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گاه افراد با ذهن منطقی و برخی با ذهن هیجانی تصمیم می‌گيرند، گفت: تصمیم گیری با ذهن یکپارچه بهترین تصمیم گیری است زیرا ذهن يكپارچه، ادغامي از دو ذهن منطقي و هيجاني است.

دکتر امینی سابق افزود: تصميم گيري با ذهن يكپارچه در برگيرندة توانايي هاى هر دو ذهن است بطوري‌كه شما نه تنها به گزينه هاي منطقي بلكه به گزينه هاي احساسي هم توجه داريد و گزينه انتخابي شما نه تنها از نظر منطقي بهترين گزينه است، بلكه با تمام وجود آن را بهترين گزينه مى‌دانيد.

وي افزود: افرادی که دارای اعتماد به نفس بالایی هستند، از قدرت تصمیم گیری بالاتری برخوردار هستند و در شرایط بحرانی قادر به تصمیم گیری های مناسب می‌باشند.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو