Logo of a company

رئیس قوه قضاییه: مسئولان نظام باید پاسخ محکمی به اقدامات اخیر آمریکا بدهند

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مسئولان نظام باید پاسخ محکمی به تهدیدات و اقدامات اخیر آمریکا بدهند، بر لزوم توجه به توان داخلی برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: در جلسه سران قوا تهیه و اجرای بسته های حمایتی ـ تشویقی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تحریک اشتغال و تولید پیشنهاد شد که امیدواریم با تشکیل کمیته ای متشکل از نمایندگانی از قوای مختلف، این موضوع به نتیجه برسد.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک ایام ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بر ضرورت توجه به معارف ائمه اطهار(ع) به عنوان معادن حقیقی حکمت و معرفت تأکید کرد و گفت: باطن انسانی هرقدر مسیر تکامل را طی کند نهایتاً به باب ائمه اطهار (ع) خواهد رسید که همان باب فیض الهی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به فقره‌ای از آیه نور در قرآن کریم که می فرماید «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ» اظهار کرد: بر حسب  برخی روایات مقصود این است که خداوند هرکس را که بخواهد به سوی نور امام (ع) رهنمون می شود و باید از خدا بخواهیم که ما را به سوی این نور هدایت کند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه ابعاد وجودی امام معصوم، کلیدی برای انسان شناسی است، به روایتی از حضرت امام رضا (ع) از اصول کافی اشاره کرد و افزود: در این روایت آمده است «هَل یَعرِفونَ قَدرَ الإمامَه وَ مَحَلِّها مِن الاُمَّه فَیَجوزُ فیها إختیارُهُم. إِنَّ الْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَی مَکَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ یَبْلُغَهَا النَّاسُ بِعُقُولِهِمْ أَوْ یَنَالُوهَا بِآرَائِهِمْ أَوْ یُقِیمُوا إِمَاماً بِاخْتِیَارِهِمْ إِنَّ الْإِمَامَةَ خَصَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلَ (ع) بَعْدَ النُّبُوَّةِ وَ الْخُلَّةِ مَرْتَبَةً ثَالِثَةً وَ فَضِیلَةً شَرَّفَهُ بِهَا وَ أَشَادَ بِهَا ذِکْرَهُ فَقَالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً» بر این مبنا باید گفت که امامت یک منصب انتخابی نیست بلکه یک منصب تکوینی واقعی است. براساس این روایت، مقام امامت پس از مقام نبوت و دوستی خداوند، از مراتب علو انسانی است و در واقع دو درجه پس از مقام نبوت به شمار می آید که این امر، عظمت این جایگاه را نشان می دهد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه طبق روایات، معارف قرآن به عنوان “تبیان کل شیء” نزد ائمه اطهار (ع) است، بر لزوم توجه به روایات اهل بیت (ع) و دستیابی به چشمه جوشان معرفت آل الله تأکید کرد و گفت: باید بدانیم که حقایق امور فقط از طریق بحث و گفتگو بدست نمی آید بلکه بالاتر از آن مرتبه دسترسی شهودی به معارف است، معارف ائمه معصومین (ع) از این طریق شهودی سرچشمه می گیرد و به همین دلیل رجوع به کلمات و معارف اهل بیت (ع) برای ما فرصت مغتنمی است.

آملی لاریجانی با اشاره به روایت دیگری از حضرت امام رضا (ع) خاطر نشان کرد: امروز مسئله فقر و محرومیت در جوامع اسلامی، یک مسئله قابل توجه است و خصوصاً برای کشور ما که یک کشور اسلامی و دارای معادن غنی است، پدیده محرومیت و فقر زیبنده نیست. اگر اغنیا، حقوق فقرا و ضعفا را بپردازند و حکومت اسلامی نیز وظایف خود را به درستی انجام دهد نباید هیچ فقیر و محرومی  داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: امام رضا (ع) در این باب می فرمایند اگر کسی فقیر مسلمانی را دید و سلامی که به او کرد با سلامی که به اغنیا می کند برابر نبود خداوند را در حالی ملاقات خواهد کرد که بر او غضبناک است. «مِن عَلی بن موسی الرضا(ع) قال: مَنْ لَقِیَ فَقِیراً مُسْلِماً فَسَلَّمَ عَلَیْهِ خِلَافَ سَلَامِهِ عَلَی الْغَنِیِّ لَقِیَ اللَّهَ عزّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ هُوَ عَلَیْهِ غَضْبَان»‏. با توجه به این معیار که حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) ارائه فرموده است باید بسنجیم که آیا ما شیعیان در مواجهه با فقرا و اغنیا طبق همین ارزشها رفتار می کنیم یا خیر. آیا زمانی که به استقبال یک فرد سرمایه دار و متمول می رویم همانگونه برخورد می کنیم که با یک فقیر ملاقات داریم؟ آیا این معیار و میزان را در میهمانی ها و اطعام های خود مورد توجه قرار می دهیم ؟ آیا مسئولان در مواجهه با مردم و ارباب رجوع، طبق فرمایش امام رضا (ع) رفتار می کنند؟ براین مبنا باید از خدا بخواهیم که در این امر و هر موضوع دیگری توفیق عمل به ارزشهای اسلامی نهفته در کلام اهل بیت (ع) را به ما عطا کند.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادامه رفتار خصومت آمیز آمریکا تصریح کرد: آمریکا همان روشی را که سالیان طولانی است نسبت به مردم و نظام ما در پیش گرفته همچنان ادامه می دهد. اکنون نیز پس از برجام اقداماتی صورت می دهند تا هم برجام را به نحوی نقض کنند و هم تحریم های ظالمانه را به نوعی توسعه دهند. این نشان می دهد که از رفتار ملت بزرگ ایران درس نگرفته اند و فراموش کرده اند که این مردم در سالهایی که به شدت زیر فشار مشکلات اقتصادی قرار داشتند و در دوران دفاع مقدس با تمام مشکلاتی که در عرصه دفاعی وجود داشت، مقاومت کردند و امروز نیز این نظام و این ملت قوی تر از هر زمان دیگری در منطقه می درخشند.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: همه مسئولان در دولت، مجلس و قوه قضاییه به صورت متحد و یکپارچه پاسخ محکمی به اقدامات آمریکا خواهند داد. جمهوری اسلامی بارها نشان داده که به فشارهای دشمنان اعتنایی نخواهد کرد و خود را تابع جوسازی های بین المللی نمی داند.

آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین و افزایش فشارها بر مردم مظلوم این سرزمین تصریح کرد: رژیم غاصب صهیونیستی به دنبال تغییر وضعیت حقوقی مسجدالاقصی است. گویی سران کشورهای مسلمان در خواب بسر می برند و مسئله فلسطین را فراموش کرده اند. البته این دقیقاً همان سیاستی است که رژیم صهیونیستی سالها به دنبال آن بود و همواره تلاش می کرد که با طرح مسائل جعلی نظیر ایران هراسی، مسئله فلسطین را به حاشیه بکشاند. متأسفانه سران مرتجع برخی کشورهای منطقه نیز به جای فهم صحیح این ترفند رژیم صهیونیستی، در خفا و آشکار با این رژیم فاسد و غاصب طرح دوستی می ریزند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه خوشبختانه جوانان فلسطینی بدون کمک کشورهای منطقه از سرزمین خود دفاع می کنند، اظهار کرد: ملتهای مسلمان بیدار هستند و امیدواریم دولتهای اسلامی نیز همپای ملتهایشان مسئله فلسطین را مسئله خود بدانند و مسائل جعلی برای خود نتراشند. این دولتها باید بدانند که آمریکا برای دوستی به سراغشان نمی رود بلکه هدفش از این رفت و آمدها خالی کردن کیسه آنهاست.

آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به جلسه روز گذشته سران قوا این نشست را بسیار مفید توصیف کرد و گفت: امروز بحث اقتصاد و معیشت، مسئله اول کشور است و همه قوا باید دست به دست هم دهند  تا معضلات موجود در مسیر تولید و اشتغال رفع شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به طرح پیشنهادی در جلسه سران قوا برای اتکا به سرمایه های داخلی در کنار جذب سرمایه های خارجی تصریح کرد: با توجه به اینکه مجموعه سرمایه های نزد مردم بسیار قابل توجه است و برای اینکه راهی برای تحریک تولید و اشتغال بیابیم نیازمند بسته های تشویقی ـ حمایتی هستیم که برای تهیه این مشوق ها باید هر سه قوه همکاری کنند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه رئیس جمهور محترم و رئیس محترم مجلس نیز نیاز به چنین مشوقی را تأیید کردند، اظهار کرد: قوه قضاییه نیز وظیفه تأمین امنیت اقتصادی را برعهده دارد و لازم است این بسته های حمایتی ـ تشویقی در کنار اقدامات قوه قضاییه برای تأمین امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری تهیه و تدوین شود. سرمایه گذار باید بداند در فضایی که سرمایه او در بانک ها ۲۰ درصد سود قطعی خواهد داشت چگونه می تواند ریسک کار در فضایی که سود آن قطعی نیست را بپذیرد.

رئیس قوه قضاییه با اعلام آمادگی دستگاه قضا برای همکاری در جهت تهیه و اجرای بسته های حمایتی ـ تشویقی در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در این زمینه باید کمیته ای از متخصصان و اهل فن تشکیل شود تا با مطالعات دقیق مشوق های لازم به شکل فنی و دقیقی تهیه شوند.

آملی لاریجانی با تأکید بر لزوم توجه جدی به سرمایه های داخلی و حمایت از تولید ملی در کنار اقداماتی نظیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابراز امیدواری کرد که با تهیه و اجرای این بسته های حمایتی ـ تشویقی، وضعیت اقتصادی کشور هرچه زودتر در راستای منویات و فرمایش های مقام معظم رهبری بهبود یابد.

بر اساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون آیین نامه اصلاحی تعیین گروه های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقای گروه و تغییر مقام قضات در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی نیز قرار گرفت.