قراردادهای تامین مالی پروژه برقی سازی راه آهن تهران مشهد بین بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک چین مبادله شد 
چاپ 

قراردادهای تامین مالی پروژه برقی سازی راه آهن تهران مشهد بین بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک چین مبادله شد

طي مراسمي باحضور علي اشرف افخمي رئيس هيات مديره و مديرعامل بانك صنعت و معدن و سان پينگ (sun ping)نايب رئيس اگزيم بانك چين قرارداد هاي تامين مالي پروژه برقي سازي راه آهن تهران مشهد بين دو بانك مبادله شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني بانك صنعت ومعدن افخمی درابتداي اين مراسم كه با حضور سفير چين ، نايب رئيس اگزيم بانك چين ، مدير عامل شركت CMC ، قائم مقام وزير راه و شهر سازي ، مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران ، معاون ارزي بانك مركزي و مديران كل سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران برگزار شد گفت : امروز روز بزرگی برای ما است که شاهد تحقق یکی از دستاوردهای برجام هستیم. از سوی دیگر بسیار خرسندیم که قرارداد طرف مبادله با کشور چین است که این همکاری ها موجب تحکيم و افزایش ارتباطات و صلح بین دو کشور است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: برقی سازی راه آهن تهران- مشهد برای کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه هر ساله بیش از ۳۵ میلیون نفر به شهر مشهد سفر می کنند و بانک صنعت و معدن در این پروژه بزرگ تامین مالی عظیمی را در کنار فعالیت های دیگری در زمینه های فولاد، سیمان، داروسازی، نساجی ، صنایع پتروشیمی و صنایع بالادستی به انجام رسانیده است.

افخمی بیان داشت: همچنین اين بانك طی چهار سال گذشته با ورود به حوزه زیرساخت و سرعت بخشی به اجرا و توسعه پروژه های نیروگاهی توليد بیش از ۶ هزار مگاوات برق را با ۳ میلیارد دلار تسهيلات راه اندازی كرده است.

رییس هیات مدیره بانک صنعت و معدن تصریح کرد: قرارداد دیگری بین کشور ایران و چین با ۱میلیارد و ۸۰۰ ميليون دلار تامین مالی در حال اجراست كه مربوط به تامین مالی اولین قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان است. همین طور ناوگان هوایی کشور (ایرباس ها)که به کمک بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی تامین مالی شده است.

وی عنوان داشت: اين بانك بيش از ۳.۸ میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز تامین مالی كرده و در کنار پروژه های بزرگ، حمایت از صنایع کوچک و متوسط نیز در دستور کار ما قرار دارد چنانكه ما بیش از ۳ هزار واحد کوچک ومتوسط را تامین مالی کرده ایم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در دوران برجام شبکه بین بانکی شرق آسیا و اروپا نيز گسترش پیدا کرده ، در شهر هامبورگ آلمان بانک تجاری ایران و اروپا را در حال فعالیت داریم که برای ما بسیار حائز اهمیت است.

افخمی افزود: پل ارتباطی بسیار خوبی بین کشور ایران و چین وجود دارد که با مشارکت این دو کشور در اجرای پروژه های عظیم به توسعه و رونق صنایع کشور می انجامد. در قرارداد برقی سازی خط راه آهن تهران- مشهد ۱ و نيم میلیارد دلار تامین مالی انجام شده است که این اقدام باعث افزایش اعتماد برای همکاری های بعدی است.

سان پینگ، نائب رییس اگزیم بانک چین در ادامه اين مراسم گفت: بسیار مفتخرم که قرارداد تامین مالی و ارتقای خط آهن تهران- مشهد بین کشور ایران و چین در سطح بسیار بالایی در حال اجرا است ، تاکنون ۵۰۰ میلیارد دلار تامین مالی و۸ و نيم میلیارد دلار وام تجاری به طرف ایران اعطا شده است ، همچنین برای پروژه های برقی سازی راه آهن ، پتروشیمی و نفت و گاز، که تمام این پروژه ها با موفقیت به انجام رسیده است.

سان پینگ خاطرنشان کرد: بانک صادرات و واردات کشور چین برای حمایت از برقی سازی خط راه آهن تهران- مشهد سرمایه گذاری انجام داده است و اين كار براساس راهبردهایي است كه کشور چین در حمایت از حوزه های فناوری و ساخت تجهیزات در خارج ازمرزهاي خود دارد.

نائب رییس اگزیم بانک چین بیان داشت: بانک ما علاقه مند است که با کشورهای دیگر مانند ایران وام های ترجیحی و تجاری اعطا کند و امیدوار است که با بانک صنعت و معدن همکاری بیشتری را داشته باشد و با اتمام موفق آمیز این پروژه به انجام پروژه های دیگر بپردازد.

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در ادامه مراسم بیان داشت: بسیار خرسندم که در این مراسم حضور دارم و ۲۱ سال پیش با یک شرکت چینی در ایران قراردادی امضا کردم و فکر نمی کردم که شرکت های چینی به طور کامل و رضایت بخش به همکاری و اتمام پروژه برسند اما خوشحالم که شرکت های چینی در ایران اعتبار لازم و خوبی را کسب کرده اند و دولت ایران احترام زیادی را برای روابط با کشور چین قائل هستند.

پانگ سن ، سفیر کشور چین در ادامه اين مراسم گفت : امروز یک روز عادی نیست و روز بزرگی برای ما و کشور ایران است. روابط بسیار خوبی بین این دو کشور در سالهای گذشته برقرار بوده است. دو کشور همیشه دیدارهایی با برنامه ریزی و هماهنگی های لازم وهدفمند انجام می دهند.

وی افزود: در یک سال و نیم گذشته شرکت های مختلف و نهادهای مالی و اقتصادی از کشور ما تلاش بسیار زیادی را برای به نتیجه رسیدن این پروژه عظیم انجام داده اند در روند آماده سازی این قرارداد ، نهادهای دولتی هر دو کشور تلاش کرده اند و این اتفاق نمایانگر یک گام به جلو در همکاری های اقتصادی دو کشور است.

سفیر کشور چین بیان داشت: امیدوارم با پشتکار و تلاش دو کشور این پروژه به موفقیت برسد. ما در وزارت خارجه و بخش مالی و تجاری چین مایل هستیم تا برای توسعه همکاری های اقتصادی و مالی بیشتر با کشور ایران ارتباط بیشتر داشته باشیم.

كامياب؛ معاون محترم ارزي بانك مركزي سخنران ديگر اين مراسم بود گفت : قرارداد حاضر، حاصل مدت ها تلاش دستگاه ها و نهادهاي مختلف در دو كشور ايران و چين بوده است و امروز همه از به ثمر رسيدن اين تلاش ها خرسند و اميدوار به اجراي موفقيت آميز اين پروژه هستيم.

اگرچه پروژه برقي كردن خط راه آهن تهران-مشهد و ارتقاي اين خط آهن، به نوبه خود مهم و مفيد است و اثري محسوس بر كيفيت خدمات راه آهن جمهوري اسلامي ايران و رفاه مردم خواهد گذاشت، اما من اهميت اين قرارداد را فراتر از اجراي اين پروژه مي دانم.

وي افزود: قرارداد حاضر را مي توان اولين قرارداد بلند مدت بعد از سال هاي طولاني و وقفه هاي ناشي از تحريم هاي بين‏المللي دانست. از اين رو، امروز را مي توان آغازگر فصلي نوين در تامين مالي پروژه هاي عمراني و توليدي كشور دانست و اميدوارم روندي كه با امضا، مبادله و اجراي اين قرارداد آغاز مي شود در آينده نيز با قوت و سرعت ادامه يابد.

كامياب بيان داشت : قرارداد حاضر در وهله اول، مرهون اراده سياسي دولت هاي ايران و چين است. ايران و چين، همواره از شركا و همكاران راهبردي يكديگر محسوب مي شده‏اند و خوشبختانه در سال هاي اخير، ميزان همكاري ها با كشور چين مستمراً افزايش يافته است.

وي تصريح كرد : در مرحله دوم، تعاملات ديپلماتيك دو دولت، فضايي را فراهم كرد كه در پرتو آن، مذاكرات قرارداد حاضر ميسر شد و وزارت هاي امور خارجه و سفارت هاي دو طرف از هيچ تلاشي در پيشبرد مذاكرات و كمك به رسيدن به نتيجه مطلوب خودداري نكردند. و دارايي ايران، قابل تقدير است. اينجانب در ماه هاي اخير، پيگير و در جريان مذاكرات انجام شده ميان طرفين بودم و شاهد آن بودم كه تلاش هاي مستمر و خستگي ناپذيري از سوي هر دو طرف براي به ثمر رسيدن اين قرارداد انجام گرفت. جا دارد در اينجا از همه دست اندركاران اين قرارداد تشكر نمايم.

اين مقام بانكي گفت : اكنون بايد توجه را به مذاكره در خصوص قراردادهاي بعدي و امضاي هرچه سريع تر آن ها معطوف كرد تا روابط مالي و تجاري دو طرف، به سطح مطلوب برسد.دولت و بانك مركزي ايران، خواستار تعميق و گسترش هرچه بيشتر روابط با دولت ها و بانك هاي چيني هستند و اگرچه در سال ها و ماه هاي اخير، گام هاي مثبتي به جلو برداشته شده است، اما هنوز با وضع ايده‏آل فاصله داريم و معتقديم كه فضاهاي بيشتري براي همكاري هاي متقابل وجود دارد.

وي گفت : اينجانب مايلم به نمايندگي از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام نمايم كه اين بانك براي هرگونه مساعدت و همكاري در مسير انعقاد و اجراي اين قرارداد و قراردادهاي مشابه، آمادگي كامل دارد و توسعه همكاري ها با بانك هاي چيني، خصوصاً اگزيم بانك چين، از حمايت كامل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران برخوردار است.

WANG XUSHENG مدیرعامل شرکت CMC در ادامه مراسم گفت: به عنوان نماینده CMC از بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک تشکر ویژه دارم و از وزارت راه و شهرسازی و راه آهن ایران برای اعتمادی که به ما داشته اند سپاسگزارم و از نهادهایی که در اجرایی شدن فاینانس بانک صادرات و واردات چین تلاش کرده اند ممنونم.

وی افزود: اجرای پروژه برقی سازی راه آهن تهران- مشهد یک پروژه نمونه است در افزایش کیفی راه آهن ایران و یکی از نتایج مهم ارتباط ایران و چین است و ما می دانیم که اجرای این پروژه تاثیرات مهم و مثبتی بر زندگی مردم ایران دارد.

در ادامه سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن ایران گفت: از همکاری اگزیم بانک چین و بانک صنعت و معدن و و وزارت خارجه چین و ایران همچنین وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی که با مدیریت خوبی توانستند این قرارداد را فراهم کنند کمال تشکر را دارم.

وی افزود: با اجرای چنین پروژه عظیمی در ایران مشخص است که توجه ویژه ای کشور ما به موضوع راه آهن دارد و طبیعتا این مسئولیت بنده و همکارانم را سنگین تر می کند. پروژه مشترک اول ایران و چین قطار سریع السیر تهران- اصفهان بود که با موفقیت در حال اجرا شدن است و حالا قراداد یک پروژه عظیم و ارزنده دیگر با عنوان ارتقا و برقی سازی خط راه آهن تهران-مشهد را بین ایران و چین امروز شاهد هستیم که امیدواریم با موفقیت به اتمام برسد.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو