Logo of a company

مدیریت اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن:ورود به تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط با نگاه تخصصی

شهاب گرجی، مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن درباره هدف ایجاد این مدیریت گفت: سابقه تشکیل مدیریت اعتباری صنایع کوچک و متوسط به زمان ابتدای تاسیس بانک برمی گردد از آن ابتدا یک واحدی به نام مدیریت صنایع کوچک و متوسط و دیگری مدیریت صنایع بزرگ ایجاد و به نظارت و بررسی طرح ها می پرداخت.
مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن افزود: همچنین از ابتدای تاسیس بانک و در سال ۸۱ که بانک فعالیت شعبه داری را آغاز کرد دو مدیریت صنایع کوچک و متوسط و مدیریت امور شعب ایجاد شد که وظیفه مدیریت امور شعب ایجاد شعب، افتتاح حساب، ارتباط بین بانکی، خرید ساختمان و تمام الزاماتی که در بانکداری خرد برای ایجاد شعبه نیاز است، بود.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت صنایع کوچک و متوسط نیز به بررسی و نظارت طرح ها و وصول مطالبات معوق می پرداخت اما در سال ۸۴ به دلیل تداخلی که در وظایف این دو مدیریت ایجاد شد، موجب ادغام مدیریت امور شعب و صنایع کوچک و متوسط گردید.
گرجی بیان داشت: با ورود جناب مهندس افخمی رویکرد اصلی بانک صنعت و معدن تامین مالی صنایع بزرگ کشور و تاسیس یک بانک مجزا برای حمایت و تامین مالی SME ها یا همان صنایع کوچک و متوسط که پروژه های صنعتی، بازرگانی و کشاورزی و در کل تمام کسب و کارهای کوچک و متوسط را تامین مالی می کنند، بود.
وی اظهار کرد: چراکه ضوابط و فرمت های متفاوتی در صنایع بزرگ و کوچک و متوسط وجود دارد و باید در نحوه برخورد با این دو صنایع رویه ، دستورالعمل و تفکر مجزا نیز اعمال کرد.
مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن عنوان داشت: به همین خاطر در سال ۹۳ معاونت بانکداری صنایع کوچک و متوسط با دو مدیریت زیرمجموعه به نام های مدیریت امور اجرایی شعب و مدیریت اعتباری صنایع کوچک و متوسط با رویکرد و نگاه متفاوت به صنایع کوچک و متوسط ایجاد شد.
گرجی با اشاره به اینکه صنایع به چهار دسته تقسیم می شود، گفت: صنایع به چهار دسته خرد، کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شود که بنابر تقسیم بندی مرکز آمار و بانک مرکزی میزان اشتغال در صنایع خرد زیر ۱۰ نفر، صنایع کوچک ۱۰ تا ۵۰ نفر، صنایع متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و صنایع بزرگ ۱۰۰ نفر به بالا است به همین خاطر قاعدتا نحوه کارکرد و برخورد با هر یک از این صنایع متفاوت خواهد بود .
وی درخصوص ویژگی های صنایع کوچک و متوسط افزود: این صنایع به دلیل مالکیت و مدیریت یکسانی که دارند و حجم سرمایه گذاری آنها پایین است قدرت انعطاف پذیری بالاتری دارند و از سوی دیگر خود را با تکنولوژی روز دنیا وفق می دهند و می توانند در بازارهای جهانی حضور پررنگتری داشته باشند.
گرجی خاطرنشان کرد: در صنایع کوچک و متوسط سلسله مراتب وجود ندارد، تصمیم گیری به سرعت اتفاق می افتد، با یک تغییر جزئی می توانند خط تولید را تغییر دهند و با توجه به پایین بودن هزینه های جانبی، غیرعملیاتی و مبادلاتی قیمت تمام شده محصولات کم می شود در نتیجه رقابت پذیرتر هستند و نیازی به تصدی دولت نیز ندارند.
مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: در نتیجه دولت اولويت را برای رونق صنایع کوچک و متوسط قائل است و باید از لحاظ حاکمیتی و مقرارتی بستری را برای سهولت در قوانین بیمه ای، ثبتی، مالیاتی و مجوزهای لازم فراهم کند.
وی افزود: صنایع خرد مشکلی برای تامین مالی خود ندارد چراکه از طریق اهالی بازار و یا صندوق قرض الحسنه می توانند مشکل مالی خود را رفع کنند اما صنایع کوچک و متوسط باتوجه به اینکه صورت های مالی شفافی ندارند بانکها رغبتی به اعطای تسهیلات به آنها ندارند.
مدیریت اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: از سوی دیگر فرآیند تسهیلات دهی بانکها به صنایع کوچک و متوسط و بزرگ از لحاظ مقررات و ضوابط یکسان است به همین خاطر بسیاری از صنایع کوچک و متوسط نمی توانند تمام موارد درخواست شده از سوی بانک را فراهم کنند.
گرجی بیان داشت: همچنین صنایع کوچک و متوسط منابع و سپرده زیادی ندارند درنتیجه تمایل بانکها به ارائه تسهیلات به صنایع بزرگ به دلیل دارابودن منابع بالا و ریسک کمتر است.
وی گفت: در این شرایط بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک تخصصی و توسعه ای فاصله موجود بین صنایع کوچک و متوسط و نظام بانکی را پر کرده و وظیفه و رسالت اصلی بانک حمایت از این صنایع با کاهش سخت گیری های مقرراتی و ایجاد کمیته اعتباری صنایع کوچک و متوسط در بانک است.
گرجی اظهار کرد: بانک صنعت و معدن نگاه متفاوتی به صنایع کوچک و متوسط دارد و با فرمت ها و فرآیندهای جدید و آسانتری به اعتبارسنجی و خدمات مشاوره ایی به مشتریان می پردازد.
مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن افزود: این بانک مشاوره های لازم را در بخش های مالی، نیروی انسانی، بازرگانی، قوانین کار ، تامین اجتماعی، حقوقی، فنی، تکنولوژی و بانکی به صنایع کوچک و متوسط که اکثرآنها متاسفانه آگاهی لازم را در این بخش ها ندارند، ارائه می دهد تا با توانمند ساختن این صنایع مزیت لازم برای رقابت در سطح ملی و بین المللی را داشته باشند.
وی تصریح کرد: البته بانک صنعت و معدن با کمک و همکاری سازمان صنایع کوچک، سازمان صنایع و معادن استانها و شرکت شهرک های صنعتی می تواند به این مهم دست پیدا کند كه خوشبختانه در حاضر همكاري بسيار خوبي وجود دارد.
گرجی در خصوص تفاوت بانک صنعت و معدن با دیگر بانکها گفت: تنها مزیت این بانک نوع نگاه متفاوت به صنایع و ارائه خدمات مشاوره ای به صاحبان صنایع است.
مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن درباره چگونگی انتخاب طرح ها خاطرنشان کرد: در ابتدا باید تقاضا برای سرمایه گذاری وجود داشته باشد و سپس بانک بررسی های لازم را از جهت موارد زیربنایی شامل امنیت، آمایش سرزمین، امکانات مورد نیاز آن صنعت و نیروی انسانی انجام می دهد و نکته مهمی که وجود دارد این است که لزوما تمام استان های ایران واجد شرایط طرح های نیروگاهی، پتروشیمی ، فولاد و داروسازی نیستند.
وی عنوان داشت: بلکه برخی استانها در زمینه توریسم بسیار مستعد هستند و در آن زمینه باید سرمایه گذاری انجام شود اما اولویت راهبردی بانک صنعت و معدن این است که با فراهم شدن شرایط مناسب در مناطق کمتر برخوردار به اعطای تسهیلات بپردازد.
گرجی درباره روند بوروکراسی اداری بانک صنعت و معدن افزود: این بانک به دلیل تخصصی و دولتی بودن یک سری محدودیت ها و تقاضاهای مقرراتی را دارد که ممکن است بسیاری از بانکهای تجاری این فرآیندهای دولتی را در ارائه تسهیلات نداشته باشند اما در بوروکراسی اداری داخلی بانک با استقرار کامل سامانه core banking انعطاف پذیری در فرآیندها ، دستورالعمل های بانک و تسریع در پاسخگویی اتفاق افتاده است.
مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن تصریح کرد: فرآیند اعطای تسهیلات به مشتریان در ابتدا از طریق شعب هر استانی آغاز می شود و پس از بررسی های لازم در شعبه به مدیریت صنایع کوچک بانک ارسال و پس از بررسی در کمتر از یک هفته نتیجه به شعبه ابلاغ می شود. بانک صنعت و معدن برای سرعت بخشی در ارائه خدمات به مشتریان افزایش اختیارات شعب در تمامی استانها را در دستور کار خود قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزان تسهیلات دهی بانک صنعت و معدن به صنایع کوچک و متوسط ۲۵ درصد افزایش یافت که در سال ۹۶ باتوجه به طرح رونق تولید رقم تسهیلات دهی فزونی خواهد یافت.
مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن در خصوص کسب رتبه سومی بانک در بین بانک ها از لحاظ عملکرد گفت: بانک با محدودیت شدید منابع روبرو بوده چراکه فعالیت سپرده پذیری ندارد اما خوشبختانه بانک صنعت و معدن در سال گذشته با ۲ هزار میلیارد تومان سپرده از لحاظ عملکرد در بین بانک ها در رتبه سوم قرار گرفت که
وی افزود: کسب رتبه سومی بانک بازخورد خوبی را از استانها دربرداشته و طرح های راکدی با تخصیص منابع فعال شده و به فرآیند تولید رسیده و ظرفیت طرح های اجرایی برای ایجاد اشتغال و تولید افزایش یافته است.
گرجی در پایان از نقش مهم و کلیدی مدیریت اعتباری صنایع کوچک و متوسط در بانک صنعت و معدن گفت: نقش استراتژیک این مدیریت، تصمیمات کلیدی و وجود مشتریان متعدد و متفاوت فعالیت این مدیریت را سخت و کلیدی کرده است چراکه در اغلب مواقع بسیاری از صاحبان صنایع کوچک و متوسط آگاهی لازم برای شروع یک کسب و کار را ندارند و این مدیریت کار دشواری در پیش دارد.