تداوم رویکرد اعتمادآفرینی در جامعه به موازات ایجاد نظام نوین مالیاتی 
چاپ 

تداوم رویکرد اعتمادآفرینی در جامعه به موازات ایجاد نظام نوین مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برنامه های متنوع و موثر نظام مالیاتی در راستای اعتماد مردم به نظام مالیاتی، رضایت مندی مودیان و کاهش هزینه های مردم برای پرداخت مالیات، از تداوم رویکرد اعتمادآفرینی در جامعه به موازات ایجاد نظام نوین مالیاتی خبر داد.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، سید کامل تقوی‌نژاد که به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی به خبرگزاری ایسنا رفته بود، در سخنانی درباره خبرگزاری دانشجویان ایسنا، چنین گفت: ایسنا اولین خبرگزاری غیر دولتی بود که همواره در بسیاری از فعالیت‌های حوزه رسانه پیشگام و پیش‌قدم بوده است; هم در زمینه دانش و هم در زمینه عمومیت‌بخشی به فعالیت‌های حوزه خبر. این خبرگزاری توانست برای پوشش خبری در سرتاسر کشور مراکزی در استان‌های مختلف ایجاد کرده و در جامعه علمی و دانشگاه کشور نیز تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه از ابتدای تاسیس، این خبرگزاری توانسته یک پل ارتباطی مناسبی بین بخش دولتی و مردم برقرار کند. از این جهت که اخبار با صحت و با اطمینان و امانت در اختیار مردم قرار گرفته و از سوی دیگر بیان کننده مشکلات و مسائل مردم باشد. ایسنا در دوران بلوغ خود هم نشان داده که می‌تواند بی‌حاشیه به کار خود ادامه ‌دهد. در خلاصه کلام ایسنا در سال‌های فعالیت خود رسالت بزرگ آگاهی رسانی به مردم را با موفقیت انجام داده است.

وی پیام‌آوری را از جمله خصوصیت پیامبران دانست و بر اهمیت سلامت پیام رسانی در حوزه رسانه تاکید و بیان کرد: خبرنگاران نیز مسئولیت دارند پیامی که دریافت می‌کنند را درست منتقل کنند و در این میان ضرورت دارد کسانی که پیام می‌دهند، کسانی که پیام را انتقال می‌دهند و گیرندگان پیام با یکدیگر تعامل سازنده‌ای داشته باشند. ایسنا در سال‌های گذشته نشان داده است سالم کار می‌کند، امانت‌دار است و اکنون توانسته است یکی از معتمدترین خبرگزاری‌های کشور باشد.

تقوی‌نژاد که در جمع مسئولان و گروه اقتصادی خبرگزاری ایسنا سخن می‌گفت، درباره فرهنگ مالیاتی نیز چنین بیان کرد: خوشبخانه سیاست سازمان امور مالیاتی در دولت یازدهم بر بحث اعتمادآفریی استوار شد. نخستین شعار ما اعتماد مردم و آحاد جامعه به عنوان مودیان به نظام مالیاتی است. اگر این اتفاق بیفتد هم فرهنگ مالیاتی که لازمه کار است جا می‌افتد و هم مردم با رضایت بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام می‌کنند. خوشبختانه این جهت‌گیری در عمل هم مشاهده شد و در سال‌های گذشته بازخوردی که از اصناف، تولیدکنندگان صادرکنندگان و اتحادیه‌ها و اصناف داشتیم موید همین موضوع است. ما سعی کردیم تصمیمیات خود را با کمک مودیان یا نمایندگان آن‌ها اتخاذ کنیم و به این ترتیب تصمیمات ما با روح اخلاقی و فرهنگی همراهی شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین تاکید کرد علاقه‌مند است مالیات به عنوان یک موضوع خشن در جامعه مطرح نشود و در این زمینه چنین توضیح داد: ما به دنبال آن هستیم که رفتار جدیدی را در نظام مالیاتی تعریف کنیم. ما همواره تاکید می کنیم که به مودیان به عنوان شرکای اقتصادی دولت نگاه کنند به این معنی که در اقتصاد یک کشوری فعالیت کرده و درآمدی به دست می‌آوردند، حقوق حقه دولت را به عنوان مالیات به سازمان پرداخت کنند. این امر باید با تعامل و رضایت مودیان با حداکثر اطلاع‌رسانی در خصوص حقوق قانونی آن‌ها انجام شود. تلاش ما بر این است که مودیان را با مواد مختلف قانون آشنا کنیم و به این ترتیب هر کجا که قانون امتیازی برای مودیان در نظر گرفته از جمله انواع بخشودگی‌ها، معافیت‌ها و … مودیان در عمل هم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

معاون وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه مالیات را از مقوله عدالت می‌داند بیان کرد: باید حقوق حقه دولت را از کسانی که قانون آن‌ها را ملزم به پرداخت مالیات کرده دریافت کنیم بدون اینکه تعدی به حقوق افراد شود و در اموری که قانون پیش‌بینی کرده است این منابع را به کار گیریم. ما به دنبال آن‌ هستیم که با حداکثر اطلاعات، اسناد و مدارک مالیات قابل پرداخت از سوی مودیان را درست تشخیص دهیم و همچنین کاری کنیم که مودیان احساس نکنند به آن‌ها ظلم شده است. به دید ما مالیات هم بیت‌المال، هم حق الناس و هم ابزار ایجاد عدالت است و البته اعتقاد نداریم که عدالت یعنی پر کردن خزانه به هر قیمتی. و این برنامه را هم نداریم که جایی را ویران کنیم تا جایی دیگر آباد شود. هیچ فعال اقتصادی و اشخاصی که مالیات پرداخت می‌کنند نباید احساس کنند که خدایی نکرده ما از مرزهای قانون پای خود را فراتر گذاشتیم. به عبارتی مودی محوری مسئله اصلی ما است و احترام مردم و کسب رضایت آن‌ها و سهولت در ارایه خدمات به آن‌ها و به حداقل رساندن هزینه‌های وصول مالیات و استفاده از ابزار نوین در اخذ مالیات از جمله مواردی است که بر آن تاکید بسیار داریم. به همین جهت هم با جدیت امور سامانه‌های اطلاعاتی خود را پی‌گیری می‌کنیم.

وی همچنین اظهار کرد که سازمان امور مالیاتی به دنبال تقویت روحیه اعتمادآفرینی در جامعه است و گفت: به همین دلیل عمده مالیات را با ابراز مودیان و اظهارنامه آن‌ها وصول کردیم و به همین دلیل در بخش ارزش افزوده ۸۰ درصد مالیات اخذ شده از اظهارات مودیان است و فقط ۲۰ درصد موارد به این ترتیب بوده است که از اطلاعات اشخاص ثالث استفاده کردیم. بنابراین ما در حلقه‌های مختلف ارزش افزوده بر اساس ابراز شخص مودی مالیات از آن‌ها دریافت می‌کنیم. حالا ممکن است در جریان حسابرسی اعداد کم یا زیاد شود ولی مهم‌تر این است که ما به مودیان اعتماد کردیم و تلاش کردیم به آن‌ها ثابت کنیم.

وی در خصوص اصناف نیز چنین توضیح داد: در بخش اصناف هم در یک سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار برگ قطعی برای افرادی که عملکرد سال ۱۳۹۴ را بر مبنای سال ۱۳۹۳ پرداخت کردند صادر کردیم و در سال ۱۳۹۵ بر اساس جمیع جهات ما باز با اصناف توافق کردیم در سال جاری کلیه صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده ۲ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ که مجموع فروش کالا و خدمات آنان در سال ۱۳۹۵ حداکثر ۱۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم بوده جزو مشمولین تبصره ماده ۱۰۰ تلقی کردیم و میزان مالیات عملکرد سال ۱۳۹۵ این دسته از صاحبان مشاغل را تنها با افزایش ۸ درصدی نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۴ به صورت مقطوع تعیین کردیم.

تقوی‌نژاد بیان کرد: تاکید می‌کنم باید این نگرش در جامعه تقویت شود که سازمان امور مالیاتی فقط می‌خواهد از افرادی که سودی به دست می‌آوردند مالیات دریافت کند و با جدیت به دنبال حل مشکلات مودیان است در سال گذشته حدود ۴۰ بخشنامه راهگشا در بخش‌های مختلف صادر کردیم که عمده آن‌ها برای حل مشکلات لاینحل مودیان بوده است. مثلا مشکلات مربوط به ارزش افزوده سنگ‌فروشها و آهن‌فروش‌ها را حل کردیم و همچنین اختیار بخشودگی ۱۰۰ درصد را به مدیران دادیم که از آن استفاده مطلوب کنند و همچنین تلاش کردیم تقسیط بدهی مالیاتی را هم تا جایی که قانون برای مودیان در نظر گرفتیم.

تقوی نژاد ادامه داد: همچنین سازمان با پیش‌گرفتن اموری مانند توسعه خوداظهاری مالیاتی و حذف شیوه تشخیص علی‌الرأس، برنامه‌ریزی به منظور حذف شیوه علی‌الرأس از نظام مالیاتی و جلوگیری از اعمال سلیقه ماموران مالیاتی، ساده‌سازی قانون مالیات‌های مستقیم و شفاف‌سازی آن (به ویژه در منبع مالیات بر ارث) – تعدیل نرخ‌های مالیاتی از طریق کاهش طبقات (از ۵طبقه به ۳ طبقه)، افزایش فاصله طبقات و کاهش نرخ مالیاتی از ۳۵ درصد به حداکثر ۲۵ درصد، تسهیل خدمات رسانی به مودیان از طریق برقراری نظام مالیات الکترونیک، بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی در حوزه مالیات‌های مستقیم و تفویض اختیار این امر به مدیران کل و روسای امور مالیاتی در سراسر کشور، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی از ۵۰۰ روز (در سال ۹۴) به کمتر از ۲۵۰ روز (در سال ۹۵) و همچنین تسریع در رسیدگی‌ها در شورای عالی مالیاتی با اولویت‌ پرونده‌های بزرگ، در جهت مودی مداری پیش رفته است.

وی به اقدامات سازمان در راستای اجرای عدالت مالیاتی هم اشاره کرده و بیان کرد: پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی به منظور اجرای عدالت مالیاتی و شفاف‌سازی درآمدها، تدوین و تقدیم لایحه استقرار صندوق های مکانیزه فروش به مجلس شورای اسلامی، کاهش فشار مالیاتی از دوش مودیان کم‌درآمد و تمرکز بر شناسایی مودیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی، اجرای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم از ابتدای سال ۱۳۹۵، افزایش سالیانه سقف معافیت پایه حقوق (در سال ۱۳۹۲، حقوق‌بگیران ماهیانه ۸۳۳ هزار تومان و سالیانه ۱۰ میلیون تومان از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شدند. این در حالی است که سقف معافیت مالیات حقوق‌بگیران از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶حدود ۱۴۰ درصد رشد کرده است. حقوق‌بگیران در سال ۱۳۹۶ ماهیانه تا سقف ۲ میلیون تومان و سالیانه تا سقف ۲۴ میلیون تومان از معافیت مالیاتی بابت حقوق پرداختی بهره‌مند می‌شوند و یکسان‌سازی مالیات حقوق‌بگیران بخش دولتی و خصوصی در این راستا انجام شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اقدامات سازمان در راستای مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید هم چنین تشریح کرد: ایجاد ۳۳۰۰ میلیارد تومان از محل کشف و شناسایی تراکنش‌های مشکوک بانکی در سال۱۳۹۵، با بررسی ۷۷ پرونده مالیاتی در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۵، سازمان امور مالیاتی کشور توانسته است ۹۹۰ میلیارد تومان مالیات تعیین و وصول کند. (این میزان مالیات به اندازه مالیات یک میلیون و ۷۰۰ هزار مودی در حالت عادی است)، پیگیری و رصد فعالیت‌های شرکت‌های صورت (کاغذی) و پدیده فاکتورهای صوری و رسیدگی به مالیات عملکرد بیش از ۳۰۰۰ شرکت صوری در راستای کاهش فرار مالیاتی، ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستم‌های مکانیزه شناسایی مودیان، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته و در سال ۱۳۹۵ و با تکیه بر اطلاعات این پایگاه، در حدود ۳۰۰ هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی و مالیات حقه از آنان اخذ شده است. همچنین اجرای طرح جامع مالیاتی و اتصال و بهره‌گیری از شبکه‌های ملی و دستگاهی از جمله شبکه ملی اطلاعات، شبکه دولت جمهوری اسلامی ایران، سامانه تبادل اطلاعات اقتصادی (EIX) کشور، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک، شهرداری تهران، شرکت پست جهوری اسلامی ایران، دیوان محاسبات کشور، کانون دفاتر پیشخوان و خدمات دولت الکترونیک، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی از دیگر اقدامات این سازمان به منظور مقابله با فرار مالیاتی به شمار می رود.

وی اظهار کرد: سایر اقدامات سازمان در راستای مبارزه با فرار مالیاتی نیز عبارتند از: توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعات (هویتی، عملکردی و دارایی) مودیان در راستای ماده ۱۶۹ مکرر ق. م. م و دریافت اطلاعات از سامانه تدارکات دولت، بیمه، کانون سردفترداران، بورس کالا، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، تسهیلات و گشایش اعتباری بانک‌ها به صورت برخط، گمرک به صورت برخط و ثبت احوال، پست، ثبت شرکت‌ها به صورت استعلامی، درج ۱۰۰ درصد اطلاعات مودیان مالیاتی در پایگاه اطلاعات مودیان، دریافت تعداد ۶۱۲، ۷۱۶، ۶۵ رکورد اطلاعات معاملات مودیان برای سال ۱۳۹۵، حرکت به سمت برخط نمودن تمامی سامانه‌های دریافت اطلاعات و اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم.

او به تلاش سازمان امور مالیاتی برای ارتقای سلامت نظام اداری هم اشاره کرد و اقدامان سازمان در این زمینه را چنین عنوان کرد: ایجاد دفتر رسیدگی به تخلفات اداری و رسیدگی به شکایات در سازمان، تشکیل کمیته تخصصی سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم، انتصاب بازرسین موضوع تبصره ۱ ماده ۹۱ قانون مدیریت خدمات کشوی، برخورد قاطع با مصادیق فساد مالیاتی در سازمان، حذف فرایندهای فردی در تشخیص مالیات از طریق اجرای طرح جامع مالیاتی، ترویج فرهنگ سلامت و پاکدستی در سطح سازمان، تدوین و اجرای آیین‌نامه انضباطی با ضمانت اجرایی، برقراری امکان دسترسی مودیان مالیاتی به اطلاعات معاملاتی که از سوی طرف‌های مقابل به نام ایشان ارسال شده به منظور رفع مغایرت‌های احتمالی تا قبل از زمان رسیدگی و تشکیل کمیته تخصصی سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم از جمله اقدامات سازمان در ارتقای سلامت نظام اداری بوده است.

تقوی‌نژاد در ادامه سخنان خود به تحقق قابل توجه درآمدهای مالیاتی اشاره کرده و بیان کرد: حدود ۹۶ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده سال ۱۳۹۵ محقق شده و سازمان توانست حدود ۸۳۴ هزار میلیارد ریال مالیات مستقیم و کالاها و خدمات با کمترین فشار بر مودیان وصول کند. همچین سازمان امور مالیاتی سال گذشته بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور واریز کرد که از این میزان بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری تهران واریز شده است.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو