Logo of a company

عملکرد موفق وزیر اقتصاد در دولت یازدهم

بسیاری از کارشناسان عملکرد وزارت اقتصاد در دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کرده اند.کاهش نرخ تورم، تک رقمی شدن تورم، افزایش رشد اقتصادی، کنترل نرخ ارز، کاهش قاچاق از جمله دستاوردهای وزارت اقتصاد در دولت یازدهم است.

عملکرد موفق وزیر اقتصاد در دولت یازدهم با پایان یافتن فعالیت دولت یازدهم بررسی کارنامه وزرای دولت در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان بر تغییر برخی از وزرا در دولت دوازدهم تاکید دارند اما معتقدند حضور مجدد برخی از وزرا در دولت بعدی لازم و ضروری است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پول نیوز، یکی از این وزارتخانه ها، وزارت اقتصاد است. علی طیب نیا که در سال ۹۲ با بیشترین رای سکان وزارت اقتصاد را در دست گرفت به باور بسیاری از کارشناسان عملکرد موفقی داشته است که از جمله آنها می توان به کاهش نرخ تورم، تک رقمی شدن نرخ تورم، افزایش رشد اقتصادی، کنترل نرخ ارز، کاهش قاچاق نیز اشاره کرد. وزیر اقتصاد از جمله وزاری دولت روحانی بود که بیشترین رای را کسب کرد.وی همچنین یک از کم حاشیه ترین وزرای کابینه دولت یازدهم بوده است.

کاهش نرخ تورم

دولت یازدهم کشور را با نرخ تورم ۴۰ درصد تحویل گرفت. بر اساس آمارها نرخ تورم از ۴۰,۴ درصد در مهر ماه سال ۱۳۹۲ به ۸.۶ درصد در آذرماه سال ۱۳۹۵ کاهش یافت. این در حالی است که بر اساس تازه ترین اطلاعات مرکز آمار نرخ تورم اردیبهشت۷.۱درصد اعلام شد. علاوه بر این، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از ۴۵,۱ درصد در خرداد سال ۱۳۹۲ به ۹.۲ درصد در آذرماه سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. یعنی بعد از حدود ۲۶ سال شاهد تورم تک رقمی در کشور بوده ایم.

افزایش رشد اقتصادی

طبق آمارها زمانیکه دولت یازدهم روی کار آمدنرخ رشد اقتصادی منفی ۵.۸ درصد بود. این در حالی است که طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ با احتساب نفت ۸.۳ و بدون نفت ۶.۳ درصد اعلام شده است که این آمارها نشان از حرکت درست وزارت اقتصاد در این زمینه را دارد.

کنترل نرخ ارز

یکی دیگر از دستاوردهای وزارت اقتصاد می توان به کنترل نرخ ارز اشاره کرد. این وزارتخانه به  کمک بانک مرکزی توانستند نرخ ارز را ثابت نگه دارند. طبق آمارها نرخ دلار از ابتدای دوره فعالیت دولت یازدهم از خرداد ماه ۹۲ تا هم اکنون حدود ۱۶۰ تومان افزایش داشته است. آمارها نشان می دهد نرخ ارز در سه سال و نیم گذشته تنها ۵ درصد نوسان داشته است. این در حالی است که این نوسان در دولت گذشته تا ۹۰ درصد بوده است. به گفته فعالان و کارشناسان بازار این نوسان اندک نشان دهنده انضباط پولی و مدیریت موفق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بوده است.

میزان قاچاق کاهش یافت

گمرک به‌عنوان یکی از سازمان‌های تابع وزارتخانه اقتصاد و دارایی، نقشی محوری در مبادی ورودی و خروجی و کنترل قاچاق در کشور  را دارد. در سه سال گذشته شاهد تغییرات مهمی در گمرک ایران بوده ایم. راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی به‌عنوان یک زیرساخت، نقش اصلی را در بهبود عملکرد گمرک ایران داشته و گامی رو به جلو برای ساختار قدیمی گمرک کشور در جلوگیری از قاچاق و در عوض تبدیل‌شدن ایران به محور ترانزیتی منطقه محسوب می‌شود. ازسوی دیگر تجهیز گمرک‌های کشور به تجهیزات پیشرفته و به‌روز ار جمله  اشعه ایکس در سال ۱۳۹۵ میزان تخلفات را کاهش داد. همچنین با راه اندازی سامانه جامع گمرکی مدت زمان رسیدگی به کالاهای گمرکی کاهش پیدا کرد. یکی دیگر ازویژگی های این سامانه می توان به ایجاد درآمدهای تازه برای دولت در کاهش تکیه به درآمدهای نفتی نیز می‌تواند اشاره کرد. آمارها نشان می دهد حجم قاچاق کالا و ارز در سال ۹۲  یعنی در ابتدای فعالیت دولت یازدهم حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است و میزان قاچاق کالا و ارز در کشور طی سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار بوده که در حال حاضر این رقم با کاهش ۵۰ درصدی روبرو است.

لزوم هماهنگی سایر دستگاه ها با وزارت اقتصاد

بسیاری از کارشناسان عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کرده اند. بر اساس آمارها و نظر سنجی های صورت گرفته در خصوص عملکرد وزرای دولت یازدهم مبنی بر تداوم حضور آنها در دولت دوازدهم بیشتر افراد با حضور مجدد وزیر اقتصاد در کابینه دولت دوازدهم موافق بوده اند.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در همین رابطه گفت: وزیر اقتصاد حتی «اگر خود تمایلی برای ادامه کار در دولت دوازدهم نداشته باشد» باید در دولت دوازدهم هم سکان اداره وزارت امور اقتصادی و دارایی را برعهده داشته باشد چرا که وی در دولت یازدهم چه در بخش بورس، بانک و بیمه و چه در بخش گمرک عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و دارایی نیازمند آن است که سایر دستگاه ها با این وزارتخانه هماهنگ باشند  گفت: در دولت یازدهم این امر محقق نشد و سایر بخش‌ها با این وزارتخانه هماهنگ نبودند تا بتواند بر اساس اصول اقتصادی عمل کند با این حال عملکرد خوبی داشته است. مجموع عوامل بالا نشان می دهد وزارت اقتصاد کارنامه قابل قبولی را از خود در دولت یازدهم به جا گذاشته است.