درخت تنومند بانک صادرات، مقاوم در برابر تند باد 
چاپ 

درخت تنومند بانک صادرات، مقاوم در برابر تند باد

کیست که با الفبای اقتصاد و نظام بانکی در ایران و منطقه آشنا باشد و از نقش بانک صادرات در استقرار و پایداری نظام بانکی کشور مطلع نباشد؟

به گزارش روابط عمومی بانک صادرات، هنگامی که درختی تناور و تنومند شد و در زمین ریشه دوانید، سهمناکترین تند بادها یارای آن را ندارند تا آسیبی به آن وارد سازند زیرا این درخت تناور ریشه دوانیده و اجزای آن در چنان بهم گره خورده اند که در بدترین شرایط نیز توان سازگاری داشته و می توانند به عنوان کلیت یک مجموعه در مسیر احیای آن نقش آفرینی نمایند.

 

مهندسی صحیح در ایجاد ساختار بانک صادرات ایران توسط مرحوم مهندس مفرح و تیم خبره ای که نهال این درخت تناور را غرس کرده اند این مجال را فراهم آورده است تا مدیران و کارکنان بانک صادرات با تاسی از اخلاف خود و متناسب با شرایط و مقتضیات برای فائق آمدن بر مشکلات تدابیر لازم را اتخاذ و به مرحله اجرا در آورند.

 

کمی تامل در کارکرد این بانک از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نشان می دهد که بانک صادرات همواره برای ایفای نقش در مراحل حساس و ماموریت های خطیر نه تنها یاری گر مدیران و تصمیم گیران کلان کشور بوده است بلکه در بسیاری از موارد خود برای حضور در عرصه های سخت که سایر اجزای شبکه بانکی فاقد توان و امکانات لازم بوده اند پیشگام شده است تا در کنار توجه به مصالح و منافع سهامداران و سرمایه گذاران و تامین خاطر مشتریان بتواند برای قوام و دوام اقتصاد کشور و اجرای برنامه های مختلف عهده دار مسئولیت های مهم باشد.

 

بدیهی است این حضور پر رنگ و مستمر یک بنگاه بزرگ اقتصادی می تواند خطرات و ریسک هایی را نیز متوجه آن کرده باشد و حتی در فراتر از مرزها به دلیل نقش آفرینی آن برای تامین مصالح ملی موجبات خشم دشمنان این مرز و بوم را برانگیخته باشد که نمونه هایی از این واکنش ها مشهود و بی نیاز از توصیف است.

 

به همین دلایل وقتی عملکرد چنین بنگاه بزرگ مسئولیت شناس در بوته نقد قرار می گیرد، انتظار می رود تا با نگاهی جامع الاطراف این امر انجام پذیرفته و نقد منصفانه منجر به پویایی و رفع برخی از چالش های گریز ناپذیر شود.

 

بعضا دیده شده است افرادی که خود عهده دار مسئولیت هایی بوده، از زیر و بم های کار نیز به خوبی مطلع می باشند چنان گستاخانه به این بانک بزرگ می تازند و آن را آماج حملات تند می کنند که گویا از هیچ چیز خبر ندارند.

 

وقتی بانک صادرات ایران با احساس تعهد برای اجتناب از تبدیل یک چالش اقتصادی به مقوله امنیتی حاضر می شود در چارچوب حفظ منافع ذینفعان درون سازمانی، پدیده نامیزانی مانند موسسه منحله میزان را با همکاری سایر بخش ها به سرانجام برساند، برخی ژست های عوامفریبانه دایه های مهربانتر از مادر که می کوشند از هر موضوعی برای خود منافعی دست و پا کنند، مضحک به نظر می رسد.

 

همانگونه که پیشتر نیز عنوان شد به دلیل مشارکت این بانک در فراز و نشیب های مختلف، احتمال خطاهای مدیریتی و تاکتیکی منتفی نیست اما در مقایسه با آثار سازنده و گره گشایی هایی انجام شده در حد و اندازه اعتنا نمی باشند.

 

وظیفه مدیران این بانک در شرایط کنونی ایجاب می کرده است تا برای عبور از برخی التهابات، بدون توسل به شیوه های غوغا سالارانه در راستای تمشیت امور و ساماندهی به روند فعالیت ها با هدف چابک سازی مردمی ترین بانک کشور گام بردارند که عملکرد یکساله تقریبا نشانگر طی طریق در این مسیر است.

 

مشکلات به ارث مانده از گذشته که بخشی از آنها نیز اجتناب ناپذیر بوده است، نمی تواند مانع و رادع حضور اثر بخش بانک صادرات ایران در عرصه های اقتصادی و شبکه پولی و مالی کشور باشد و در آینده نزدیک این مهم جامه عمل می پوشد.

 

ضرباهنگ حرکت برای پویایی بیشتر بانک صادرات از شتاب منطقی برخوردار شده است و با اتکا به توانمندی های درون سازمانی و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده ، نیل به وضعیتی مطلوب و در خور نام بلند و پرآوازه بانک صادرات ایران را امکان پذیر ساخته است.

 

در این میان توجه به اصل شایسته سالاری، استفاده حداکثری از قابلیت های درون شبکه بانکی، تسریع در تحقق برنامه های بانکداری نوین و الکترونیکی، همگامی بیشتر با برنامه های اقتصاد مقاومتی و سیاستهای اقتصادی دولت از عوامل استقرار این بانک در جایگاه واقعی خود می باشند.

 

با توجه به اینکه بانک صادرات از دیر باز سهم مهمی در شبکه بین المللی داشته است به نظر می رسد مدیران ارشد این بانک برای استفاده از ظرفیت های مجموعه متبوعشان در مبادلات بین المللی حساب ویژه ای گشوده اند.

 

در جایی که زراعتی مدیر عامل این بانک می گوید: حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و جلب مشارکت آن‌ها در زمینه تأمین مالی پروژه‌های کشور نقش مؤثری در ارتقاء تولیدات داخلی، ایجاد فرصت‌های شغلی و همچنین تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

 

هر چند ممکن است این ادعا قیاس مع الفارق باشد اما همانگونه که نظام اسلامی در طول نزدیک به چهار دهه در برابر تندبادها مقاومتی جانانه داشته است، بانک صادرات ایران نیز موفق شده است در آزمونهای گوناگون و گسترده شبکه بانکی گواهی قبولی اخذ کرده و به همین دلیل است که برای حل مشکلات فرارو سهامداران و ذینفعفان دغدغه خاطر ندارند و در مدار،مدارا و تعهدی مثال زدنی که زیبنده اخلاق و منش بانک صادراتی است ، روزهای بهتر را امیدوارانه به انتظار نشسته اند.

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو