Logo of a company

پس از برجام با ۲۵۰ بانک خارجی رابطه کارگزاری برقرار کرده ایم

وزیر امور اقتصادی و دارایی از اتصال کامل ایران به سوئیفت و برقراری رابطه کارگزاری بانکی کشور با بیش از ۲۵۰ بانک خارجی پس از برجام خبر داد.

به گزارش (شادا)، علی طیب نیا طی سخنانی در ادامه نشست خبری امروز خود با رسانه ها، در پاسخ به سوالی در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت برجام با بیان اینکه “پاسخ به این سوال آنقدر روشن است که نیاز به توضیح ندارد” اظهار داشت: همین که الان به هر میزان که بخواهیم می توانیم نفت صادر کنیم و منابع حاصل از آن را هم هر جور تمایل داریم استفاده کنیم، همین که توانسته ایم برای اولین بار بعد از انقلاب هواپیما بخریم و آن را بیمه کنیم و تحریم بیمه ای ما برداشته شده است، نشان از موفقیت برجام دارد.

 

وی افزود: همین که برای خرید هواپیما توانسته ایم از منابع خارجی استفاده کنیم و کوچک ترین تضمین دولتی در این ارتباط داده نشده و امروز در حال استفاده از شبکه سوئیفت هستیم و با بیش از ۲۵۰ بانک کارگزاری در حال کار هستیم، به معنای موفقیت برجام است.

 

طیب نیا با بیان اینکه برخی مشکلات و محدودیت‌های امروز، اصولا به تحریم‌های اولیه امریکا و اشغال لانه جاسوسی برمیگردد و بر خلاف گفته عده ای، اصلا ربطی به بحث مذاکرات هسته ای ندارد، گفت: در همین راستا برخی معاملات ما که با ارز دلار امریکایی انجام می‌شود، از قدیم با مشکلاتی روبرو بوده است اما در معاملاتی که با ارز یورو یا واحدهای پولی اروپا و دیگر کشورها انجام می‌شود، مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه مانع‌تراشی‌ها و بدعهدی امریکا نیز واقعیتی است که ما از قبل آن را پیش‌بینی می‌کردیم.

 

وی با اشاره به چرایی برخی مشکلات ایران با بانک‌های مهم خارجی گفت: نظام بانکی دنیا بعد از سال ۲۰۰۸ دچار تغییرات گسترده‌ای شد و استانداردهای جدیدی برای معاملات بانکی تعریف شد که به‌دلیل عدم ارتباط بانک‌های ما با دنیا هنوز همه این استاندارد در بانک‌های ما ایجاد نشده که البته دولت برای استانداردسازی بانک‌ها گام‌های خوبی را برداشته است.

 

وزیر اقتصاد از مبارزه با پولشویی به عنوان یکی از استانداردهای بانک‌های معتبر و بین‌المللی نام برد و افزود: به رغم اقدامات بسیار مفید و تلاش های انجام شده، ایران اسلامی برای سال‌ها در لیست سیاه fatf قرار داشت که خوشبختانه با تلاشی که صورت گرفت، نام ایران در این لیست به حالت تعلیق درآمده و در اجلاس ژوئن امیدواریم به طور کامل از این لیست خارج شود.