مهمترین برنامه سازمان، افزایش رضایتمندی و خدمت رسانی موثر به مودیان است 
چاپ 

مهمترین برنامه سازمان، افزایش رضایتمندی و خدمت رسانی موثر به مودیان است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مهمترین برنامه این سازمان، افزایش رضایتمندی مودیان از مجموعه خدمات نظام مالیاتی است و هم اکنون در چارچوب طرح جامع مالیاتی، خدمات نظام مالیات الکترونیک به مودیان ارایه می شود.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، سید کامل تقوی نژاد، امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در نشست خبری وزیر امور اقتصادی و دارایی که با حضور خبرنگاران رسانه های جمعی در سالن جهاد اقتصادی این وزارتخانه برگزار شد، گفت: سیاست و رویکرد اصلی سازمان امور مالیاتی کشور ، احترام به مودیان، اعتمادآفرینی در جامعه و مودی‎مداری است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که برنامه های نظام مالیاتی برای مقابله با فرار مالیاتی درکشور چیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، مهمترین برنامه سازمان امور مالیاتی کشور مبارزه با فرار مالیاتی است و با اصلاح قانون مالیات های مستقیم و همچنین بهره مندی از اطلاعات جامع مالیاتی و دسترسی به اطلاعات هویتی، مالی، پولی و عملکردی مودیان، گام بزرگی در جهت مقابله با فرار مالیاتی در کشور برداشته شده است.

وی افزود: این سازمان هم اکنون برنامه هایی همچون مقابله جدی با فرار مالیاتی، شناسایی مودیان جدید، راه اندازی دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی، وصول مطالبات و معوقات مالیاتی، کاهش نرخ های مالیاتی، گسترش پایه‌های مالیاتی و همچنین اجرای طرح جامع مالیاتی به منظور برقراری نظام مالیات الکترونیک را به مرحله اجرا درآورده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: با اجرای این طرح، شیوه علی الراس از نظام مالیاتی برچیده شده و تعیین مالیات براساس خوداظهاری مودیان انجام خواهد گرفت و ضمن تقسیم بندی مودیان به سه دسته مودیان با ریسک کم، متوسط و زیاد، اظهارنامه بیش از ۸۰ درصد مودیان بدون رسیدگی و حسابرسی مالیاتی مورد تایید قرار گرفته و بدون دخالت مامورین مالیاتی قطعی می گردد و صرفا اظهارنامه مودیان با ریسک بالا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

تقوی نژاد با اشاره به ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی در اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم گفت: به واسطه بهره مندی از این پایگاه، تاکنون بیش از ۹۰۰ میلیون رکورد از مودیان در این بانک اطلاعاتی ثبت و ضبط شده که علاوه بر استفاده در تشخیص دقیق تر مالیات، به شناسایی مودیان مالیاتی جدید نیز کمک شایان توجهی می کند.

وی تصریح کرد: با ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستم های واحدیابی مکانیزه، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته و در سال ۹۵ و با تکیه بر اطلاعات این پایگاه، در حدود ۳۰۰ هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی و مالیات حقه از آنان اخذ شده است. همچنین با پیگیری و رصد فعالیت شرکت های صوری و غیرواقعی، بیش از ۳۰۰۰ شرکت صوری شناسایی و به مودیان معرفی شده است.

وی با ذکر این مطلب که به منظور مبارزه جدی با فرار مالیاتی کشور، دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده، گفت: ایجاد این دفتر، روند رسیدگی به پرونده های کلان فرار مالیاتی را تسریع بخشیده، به گونه ای که تنها در شش ماهه دوم سال ۹۵، با بررسی ۷۷ پرونده مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور توانسته است ۹۹۰ میلیارد تومان مالیات تعیین و وصول نماید.

تقوی نژاد بیان داشت: همچنین با بررسی بعمل آمده حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان از محل کشف و شناسایی تراکنش‏های مشکوک بانکی در سال گذشته، وصول شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، یکی از راهبردهای مهم نظام مالیاتی برای افزایش کارآیی نظام مالیاتی را اعتمادآفرینی در جامعه وتعامل و ارتباط موثر با مودیان مالیاتی عنوان کرد و گفت: توافق با اصناف کشور و تعیین مالیات صرفا براساس خوداظهاری و عدم افزایش مالیات ها برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵ ، از جمله اقداماتی بود که در این راستا انجام گرفته است.

وی ادامه داد: سال گذشته بر مبنای توافقی که با اصناف صورت گرفت، بدون دخالت مامورین مالیاتی و صرفا براساس خوداظهاری مودیان، بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره برگ قطعی مالیات رسیدگی، صادر و ابلاغ شد.

تقوی نژاد همچنین اعلام کرد: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط جهت دریافت تسهیلات بانکی، بدهی‏های مالیاتی بود که سازمان امور مالیاتی با تقسیط پلکانی بدهی مالیاتی تعداد ۷۵۰۰ مودی شرایطی را فراهم آورد تا امکان ادامه فعالیت آنها با مشکل مواجه نشود.

وی در خاتمه سخنان خود از پذیرش اظهارنامه عملکرد سال ۹۴ واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بدون رسیدگی، براساس ابلاغ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داد.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو