Logo of a company

سه برابر کردن یارانه و پرداخت پول به بیکاران، کاملا غیر عملیاتی و غیر علمی است

tebtebوزیر امور اقتصادی و دارایی برخی وعده های انتخاباتی مبنی بر سه برابر شدن یارانه ها و پرداخت کارانه به مردم را غیر عملیاتی و غیر علمی خواند.

به گزارش (شادا)، علی طیب نیا طی سخنانی در نشست خبری صبح امروز خود با رسانه ها، در پاسخ به سوالی در این ارتباط اظهار داشت: در حال حاضر و با رقم ۴۵ هزار تومان یارانه برای هر نفر، سالانه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان از سوی دولت هزینه می شود که تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان آن از محل افزایش نرخ حامل های انرژی به دست می آید و مابقی آن را در قالب بودجه های سنواتی و از محل بودجه جاری کشور پرداخت می کنیم.

وی گفت: ما محاسبه کرده ایم، اگر قرار باشد مطابق وعده های برخی نامزدهای انتخابات، یارانه نقدی سه دهک پایین جامعه را افزایش دهیم، سالانه به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان نیازمندیم و اگر بنا بر نامه همین نامزد محترم در سال ۱۳۸۷ به مجلس شورای اسلامی، قرار باشد یارانه را به کل مردم بدهیم، باید سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کنیم.

وی افزود: حالا فرض کنیم که بخواهیم به مردم کارانه هم بدهیم؛ فقط ۷۰ هزار میلیارد تومان کارانه باید به مردم داده شود که این با مبلغ ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه وعده داده شده، سر جمع، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می شود که رسما ۳ برابر مجموع درآمدهای نفتی کشور، آن هم با اوج میزان صادرات کشور در سال ۱۳۹۵ می شود.

طیب نیا گفت: بنابراین مشاهده می شود که نمی توان به درآمد نفت در این ارتباط امید بست؛ شاید پاسخ این باشد که از محل درآمدهای مالیاتی میشود این رقم را تامین کرد؛ با این فرض هم باید رقم مالیات، به سه برابر افزایش یابد.

وی افزود: حال شما فکر کنید که بخواهیم مالیات را سه برابر افزایش دهیم، با این وصف چه بلایی بر سر بنگاه های تولیدی و خدماتی خواهد آمد؟ آیا باعث ورشکستگی بنگاه ها نخواهد شد؟ آیا می شود قیمت اجناس را با مالیات یه برابر افزایش داد و آن وقت با پرداخت یارانه آن را جبران کرد؟ آیا این منطقی است؟

وزیر اقتصاد در ادامه افزایش قیمت حامل های انرژی به شش برابر را یکی دیگر از شیوه های تامین رقم مذکور خواند و گفت: این امر هم هزینه های تولید را به شدت افزایش داده و باعث ورشکستگی بنگاه ها می شود.

طیب نیا همچنین استقراض از بانک مرکزی در این راستا را هم غیر ممکن و بسیار مضر خواند و تجربه تلخ دولت قبل که ۵۰ هزار میلیارد تومان پول پر قدرت را در قالب مسکن مهر وارد اقتصاد کشور کرد را گواهی بر عدم منطقی و اجرایی بودن این شیوه خواند.