Logo of a company

دسترسی شرکت فرانسوی به اطلاعات مالی مودیان مالیاتی کذب محض است

سازمان امور مالیاتی کشور در مورد خبری درباره دسترسی فرانسویان به اطلاعات مالی مودیان مالیاتی توضیحاتی ارائه کرد.

✅ سازمان امور مالیاتی کشور در مورد  خبری با عنوان «ابهام در تامین امنیت اطلاعات مودیان/ فرانسوی‌ها به اطلاعات محرمانه مالیاتی ایران دست یافتند» توضیحاتی به شرح زیر منتشر کرد.

به گزارش  سازمان امور مالیاتی،✅ در ارتباط با خبر مندرج در سایت خبرگزاری فارس که در برگیرنده مطالبی نادرست و خلاف واقع در ارتباط با امنیت سامانه نرم افزار یکپارچه (ITS ) طرح جامع مالیاتی بوده و منجر به تشویش اذهان عمومی و القای نگاه منفی به این طرح عظیم، به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های اقتصادی کشور شده است، به آگاهی عموم می‌رساند، متاسفانه نشر و بازتاب این گونه اخبار منفی نه تنها باعث تاثیرگذاری سوء بر افکار عمومی می‌شود، بلکه دستاوردهای بزرگ دولت را در نزد مردم زیر سوال می‌برد.

✅ بدیهی است تلاش ها و خدمات ارزشمند مسئولان سازمان امور مالیاتی در شکل گیری و توسعه طرح نظام جامع اطلاعات مالیاتی و دیگر دستاوردهای برجسته نظام مالیاتی با انتشار این گونه اخبار نادرست نادیده نگرفته خواهد شد و افکار عمومی به وضوح، این خدمات منحصر به فرد را رصد و مورد قضاوت قرار می‌دهد. در ادامه و به منظور تنویر افکار عمومی، توضیحاتی به شرح زیر اعلام می‌شود:

۱- ضمن تشکر از اعتماد همه جانبه مودیان محترم مالیاتی و خدمتگزاران خود در سازمان امور مالیاتی به آگاهی می‌رساند نظام جامع مالیاتی در چارچوب طرح جامع مالیاتی متشکل از سه سامانه پایگاه اطلاعاتی مودیان مالیاتی، پورتال خدمات الکترونیکی مودیان مالیاتی و نرم افزار یکپارچه مالیاتی است که مورد اخیر، صرفا عملیات تشخیص و وصول درون سازمانی نظام مالیاتی را در شبکه داخلی سازمان انجام می‌دهد. دو سامانه اول که اطلاعات دریافتی از مودیان و اشخاص ثالث را نگهداری می‌نمایند، به صورت کامل توسط متخصصان سازمان امور مالیاتی کشور تولید و بهره برداری گردیده است و نرم افزار یکپارچه مالیاتی که جزء سوم می باشد، به علت عدم مشارکت شرکت های داخلی در سه نوبت مناقصه آن، با توجه به قوانین و مقررات به پیمانکار خارجی واگذار گردیده است که پس از طراحی و تولید، مورد بهره برداری آزمایشی در محیط غیرعملیاتی و با داده ها و اطلاعات فرضی و غیر واقعی قرار گرفته و پس از طی دوره آزمایشی، در عملیات تشخیص و وصول مالیات تحت مدیریت متخصصان داخلی سازمان مورد بهره برداری قرار گرفته است. بدیهی است پیمانکار خارجی هیچ گونه دسترسی به سامانه در محیط عملیات و اجرا و اطلاعات آن نداشته و ندارد.

۲- شایان ذکر است که کد منبع محصول ارائه شده در قالب سامانه یکپارچه مالیاتی از شرکت بول تحویل گرفته شده و پس از انتقال دانش، رفع اشکال و تغییر و توسعه این سامانه به متخصصان سازمان امور مالیاتی کشور، در یک سال اخیر مسئولیت تغییر و توسعه این سامانه نیز بر عهده متخصصین داخلی این سازمان می باشد. بنابراین دسترسی شرکت فرانسوی به نظام جامع مالیاتی به هیچ وجه صحت ندارد.

۳- همان گونه که در بند یک توضیح داده شد، از سه جزء اصلی طرح جامع مالیاتی، دو بخش اصلی آن یعنی پایگاه اطلاعات مالیاتی و پورتال خدمات الکترونیکی آن به طور کامل توسط متخصصین سازمان تولید گردیده و پیمانکار خارجی نقشی در آن نداشته است و در حال حاضر نیز پس از تکمیل جزء سوم یعنی نرم افزار یکپارچه مالیاتی توسط شرکت خارجی، این نرم افزار به متخصصین سازمان تحویل و مدیریت، نگهداری، توسعه و تغییر آن در محیط اجرا با مدیریت سازمان انجام می پذیرد.

۴- سازمان با بکارگیری افراد، شرکت های متخصص، مشاورین داخلی و یکی از دانشگاه های معتبر و مهم داخلی در زمینه امنیت سامانه، تمهیدات و ملاحظات حفاظتی را جهت حفظ امنیت داده ها و رعایت پروتکل های مصوب کشور در این زمینه با نظارت مراجع مربوطه انجام داده و کماکان بر انجام این مهم به عنوان یک اولویت اساسی اصرار دارد.

✅ بدیهی است سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی که متولی وصول مالیات و تامین بخشی از درآمدهای کشور است، در طی سال های اخیر اقدامات موثری را به منظور اعتمادآفرینی و جلب مشارکت شهروندان در امر پرداخت مالیات به اجرا در آورده و متاسفانه این گونه اخبار نادرست و تشویش آمیز، باعث سلب اعتماد فعالان اقتصادی از نظام مالیاتی شده و طبیعتا زیان و خسران این مسئله، گریبان گیر همه ارکان نظام خواهد شد و البته هزینه های اجتماعی و اقتصادی جدیدی را نیز به دولت تحمیل خواهد کرد.

✅ در خاتمه، امیدوار است رسانه های جمعی کشور با رعایت اخلاق حرفه ای و پایبندی به رسالت مطبوعاتی، پیش از انتشار هر گونه خبری نسبت به صحت و سقم آن اقدام نموده و مبادرت به انتشار اخبار نمایند.