جزئیات تعرفه مصرف گاز بخش خانگی در سال ۹۶ 
چاپ 

جزئیات تعرفه مصرف گاز بخش خانگی در سال ۹۶

e1با توجه به تأکید شرکت ملی گاز ایران بر محاسبه گازبهای سال ۹۶ مطابق بر گازبهای سال ۹۴ و بازگشت نظام پلکانی به محاسبه بهای گاز مصرفی، کمترین رقم قبوض گاز در فصل گرم همراه با عوارض ۱۰ درصدی حدود ۵۴۰۰ تومان و بیشترین رقم بیش از ۲۵۸ هزار تومان خواهد بود.

شرکت ملی گاز ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: “گازبهای سال ۹۶ مطابق با گازبهای سال ۹۴ محاسبه خواهد شد. تعرفه مصارف بخش خانگی مطابق تعرفه‌های ابلاغی سال ۹۴ و به‌صورت زمانبندی ۷ ماه برای ماههای گرم (از۱۶ فروردین الی ۱۵ آبان) و پنج ماه سرد سال (از ۱۶ آبان الی ۱۵ فروردین) به‌صورت پلکانی و اقلیم‌های تعریف‌شده محاسبه خواهد شد، براین اساس هزینه تعرفه گازبهاء بخش خانگی در سال ۱۳۹۶ تا زمان ابلاغ مصوبه جدید هیچ‌گونه افزایشی نسبت به سال ۹۴ نداشته و هرگونه اخبار منتشره در این خصوص نیز تکذیب می‌گردد”.

صدور این اطلاعیه از تغییر دوباره در نحوه محاسبه گازبها حکایت دارد، به‌طوری که در فرمول و تعرفه گذاری محاسبه گازبها نسبت به مصوبه مهرماه ۹۵، تعداد ماههای سرد سال به ۵ ماه افزایش یافته و تعداد ماههای گرم سال به ۷ ماه کاهش یافته است. همچنین با تأکید ابلاغیه اخیر شرکت ملی گاز ایران، محاسبه گازبهای سال ۹۶ بر اساس محاسبه گازبهای سال ۹۴ و به‌صورت پلکانی خواهد بود، ازاین‌رو تغییری که با مصوبه مهرماه سال ۹۵ هیئت دولت در محاسبه گازبها به‌صورت ثابت با نرخ ۱۵۰۰ ریال در هر مترمکعب در قبوض گاز ایجاد شده بود و قرار بود از ابتدای ۹۶ ادامه یابد، کان‌لم‌یکن شده و دوباره محاسبه به‌صورت پلکانی صورت می‌گیرد.

ولت یازدهم از مهر سال گذشته، با تغییر محاسبه قیمت گاز مصرفی، روش پلکانی را حذف کرد که بر اساس آن‌همه مشترکان اعم از پرمصرف و کم‌مصرف به ازای مصرف هر مترمکعب گاز ۱۵۰ تومان پرداخت کردند؛ این موضوع باعث افزایش گاز بهای کم‌مصرف‌ها حتی تا دو برابر گذشته شد؛ از سوی دیگر گاز بهای مصرفی مشترکین پرمصرف نیز کاهش یافت.

دولت سال گذشته مصوبه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن قیمت گاز خانگی، تجاری و صنایع کوچک با میانگین سالانه ۹۷.۷ تومان به ازای هر مترمکعب و با توجه به قیمت ثابت ۱۵۰ تومان برای هشت ماه گرم سال تعیین شد.

طبق این مصوبه که اجرای آن از مهرماه سال ۹۵ آغاز شد، برای محاسبه گاز بهای خانگی، سال به دو بخش ۴ ماهه سرد و ۸ ماهه گرم تقسیم‌شده و در ماهه‌ای گرم سال، گاز بها برای دو پله پایینی مصرفی از ۱۰۸ تومان و ۱۳۱ تومان به ۱۵۰ تومان برای هر مترمکعب افزایش و برای پلکان‌های بالای مصرف از ۱۶۰ تا ۴۳۰ تومان به ۱۵۰ تومان کاهش پیدا یافت. در همان زمان گاز بهای مصرفی مشترکان کم‌مصرف ۱.۵ و حتی دو برابر افزایش و برای پُرمصرف‌ها کاهش را نشان داد.

محاسبه بهای گاز مصرفی مشترکان این‌گونه بود که برای ۸ ماه از سال با توجه به میزان مصرف به‌صورت پلکانی تعیین می‌شد؛ اما دولت با تغییر آن و از مهر سال گذشته قیمت پلکانی حذف و همه مشترکان اعم از پرمصرف و کم‌مصرف به ازای مصرف هر مترمکعب گاز ۱۵۰ تومان پرداخت کردند که بر اساس این روش دولت قیمت گاز برای تمامی مشترکین یکسان تعیین‌شده بود و مشترکان کم‌مصرف به‌جای ۱۰۸ تومان، ۱۵۰ تومان به ازای هر مترمکعب گاز و با افزایش ۴۵ درصد پرداخت کرده و مشترکان با مصارف بالا مانند افرادی که در واحد مسکونی خود سونا، جکوزی و استخر دارند به‌جای ۴۳۰ تومان، ۱۵۰ تومان پرداخت نمودند.

این اقدام که ترویجی برای افزایش مصرف گاز بود، مغایر اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف و به ضرر دهک‌های کم‌مصرف و به نفع دهک‌های پرمصرف و ضد عدالت و تشویق پرمصرف‌ها بود که با روش جدیدی که دولت در پیش‌گرفته بود، به مشترکین پرمصرف ۶۵ درصد تخفیف داده‌شده است.

دیده بان شفافیت و عدالت نیز در سال گذشته در بیانیه‌ای با درخواست برای لغو این شیوه ناعادلانه و غیرقانونی و جبران خسارت به مردم است؛ نوشت: این بدان معناست که در ماه‌های گرم سال از ۷ به ۸ ماه افزایش داشته، نظام پلکانی ملغی شده و هزینۀ گاز برای تمامی مشترکین باقیمت ثابت ۱۵۰ تومان بر مترمکعب محاسبه می‌شود. معنی این تصمیم دولت، تخفیف دادن به اقشار پرمصرف از جیب مشترکین کم‌مصرف است؛ چراکه نشان می‌دهد که گاز برای کم‌مصرف‌ترین خانوار تقریباً ۴۰ درصد گران و برای پرمصرف‌ترین خانوارها ۶۵ درصد ارزان شده است!

در این بیانیه آورده شده بود: این اقدام دولت که خلاف قانون است و نتایج منفی ازجمله بی‌عدالتی، افزایش مصرف گاز، از دست رفتن فرصت برای تحقق اهداف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، افزایش قابل‌توجه مبلغ قبوض گاز در مناطق سردسیر بوده و افزایش قیمت اخیر برای تعرفۀ پله‌های پایین، ظلم مضاعف است. آیا دولت برای اقشار اسراف‌گر و بی‌مسئولیت حاشیۀ امن ایجاد کرده است؟

بااین‌حال و با گذشته ۶ ماه از اجرایی شدن مصوبه دولت در نحوه محاسبه بهای گاز، شرکت ملی گاز ایران در اطلاعیه ای  اعلام کرد: گاز بهای سال ۹۶ مطابق با گاز بهای سال ۹۴ محاسبه خواهد شد.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو