Logo of a company

رئیس جمهور: نباید در انتخابات رو در روی هم بایستیم/ در مساله هسته‌ای به خاطر وحدت و حمایت مردم پیروز شدیم

57465155

رئیس جمهور با اشاره به انتخابات پیش رو تاکید کرد: باید در سایه انتخابات پیش رو قدرت خود را به جهان نشان دهیم و نباید رو در روی هم بایستیم.

به گزارش یمین نیوز به نقل از  ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای در محل سالن اجلاس سران اظهار کرد: ما امروز باید متحدتر از همیشه باشیم و این ملت بزرگ و فهیم باید در سایه انتخابات پیش رو قدرت خود را به جهان نشان دهد و نباید رو در روی هم بایستیم، چرا که هدف ما تبلور مردم سالاری دینی است.

وی ادامه داد: ما می خواهیم جمهوریت را به منصه ظهور برسانیم و اسلامیت را ثابت کنیم. ماه رجب ماه اخلاق است و ما نباید بگذاریم در کشور ما انتخاباتی شبیه آمریکا شاهد باشیم، چرا که اینجا سرزمین اسلام، ‌ پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) است. اینجا رقابت آزاد، ‌ بسیار عالی و کاندیداهای مختلف به زیبایی شرکت می کنند و مشارکت حداکثری آرزوی همه ماست و طبق گفته مقام معظم رهبری مر قانون را باید شاهد باشیم.

روحانی با بیان اینکه ما در سایه ایستادگی و وحدت به موفقیت رسیدیم افزود: امروز می خواهیم در سایه قانون و اخلاق و انسجام یک انتخابات عظیم با صف هایی طولانی در برابر چشمان جهانیان نشان دهیم و یک بار دیگر اخلاق، فهم، ‌ درک سیاسی و انسجام ملت ایران را در برابر جهان نمایش دهیم.

وی همچنین تاکید کرد: باید به ملت ایران بگویم ما هر کجا که با هم بودیم پیروز شدیم، شعار ما می توانیم شعار درستی است و اگر با هم باشیم و در کنار هم اختلافات را کنار بگذاریم و اگر با هم بسازیم می توانیم کشورمان را به خوبی بسازیم.

رئیس دولت یازدهم با طرح این پرسش که ما چطور توانستیم در برابر فشار و تحریم دنیا بایستیم؟ یادآور شد: ما بخاطر وحدت، ‌ انسجام، ایستادگی و صبر و تحملان و اینکه جان نزدیم و عقب نشینی نکردیم و از مقام معظم رهبری تبعیت کردیم به موفقیت رسیدیم و در مساله هسته‌ای به خاطر وحدت و انسجام و حمایت مردم به پیروزی رسیدیم. امروز هم قادریم با وحدت و انسجام در منطقه، ‌ جهان و داخل ایران به پیروزی های بیشتری برسیم.

وی با ابراز تاسف از بی قانونی دنیای امروز تصریح کرد: اگر راست می گفتند و استانداردهای دوگانه نداشتند و اگر همه از قوانین تبعیت می کردند، کار ما آسان‌تر بود. چطور بدون مجوز سازمان ملل و تصویب شورای امنیت و حتی بدون تصویب کنگره آمریکا رئیس جمهور آمریکا به خودش حق می‌دهد به یک کشور مستقل در منطقه حساس خاورمیانه از ناوگان دریایی خود به فرودگاه داخلی الشعیرات موشک پرتاب کند. با چه منطق و حق این کار انجام می‌شود.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه بیان کرد: مگر کسی در دنیا به آمریکا اختیار رهبری داده یا پلیس جهانی برگزیده یا مگر رئیس جمهور آمریکا دادستان محکمه بین المللی است. معلوم است که دنیای امروز دنیای قانون نیست و از آن بدتر کشورهایی هستند که متاسفانه از منطقه خودمان تجاوز آمریکا را تشویق می‌کنند و کف می‌زنند. باید بگوییم نوبت شما هم می‌رسد. چرا متجاوز و ظالم را تشویق و بی قانونی را تایید می‌کنید.

وی اضافه کرد: دیدید تروریست‌ها چقدر از این کار خوشحال شدند و گروهک‌های تروریستی که با چاقو سر بچه‌ها و انسان‌ها را می‌برند و انسان‌ها را زنده در قفس می‌سوزانند به خاطر جنایت آمریکا در سوریه خوشحال هستند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به روز ملی فناوری هسته ای یادآور شد: هر سال که ما در ۲۰ فروردین در چنین مکان هایی اجتماع کرده ایم روزهای خوشحال کننده ای بوده است. برای اینکه جوانان غیور و پرتلاش ما با مدیریت انقلابی و جهادی شان گام هایی در مسیر فناوری هسته ای به جلو برداشته بودند، اما امسال با یک حرکت بسیار عظیم مواجه شدیم. در طول سال ۹۵ یعنی در طول یکسال اخیر ۴۲ پروژه به ثمر نشسته که ۵ پروژه را در این سالن شاهد بودیم و بقیه را در نمایشگاه دیدیدم و از سوی متخصصان توضیح داده شد.

وی همچنین بیان کرد: مگر امکان پذیر است که سازمانی، ملتی و جوان هایی غیوری بدون مدیریت علمی، انقلابی، جهادی و بسیجی بتوانند در یکسال ۴۲ پروژه مهم را به ثمر برسانند و برای ملت ما و جهانیان به نمایش بگذارند که انرژی هسته ای در بخش های مختلف زندگی ما بروز و ظهور دارد.

رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی گفت: از این پمپ که در نیروگاه بوشهر استفاده می شود و به معنای فناوری در زمینه تولید برق هسته‌ای است تا این سانتریفیوژ سنگ که برای صنعت نفت ما کاربرد دارد و تا پروژه‌هایی که در ساغند یزد دیدید که چطور در انواع معادن ما به کار گرفته می شود و به چه زیبایی سنگ های پر عیار را از کم عیار جدا می سازد تا در پروژه ای که در البرز شاهد افتتاحش بودیم و برای یک نوع اسکن جدید (پت اسکن) رادیو داروها تا سیستم شتاب دهنده در قزوین که بسیاری از علوم به کمک ما می آید همه این ها نشان می دهد فناوری هسته ای برای کشور ما یک ضرورت است و اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر ادامه این فناوری تاکید می کردند درست و به حق بود.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه خاطر نشان کرد: از طرفی ملت ما که در طول سال ها با فریاد، ‌عمل، ‌صبر و استقامتش می گفت انرژی هسته ای حق مسلم ماست. ‌شعار، ‌سخن و آرمان درستی را دنبال می کرد. این شعار در خیابان، توسط هنرمندان دیپلماسی ما لوزان، ژنو، ‌ وین و نیویورک منتقل شد. این هنرمندی بزرگی است که خواست و شعار مردم در خیابان چگونه به یک لایحه بین المللی با ابعاد بسیار دقیق فنی، ‌ دیپلماسی و حقوقی تبدیل شود.

روحانی ادامه داد: گفتن اینکه انرژی هسته ای حق مسلم ماست از سوی دولت بسیار مهم است، ‌ اما در کنار حضور، ‌ سخن و خواست مردم این متخصصین هستند که از لحاظ فنی باید این مساله را به عمل بنشانند و این حقوقدان‌ها و دیپلمات‌ها هستند که این حق را در مجامع  ملی و بین المللی  به کرسی بنشانند. روزهای پر فراز و نشیبی در صنعت هسته‌ای ما گذشت. من خودم برای اولین بار با تعدادی از نمایندگان مجلس در سال ۶۱ از تاسیسات هسته‌ای بازدید کردم و برای اولین بار در سال ۶۶ با اراده و تصمیم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفتیم غنی سازی را در ایران آغاز کنیم و در سال ۶۷ اولین بار سانتریفیوژ وارد ایران شد. روزی که احساس کردیم به دست پرتوان جوانان غیورمان قادریم غنی سازی کنیم مربوط به سال ۸۱ است.

رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: ما با هیاتی در پایا الکتریک اولین تلاش‌های جوانان غیورمان را شاهد بودیم، ‌اما دنیا می خواست به بهانه های مختلف این فناوری را از ما بگیرد و به بهانه های واهی پرونده ما را به شورای امنیت ببرد. تلاش دولت و متخصصین ما در سال ۸۲ باعث شد که این پرونده نتواند از وین به نیویورک برود. آقای صالحی آن زمان سفیر ما در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و شاهد بود که در مجموع چه تلاش عظیمی صورت گرفت. سال ۸۲ اولین پیروزی ملت ایران در برابر آمریکا و قدرت های بزرگ بود که سدی مستحکم بین وین و نیویورک ساخت و نگذاشت پرونده ما به سازمان امنیت ارجاع شود.

روحانی افزود: در سال ۸۲ فرزندان غیور ما توانستند UCF اصفهان را به ثمر بنشانند که در فروردین ۸۳ افتتاح کردیم و در پاییز ۸۳ به UF4 و UF6 به طور کامل دست یافتیم. آژانس انرژی اتمی کمیته MNE را تشکیل داده بود و ۱۸ کشور را جمع کرده بود و هدفشان این بود که ایران را از انرژی هسته ای محروم کنند. جورج بوش به صراحت گفته بود به هیچ عنوان کشوری که در هسته ای تخلف کرده نمی تواند عضو این کمیته باشد و ما نخواهیم گذاشت اما این دومین پیروزی ما بود که عضو MNE و این کمیته شدیم و در گزارش سال ۸۳ که ۱۱۱ صفحه بود به صراحت آمد، که ایران جزء کشورهای دارنده فناوری غنی سازی است.

روحانی ادامه داد: در آن گزارش تصریح شده بود که کشورهایی که فناوری غنی سازی ندارند نمی‌توانند عضو این کمیته باشند، ‌ اما این توطئه کلا خنثی شد و یکی از افتخارات بزرگ دیپلماتیک و حقوقی ایران است که در گزارش MNE به صراحت آمد، ‌ چند کشور زیر نظر آژانس غنی سازی می کنند مثل ژاپن، آلمان، ‌برزیل و آرژانتین و نام ایران هم ذکر شد و کشورهایی هم مثل فرانسه و ‌انگلیس بدون نظارت آژانس غنی سازی می کنند. مجموعه این ها ۱۳ کشور شد که ایران یکی از آنها بود و این اولین اعتراف جامعه جهانی به توان غنی سازی جمهوری اسلامی در سرزمین ایران بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: بعدها فراز و نشیبی در این زمینه داشتیم که گفتن آن را مناسب این جلسه نمی دانم، ‌ اما آخرین مرحله ای که ملت تصمیم گرفت برابر قدرت های جهانی به خوبی حق خود را تثبیت کند امروز است که تلاش های جوان های عزیزمان را می بینیم که در یکسال گذشته در ساغند و قزوین و البرز چه کارهایی کردند و این فقط مربوط به تلاش های یکساله و دوساله اخیر سازمان است.

روحانی در ادامه تصریح کرد: بعضی ها در ذهنشان آمده بود که در مذاکرات هسته ای با دنیا مال و متاع دنیا ما را از متاع فناوری بازداشته است و فکر می کردند ما فناوری هسته ای و خون شهیدانمان را فروختیم و عوض آن زنجیره تحریم را شکاندیم. آن روز هم با یک بیان ساده می گفتیم این حرکت بزرگ از سوی مردان بزرگی است که به خوبی می دانند چه می کنند و با چشم باز حرکت می کنند، اما بعضی ها دل هایشان گاهی واپس می شد و می گفتند فناوری و غنی سازی چه می‌شود. فوردو سه قفله می شود و کلیدی نداریم که باز کنیم، نطنز هم بسته می شود و تازه راکتور تهران هم معلوم نیست سوختش تامین شود و از اراک هم اثری نمی ماند و آب سنگین هم که بعید است در دسترس ما باشد.

وی اضافه کرد: اما الحمدالله امروز همه ما شاهدیم مسیر ما صحیح بوده و کوتاهترین، مستقیم ترین، ‌ بهترین و کم هزینه‌ترین راه را برای تثبیت حقوق هسته ای و ادامه راهمان انتخاب کردیم. امسال IR8 را دیدیم که با تزریق  UF6 با ۶۰ هزار و ۷۰ هزار دور و با قطر ۲۵ کار می کند که نشان می دهد سرعت خطی‌اش چقدر است. در ضمن آی آر ۶ هم بود. این تلاش‌ها نشان داد حقوق ملت ایران از کف خیابان به لوزان، ‌ ژنو و وین برده شد و از آنجا به سازمان ملل رفت و در همان مکان که حقوق ملت ایران تضییع شده بود، ‌ تثبیت شد.

رئیس دولت یازدهم در ادامه خاطر نشان کرد: اگر ایستادگی ملت ایران، ‌رهنمودهای مقام معظم رهبری، ‌هنرمندی دیپلمات های ارزشمندمان و در راس شان دکتر ظریف و تلاش و زحمت اندیشمندان و دانشمندان هسته‌ای و در راس‌شان دکتر صالحی نبود این کار شدنی نبود. خیلی های دیگر هم زحمت کشیدند برای اینکه حقانیت‌مان را در این پرونده به اثبات برسانند. مثل وزارت دفاع، اقتصاد، نفت، بانک مرکزی و غیره که قدم های بعدی برجام را ساختند.

وی با تشبیه برجام به یک ابر بیان کرد: برجام یک ابر است که اگر بخواهد باران ببارد و سرزمین مان را پرآب کند این درخت های سرو و بلند و مراتع هستند که ابر را وادار به باران می کنند. اگر در پایین سبزه و گل و درخت نباشد و کویر باشد ابر نمی بارد. بارش این ابر بخاطر گل های مختلف بود. در این میان بعضی ها گفتند که صدای رعد و برقش را نشنیدیم، خب لااقل بارانش را که می بینید حتما رعدش بالا بوده و شما خواب بوده‌اید.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به افتتاح پروژه های مختلف هسته‌ای یادآور شد: برخی از این پروژه ها با همکاری شرکت ها و کشورهای خارجی به ثمر نشست و این یعنی همان بازار برجام. ما بسیاری از آنچه را که تولید می کنیم در بازار هسته‌ای عرضه می کنیم. تجاری شدن هسته ای مربوط به باران برجام است که اگر نبود آب سنگین ما صادر نمی شد. آب سنگین ما در برابر دیگران از لحاظ خلوص ویژگی هایی دارد که بسیاری از کشورها مایلند از ما بخرند. در اولین قدم هم آب سنگین را به آمریکا و روسیه دو قدرت بزرگ جهانی فروختیم.

وی اضافه کرد: ما امروز قادریم کیک زرد را وارد کنیم. از روز اول پیروزی انقلاب تا پارسال حتی یک گرم کیک زرد وارد نشده بود و همه متعلق به قبل از انقلاب بود. اینکه ۳۶۰ تن کیک زرد پارسال وارد شده به معنای این است که در بازار تجاری دنیا وارد معاملات هسته‌ای شدیم و می خریم و می‌فروشیم یا رادیو داروها را می‌بینیند که به ده‌ها کشور صادر می‌شود و در بسیاری از صنایع این چنین است.

رئیس جمهور در پایان با ابراز خوشحالی با مقارن شدن روز فناوری هسته‌ای با میلاد امیرالمومنین علی (ع) گفت: کشور و ملت ما هر چه دارد از رهنمودهای قرآن، ‌ پیامبر (ص) و مولایمان امیر المومنین و ائمه اطهار بوده و خواهد بود. یاد همه شهیدان، ‌ امام شهیدان و بئویژه شهدای هسته‌ای را در این روز پرافتخار گرامی می داریم. ما باید در همه زمینه‌ها داوطلب، ‌ایستادگی، ایثار وفداکاری باشیم. شهیدان، ایثارگران و ملت ما این راه را برگزیده‌اند و قطعا در این مسیر پیروز نهایی خواهیم بود.