جمعیت کشور به بیش از 79 میلیون نفر رسید 
چاپ 

جمعیت کشور به بیش از ۷۹ میلیون نفر رسید

amar

رئیس مرکز آمار ایران: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ نرخ رشد جمعیت با ۱.۲۴ درصد به ۷۹ میلیون و ۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر رسید.

جمعیت کشور به بیش از ۷۹ میلیون نفر رسیدبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما ، امید علی پارسا در نشست خبری در باره اعلام نتیجه سرشماری سال۱۳۹۵ که در مرکز آمار ایران برگزار شد، افزود:جمعیت در نقاط شهری ۵۹ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۴۷ نفر و جمعیت روستایی کشور ۲۰ میلیون ۷۳۰ هزارو ۶۲۵ نفر است.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ نسبت جنسی ۱۰۳ مرد در مقابل ۱۰۰ زن است

و تعداد مردان ۴۰ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۴۲ نفر و تعداد زنان ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزارو ۸۲۸ نفر است.

 

رئیس مرکز آمار ، نسبت شهرنشینی را ۷۴ درصد اعلام کرد و گفت: تعداد خانوار در کشور ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزارو ۳۵ واحد و تعداد خانوار خانوار شهری ۱۸ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۴۸۸ واحد و خانوار روستایی ۶ میلیون ۷۰ هزارو ۵۴۷ است .

 

وی افزود: بر اساس سرشماری امسال بعد خانوار شهری ۳.۳ دهم و بعد خانوار روستایی ۳.۴ دهم است

 

سالانه ۹۵۵ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شود

 

رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد: نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن نشان می دهد سالانه ۹۵۵ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

 

امیدعلی پارسا در ادامه نشست خبری اعلام نتایج کلی سرشماری آمار نفوس و مسکن ۱۳۹۵ گفت : جمعیت ایران ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر است که ۵۱ درصد از جمعیت مرد و ۴۹ درصد زن هستند و همچنین ۲۶ درصد جمعیت روستایی و ۷۴ درصد نیز در شهرها سکونت دارند.

وی اعلام کرد : نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۹۰ برابر ۱.۲۹ درصد بوده که در سال ۹۵ به ۱.۲۴ درصد کاهش پیدا کرده و رشد جمعیت در مناطق روستایی ۰.۷ – درصد بوده است.

پارسا گفت :  بر اساس نتایج سرشماری به طور متوسط سالانه ۹۵۵ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده شده است که این عدد در سرشماری سال ۹۰ معادل ۹۳۱ هزار نفر بود.

رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد : سهم افراد تا ۱۴ سال از جمعیت ۲۴ درصد،‌سهم ۱۵ تا ۲۹ سال ۲۵ درصد، سهم ۳۰ تا ۶۴ سال ۴۴.۸ درصد و سهم ۶۵ سال به بالا ۶.۱ درصد است .

وی گفت: سهم افراد ۱۵ تا ۲۹ سال در سرشماری سال ۹۰، ۳۱.۵ درصد بوده که به این ترتیب این بخش جمعیتی در سال ۹۵ با کاهش روبرو شده و از سوی دیگر سهم افراد ۶۵ سال به بالا در سال ۹۰، ۵.۷ بوده که در این بخش نیز در سال ۹۵ با افزایش ۰.۴ درصدی روبرو بوده‌ایم.

پارسا تصریح کرد : میانگین سنی کشور در سال ۹۰ حدود‌ ۲۹.۸ سال بوده است که در سال ۹۵ به ۳۱.۱ افزایش پیدا کرده و همچنین میانه جمعیت از ۲۷ سال به ۳۰ سال رشد کرده است.

وی اعلام کرد : میانگین نسبت جنسی (تعداد زنان به مردان)‌ ۱۰۳ بوده است و به این ترتیب به ازای هر ۱۰۰ زن، ۱۰۳ مرد در کشور وجود دارد‌، این نسبت در بوشهر ۱۱۴، یزد ۱۰۶ و در اردبیل و کرمان ۱۰۵ بوده است.به گفته رئیس مرکز آمار ایران نتایج سرشماری ۹۵ نشان می‌دهد سهم استان تهران از جمعیت کل کشور از ۱۶.۲ درصد سال ۹۰ به ۱۶.۶ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته و در استان خراسان رضوی به عنوان آخرین استان در این حوزه سهم از جمعیت از ۷.۹۸ درصد در سال ۹۰ به ۸.۰۵ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است.

پارسال افزود  : در این میان سهم استان همدان از ۲.۳۴ درصد به ۲.۱۷  درصد کاهش یافته است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: سهم خانوارهای ۵ نفر و بیشتر از ۲۱ درصد سال ۹۰، در سال ۹۵ به ۱۵ درصد کاهش، سهم خانوارهای ۴ نفره از ۲۶.۳ درصد سال ۹۰، به ۲۷.۶ درصد افزایش، سهم خانوارهای ۳ نفره از ۲۷.۱ به ۲۸.۵ درصد افزایش، سهم خانوارهای ۲ نفره از ۱۸.۴ در سال ۹۰ به ۲۰.۷ در سال ۹۵ افزایش و همچنین سهم خانوارهای تک نفره از ۷.۱ درصد به ۸.۵ درصد افزایش یافته است.

وی گفت :‌ میانگین تراکم جمعیت در استانهای مختلف در هر کیلومترمربع ۴۹.۱ نفر بوده و این رقم برای استان تهران ۹۶۹ نفر، استان البرز ۵۲۹ نفر، استان گیلان ۱۸۰ نفر و استان مازندران ۱۳۷ نفر است.

استان یزد با تراکم جمعیت ۸.۸ نفر در هر کیلومتر در قعر جدول شاخص تراکم جمعیت قرار گرفته و تعداد شهرها از هزار و ۱۳۹ شهر در سال ۹۰ به هزار و ۲۴۵ شهر در سال ۹۵ افزایش پیدا کرده است.

 

رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد : تعداد مردهای دارای همسر در سال ۹۰ معادل ۶۰ درصد بوده که در سال ۹۵ به ۶۳ درصد افزایش یافته و همچنین تعداد زنهای دارای همسر در سال ۹۰ برابر ۶۱ درصد بوده که به ۶۴ درصد افزایش یافته است.

 

همچنین تعداد مردان بدون همسر از ۰.۷ درصد سال ۹۰ به ۱.۲ درصد در سال ۹۵ افزایش و تعداد زنان مطلقه از ۱.۴ درصد به ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

رئیس مرکز امار ایران گفت : همچنین تعداد افراد هرگز ازدواج نکرده از ۳۸ درصد سال ۹۰ به ۳۴ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است.

 

وی گفت : تعداد باسوادان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال از ۹۲.۴ درصد سال ۹۰ به ۹۴.۷ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است. تعداد کل باسودان کشور در سال ۹۵ معادل ۸۷.۶ درصد بوده است.

 

پارسا با بیان اینکه بر اساس نتایج سرشماری ۹۵ همچنین ۴ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۱۴۵ نفر مهاجرت کرده‌اند گفت:  ۳ میلیون و ۹۷۲ نفر به مناطق شهری و ۷۳۶ هزار نفر به مناطق روستایی مهاجرت کرده‌اند که ۲۰.۲ درصد به شهر تهران، ۷.۳ درصد به خراسان رضوی، ۶.۸ درصد به استان اصفهان و همچنین ۰.۷ درصد نسبت مهاجرت این افراد به استان ایلام بوده است.

 

وی گفت : ۹۸ درصد کل جمعیت کشور ایرانی بوده و ۱.۹۸ درصد یا به عبارتی یک میلیون و ۵۸۳ هزار نفر از جمعیت کشور افغانی هستند.

 

رئیس مرکز آمار ایران گفت: در سال ۹۰ هم حدود‌ ۶۲.۷ درصد مالک مسکن بوده و این عدد در سال ۹۵ به ۶۰.۶ درصد کاهش یافته است. همچنین ۲۶.۶ درصد به صورت استیجاری سکونت داشته‌اند که در سال ۹۵ به ۳۰.۸ درصد افزایش یافته است.

 

پارسا گفت : ۵۶.۶ درصد از مالکیت مسکن ملکی در شهرها در سال ۹۵ به ۵۴ درصد کاهش یافته و همچنین مالکیت استیجاری از ۷۹.۳ درصد در سال ۹۰ در روستا به ۷۹.۴ درصد افزایش داشته است.

 

وی افزود: بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵ مردم در ۲۲ میلیون و ۸۲۵ هزار واحد مسکونی سکونت داشته که ۸ میلیون و ۹۷۵ هزار واحد آپارتمانی و بیش از ۱۳ میلیون نیز غیر آپارتمانی بوده‌اند.

 

همچنین ۶۶ درصد مردم در واحدهای زیر ۱۰۰ متری سکونت داشته‌اند.

 

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: تعداد واحدهای مسکونی خالی از یک میلیون و ۶۶۳ هزار واحد سال ۹۰ به ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار واحد در سال ۹۵ افزایش یافته و این در حالی است که تعداد واحدهای مسکونی خالی در شهر تهران از ۳۲۷ هزار واحد در سال ۹۰ به ۴۹۰ هزار رواحد در سال ۹۵ افزایش یافته است.

 

پارسا در پاسخ به سوالی درباره محرمانه بودن اطلاعات دریافتی از مردم گفت: راهبرد اصلی مرکز آمار نظام آماری ثبتی مبناست که در این نظام اطلاعات در سطح خرد و نقطه‌ای جمع‌آوری شده و در سطح اطلاعات کلی به مرکز آمار ارسال می‌شود و از این طریق همه آمارها محرمانه باقی خواهد ماند.

 

پارسال گفت : اطلاعات و نتایج آماری مربوط به سرشماری سال ۹۵ پیش از این هم آماده بوده و ترتیبی داده شد که نتایج آن به هیئت دولت گزارش شود تا با استفاده از امکانات دولت شرایط برای حرکت به سمت نظام ثبتی مبنا بیشتر فراهم شود.

 

رئیس مرکز آمار ایران همچنین درباره ارائه نشدن آمار مربوط به نرخ بیکاری در سرشماری ۹۵، گفت: مواردی مانند نرخ بیکاری، اشتغال، بیمه بودن افراد، نیاز به بررسی‌های کارشناسی بیشتری دارد و البته در گزارشهای سرشماری پیشین نیز این اطلاعات در گزارش اولیه ارائه نشد.

 

پارسا اظهار داشت : اگر سرشماری به روش‌های قبلی انجام می شد به ۶۵ هزار نیروی انسانی نیاز می داشت که خوشبختانه ۴۸ درصد از مردم به صورت اینترنتی در سرشماری شرکت کرده و سرشماری سال ۹۵ با ۲۵ هزار نیرو به انجام رسید.

 

به گفته پارسا شرکت ۳۵ درصد از مردم در سرشماری اینترنتی یک هدف بلندپروازنه بود اما در نهایت شاهد این موضوع بودیم که حدود نیمی از مردم به صورت اینترنتی در سرشماری شرکت کردند.

 

بنابراین گزارش در ادامه این نشست  ، زاهدیان معاون مرکز آمار هم با بیان اینکه اطلاعاتی مانند نرخ باروری، سهم بیمه‌ها و اشتغال برای ارائه نیاز به زمان بیشتری دارد، گفت: اردیبهشت سال آینده این اطلاعات از سوی مرکز آمار ایران ارائه خواهد شد.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو