اخبار بانک مسکن 
چاپ 

اخبار بانک مسکن

بانک مسکن، پیش‌الگوی بانک‌های دولتی در کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اقدام بانک مسکن مبنی بر تک‌رقمی کردن نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم را یک «پیش‌الگو» برای خودداری بانک‌های دولتی از اتخاذ مشی سوداگرانه توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مسکن،فرج ا… رجبی با اشاره به اینکه بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی روند صحیحی را برای رسیدن به نقطه مطلوب طی کرده و کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن بخشی از همین روند است، اظهار کرد: از خرداد ماه سال گذشته تاکنون نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم طی سه مرحله به ۹.۵ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه بانک عامل بخش مسکن با توجه به اینکه ماهیت دولتی دارد، باید با درک ضرورت‌های توسعه صنعت ساختمان از ظرفیت‌های دولت برای رونق ساخت‌وساز بهره بگیرد، افزود: با توجه به اینکه بخش مسکن ظرفیت لازم برای فعال کردن بخش‌های مختلف اقتصادی را دارد، رونق ساخت‌وساز می‌تواند به سامان یافتن اقتصاد ملی نیز بیانجامد و صنایع مختلف را از رکود خارج کند.

رجبی با اشاره به اینکه علاوه بر تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم و اوراق تسهیلات، پرداخت تسهیلات در بافت‌های فرسوده و نیز تسهیلات ساخت مسکن نیز نقش مهمی در تحرک بازار مسکن دارد، گفت: بررسی عملکرد بانک مسکن در سال جاری حاکی است، سیاست پرداخت تسهیلات خرد و جزئی به سازنده‌های مسکن نیز به خوبی دنبال شده و شاید این بانک جزو معدود بانک‌هایی است که مشتریان آن از خدمات و تسهیلاتی که دریافت می‌کنند، رضایت دارند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد سوداگرانه باید در بانک‌های دولتی مهار شود، گفت: تعدادی از بانک‌های کشور به خاطر مشکل تامین نقدینگی و چالش‌هایی که در زمینه تنظیم درآمد و دارایی و کسب سود واقعی دارند، مشی سوداگرانه مبتنی بر دریافت بالاترین بهره ممکن را دنبال می‌کنند. البته این وضعیت در بانک‌های خصوصی بیشتر حاکم است اما دست‌کم از بانک‌های دولتی انتظار می‌رود خط سوداگری را دنبال نکنند و در مقابل این مشکل جدی بایستند. با این وجود اکنون بسیاری از بانک‌ها بیش از هر چیز به دنبال کسب درآمد از محل جرایم تاخیر در تادیه بانکی هستند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است اقدام بانک مسکن در زمینه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن اقدام قابل تقدیری است که اگر یک الگوی کامل نباشد، اما یک پیش‌الگوی مناسب برای بانک‌های دولتی در زمینه خودداری از مشی سوداگرانه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از  فعالان بخش صنعت که ورشکسته شده‌اند، از تسهیلات بانکی استفاده کرده بودند و به دلیل تاخیر در تادیه با حجم سنگینی از بدهی روبرو شدند، گفت: این در حالی است که با رویکرد جدید کاهش نرخ سود تسهیلات بانک مسکن، صنعت ساختمان از این موضوع استثنا خواهد بود و آثار آن در سال آینده قابل اندازه‌گیری است.

رجبی در خاتمه یادآور شد: ابزارهای حاکمیتی نیز باید در سامان دادن به وضعیت نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی به کار گرفته شود.

 

در آستانه پنج ساله شدن سامانه ETC صورت گرفته است

گذار از پرداخت نقدی عوارض به شیوه الکترونیکی با ابتکار بانک مسکن

سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض (ETC) با ورود به پنجمین سال فعالیت خود،حوزه ارایه خدمات خود را به عوارضی سه بزرگراه کشور گسترش داد.

 

به گزارش روابط عمومی بانک مسکن، این بانک به عنوان بازوی اجرایی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کل کشور، تنها ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک عوارض جاده ای است. سامانه پرداخت الکترونکی عوارض (ETC) به عنوان یکی از موفق ترین پروژه های مشترک بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی به زودی وارد پنجمین سال عمر فعالیت خود می شود.

براساس این گزارش،تا کنون در محل عوارضی سه بزرگراه تهران – قم، تهران – پردیس و اهواز – بندر امام خمینی (ره)، لاین های پرداخت الکترونیکی عوارض تعبیه شده است که مسافران می توانند با عبور از این لاین‌ها، خود را از دردسرهای پرداخت نقدی آسوده کنند.

مسعود ایزدی مدیر روابط عمومی بانک مسکن در این خصوص گفت:با توجه به اینکه با داشتن برچسب مربوط به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض (ETC) نیازی به توقف در محل عوارضی جاده ای نیست، این سامانه می‌تواند در سه زمینه کاهش «مصرف سوخت» و در نتیجه «کاهش آلودگی هوا»، «جلوگیری از تصادفات» و «کاهش ترافیک» موثر واقع شود.

وی افزود:جریمه عبور از عوارضی بدون پرداخت نقدی یا الکترونیکی عوارض، ۳۰ هزار تومان است. اما اگر مسافران دارای برچسب ETC نیستند، می توانند ورود به لاین پرداخت نقدی عوارض، از لاین پرداخت الکترونیکی عبور کنند. به این صورت برای فرد، جریمه لحاظ می شود اما بانک مسکن این امکان را فراهم کرده که این جریمه تا ۷۲ ساعت، نهایی نشده و فرد، تا ۷۲ ساعت مهلت داشته باشد تا با مراجعه به آدرس اینترنتی www.maskan-avarezi.ir نسبت به خرید برچسب الکترونیکی عوارض جاده ای اقدام کند. به این وسیله باید برچسب الکترونیکی را در ابتدا معادل حداقل ۵۰ هزار ریال شارژ کند. به این ترتیب، به صورت خودکار، جریمه اولیه لغو می شود. برچسب فیزیکی الکترونیکی عوارض نیز پس از آن، به وسیله پست جمهوری اسلامی ایران به دست متقاضی می رسد.

مدیر روابط عمومی بانک مسکن یادآور شد:علاوه بر این، با داشتن برچسب الکترونیکی عوارض جاده ای می توان از ۲۰ درصد تخفیف در مبلغ عوارض بهره مند شد. به این ترتیب که عوارض پنج هزار ریالی عوارضی جاده تهران – قم به چهار هزار ریال، عوارض ۳۵ هزار ریالی جاده تهران – پردیس به ۲۸ هزار ریال و عوارض ۳۰ هزار ریالی جاده اهواز – بندر امام خمینی (ره) به ۲۴ هزار ریال کاهش می یابد. علاوه بر این، بانک مسکن این امکان را فراهم آورده که که روی مبلغ شارژ، تخفیفی تا سقف ۱۰ درصد به صورت پلکانی ارائه شود.

شایان ذکر است که به منظور رفاه هر چه بیشتر حال مسافران نوروزی، در هر دو طرف محل عوارضی بزرگراه های تهران – قم، تهران – پردیس و اهواز – بندر امام خمینی (ره)، باجه های «مختص به پرداخت الکترونیکی عوارض» تعبیه شده اند تا روند خرید برچسب الکترونیکی عوارض به صورت حضوری نیز ممکن باشد.

مدیرشعب بانک مسکن اصفهان خبر داد:

افتتاح ۸هزارو۸۷۵ فقره حساب صندوق مسکن یکم

آمار افتتاح حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن در استان اصفهان از ابتدای طرح تا پایان بهمن ماه سال جاری به ۸ هزار ۸۷۵ فقره رسید. به گزارش روابط عمومی بانک مسکن ،مهدی بلوچی مدیر شعب بانک مسکن استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: مجموع حساب‌های افتتاح شده در صندوق پس انداز مسکن یکم تا پایان بهمن ماه سال جاری به ۸ هزار و ۸۷۵ فقره با ارزش یک هزار و ۷۴۸ میلیارد ریال رسیده است.

وی با اشاره به شرایط سپرده گذاری صندوق مسکن یکم افزود : براساس آخرین آمار استخراجی درمقطع پایان دی ماه تا کنون ۲۱۸ فقره تسهیلات بالغ بر حدود ۱۱۵ میلیارد ریال از محل این حساب پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش،بلوچی با بیان اینکه بعد از کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم از ۱۱ درصد به ۹.۵ درصد برای مناطق شهری و ۸ درصد برای بافت فرسوده در شهریورماه، تقاضا برای افتتاح حساب در این صندوق افزایش یافته است؛ افزود: با تک رقمی شدن نرخ سود این تسهیلات و همچنین تسهیل برخی شرایط آن نسبت به ابتدای طرح با ایجاد شرایط استثنایی برای خانه دار شدن  واجدین شرایط ، روند استقبال و درخواست برای افتتاح این حساب چندین برابر شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به آمار تسهیلات پرداختی قرض الحسنه ازدواج طی فعالیت دولت یازدهم اظهار داشت: از خردادماه سال ۹۲ تا ابتدای اسفندماه سال جاری تعداد ۵هزار و ۸۱۴ فقره  تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به میزان حدود ۳۴۱ میلیارد ریال توسط بانک مسکن استان به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن عنوان کرد:مشروح فرایند پرداخت افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر

مدیر امور اعتباری بانک مسکن با بیان اینکه بانک مسکن از آغاز اجرای طرح مسکن مهر، تأمین مالی دو میلیون و ۳۵۷ هزار واحد را متقبل شده است گفت: تا کنون یک میلیون و ۷۳۵ هزار واحد از این تعداد توسط بانک، فروش اقساطی شده است.

به گزارش روابط عمومی نادر قاسمی با تأکید بر اینکه بیش از ۶۵ درصد واحدهایی که فروش اقساطی شده اند، توسط بانک مسکن در دولت یازدهم انجام شده است افزود: بعد از ابلاغ افزایش سقف تسهیلات از ۳۰۰ به ۴۰۰ میلیون ریال توسط بانک مرکزی به بانک مسکن و مشخص شدن تعداد ۳۹۰ هزار واحد مشمول افزایش سقف تسهیلات، همه شعب را بسیج کرده ایم تا این تسهیلات به سرعت پرداخت شود.

وی با بیان اینکه ۷۹۱ هزار واحد مسکن مهر مشمول افزایش سقف ۲۵۰ به ۳۵۰ میلیون ریال و ۳۹۰ هزار واحد مشمول افزایش سقف ۳۰۰ به ۴۰۰ میلیون ریال شده اند تصریح کرد: پرداخت افزایش سقف «۲۵ به ۳۰» از سال گذشته تا کنون ادامه داشته و افزایش «۳۰ به ۴۰» پروژه ها جهت ثبت قرارداد متمم به دفترخانه ارسال و به تدریج سهم الشرکه نیز آغاز شده است.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن با تأکید بر اینکه بانک مسکن آمادگی کامل دارد که بر اساس مصوبه شورای عالی پول و اعتبار و با رعایت ضوابط و تشخیص بانک عامل، پروژه ها را تأمین مالی کند ادامه داد: با توجه به دستور رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی و همچنین تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی، همکاران، تمام تلاش خود را در جهت اجرای به موقع پرداخت تسهیلات به کار بسته اند و مقرر است که تکلیف واحدهای باقیمانده و در حال ساخت مسکن مهر مشخص شود.

قاسمی با اشاره به نامه وزیر راه و شهرسازی به استانداران سراسر کشور عنوان کرد: در این نامه درخواست شده که جلساتی به صورت هفتگی برگزار شود تا مسایل پروژه های به صورت استانی تعیین تکلیف شوند.

وی اظهار کرد: در بهمن ماه، مدیرعامل بانک طی نامه ای از همه مدیران استانی بانک خواست تا در این جلسات، فعالانه حضور داشته باشند و در جهت تسهیل و تسریع پرداخت تسهیلات اعطایی مسکن مهر و افزایش سقف «۳۰ به ۴۰» اقدام کنند.

این مقام مسوول در بانک مسکن افزود: در جلسه ای به صورت ویدئو کنفرانس، مشکلات مدیریت ها را در جهت اجرای این طرح، رفع کردیم و خواستیم در فرصت باقیمانده، این تسهیلات به پروژه ها تخصیص یابد.

قاسمی با اشاره به اقدام اخیر بانک در جهت رفع مشکلات مسکن مهر پردیس گفت: مسکن مهر پردیس دو سال بعد از سایر پروژه ها در سراسر کشور آغاز شد و در جهت رفع مشکلات موجود، در روز پایانی بهمن ماه، اکیپی از ستاد مرکزی بانک و مدیریت شرق تهران به این شهر جدید اعزام شدند و در شرایط بد جوی، پروژه ها را ارزیابی کردند و نشستی  با دفاتر اسناد رسمی منطقه برگزار کردیم تا کار انعقاد قرارداد پردیس را در اولویت قرار دهند.

وی با تشریح مبسوط روال قانونی متمم قرارداد تسهیلات توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی پروژه های حائز شرایط را معرفی می کند؛ بانک نیز پس از ارزیابی، منبع تسهیلات را تعیین می کند و اگر پروژه مشکل مقرراتی نداشته باشند، قرارداد را به دفترخانه ارسال می کند؛ بعد از انعقاد قرارداد در دفترخانه، قرارداد منعقدشده به بانک بر می گردد؛ بانک طی نامه ای مجوز دستور پرداخت را طبق دستور مراجع صدور معرفی نامه یعنی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر تعاونی های دست اندرکار پروژه های مسکن مهر، صادر می کند و در پایان، تسهیلات با توجه به میزان پیشرفت کار، پرداخت می شود.

 

مدیر امور اعتباری بانک مسکن با اشاره به عملکرد این بانک جهت پرداخت افزایش سقف تسهیلات «۳۰ به ۴۰»  در منطقه پردیس تهران افزود: تا روز سه شنبه دهم اسفندماه، از ۸۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر پردیس، ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد فروش اقساطی شده اند؛ از ۷۰ هزار واحد باقیمانده، پیش نویس قرارداد ۱۱۴ پروژه مشتمل بر ۶۳ هزار و ۷۳۰ آماده شده که از این ۱۱۴ پروژه، قرارداد ۸۴ پروژه مشتمل بر ۴۹ هزار و ۴۳۶ واحد به پیمانکار، تحویل داده شده تا قرارداد را به دفترخانه ببرد و از میان این ۷۴ قرارداد، ۲۶ قرارداد مشتمل بر بیش از ۱۵ هزار و ۴۳۰ واحد در دفترخانه امضا شده و قرارداد به بانک ارسال شده که پس از دستور مراجع صدور معرفینامه، تسهیلات متناسب با پیشرفت پروژه به پیمانکاران پرداخت شود.

قاسمی با اشاره به اینکه بانک مسکن هیچ مشکلی برای پرداخت تسهیلات مسکن مهر تا سقف کلی ۵۵۵ هزار و ۳۸۴ میلیارد ریالی مصوب بانک مرکزی ندارد اضافه کرد: به ضرس قاطع تأکید می کنم که هیچ کس نمی تواند در سراسر کشور مدعی شود که پروژه ای پیشرفت داشته اما بانک مسکن، متناسب با پیشرفت پروژه اقدام به پرداخت نکرده است؛ مگر اینکه ضوابط و مقررات بانک مرکزی رعایت نشده باشد.

مدیر روابط عمومی بانک مسکن خبر داد:اضافه ی ۱۰ میلیون تومانی مسکن مهر در خدمت تکمیل سریع پروژه ها

مدیر روابط عمومی بانک مسکن با اعلام این که پرداخت تسهیلات جدید مسکن مهر( تسهیلات اضافه ی ۱۰ میلیون تومانی) ، با تدابیر عملیاتی در راستای اجرای مصوبه ی شورای پول و اعتبار آغاز شده است، آمار ارائه ی این تسهیلات طی روزهای اخیر را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مسکن،مسعود ایزدی با اشاره به  پرداخت ۲ هزار و ۳۳۱ فقره تسهیلات جدید ۱۰ میلیون تومانی به پروژه های مسکن مهر گفت: تسهیلات جدید در راستای افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از ۳۰ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی در اختیار واجدین شرایط قرار می گیرد.

مدیر روابط عمومی بانک مسکن با تاکید بر این که سیاست گذاران بخش مسکن و نظام بانکی با هدف حمایت مالی از طرح مسکن مهر برای تسریع در تکمیل پروژه های نیمه کاره و تحویل آنها به پیش خریداران ، سقف تسهیلات فردی مسکن مهر را از ۳۰ میلیون به ۴۰ میلیون تومان افزایش داده اند، اعلام کرد: بانک مسکن با توجه به ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار مبنی بر شرایط پروژه های مشمول تسهیلات جدید دستورالعمل مشخصی برای نحوه ی تخصیص و پرداخت این تسهیلات تدوین کرده که مطابق با آن پرداخت تسهیلات جدید ۱۰ میلیون تومانی بدون وقفه و مشروط به دارا بودن شرایط لازم در هر پروژه ی مسکن مهر به متقاضیان ارائه می شود.

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو