مدیرعامل بانک توسعه صادرات/2خط اعتباری برای واردات مواد اولیه در کره جنوبی و ترکیه امضا می شود 
چاپ 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات/۲خط اعتباری برای واردات مواد اولیه در کره جنوبی و ترکیه امضا می شود

saleh

 

«علی صالح آبادی» روز شنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر در جمع خبر نگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ داد.

به گزارش یمین نیوز ،وی در ابتدا اعتبار در نظر گرفته شده برای اگزیم بانک کره جنوبی را ۱۰۰ میلیون یورو و خط اعتباری بانک ترکیه ای را ۷۵ میلیون یورو اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه خطوط اعتباری به یورو و یا ارزهای آن کشور افتتاح می شود، افزود: خطوط اعتباری به دلار گشایش نمی یابد.

صالح آبادی یادآور شد: مذاکراتی نیز با اگزیم بانک هند، اگزیم بانک روسیه و یک بانک دیگر روسی در جریان است و در مرحله تبادل مدارک هستیم.

وی با بیان اینکه روابط کارگزاری با ۱۱۸ بانک در ۴۸ کشور دنیا برقرار شده است، گفت: علاوه بر ۲۲ بانک اروپایی که اغلب در کشورها ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک و اتریش مستقرند با ۱۹ بانک آسیایی، ۶ بانک آفریقایی و یک بانک آفریقای جنوبی روابط کارگزاری داریم.

وی با ارایه آماری از عملکرد دهه ماهه این بانک در سال جاری، گفت: در این مدت ۲ هزار و ۹۵ میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی و ۳۲ میلیون دلار ضمانت های ارزی در این بانک صادر شد که به ترتیب ۵۷۸ و ۹۵۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد دارد.

صالح آبادی مجموع گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) های این بانک در این مدت را ۵۰۰ میلیون دلار و حوالجات ارزی را ۲.۷ میلیارد دلار اعلام کرد.

وی مانده سپرده ارزی این بانک در این مدت را یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار با ثبت ۱۵۰ درصد رشد نسبت به ۱۰ ماهه پارسال برآورد کرد و گفت: این ارقام به طور عمده مربوط به خطوط اعتباری صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی است.

صالح آبادی ادامه داد: مانده سپرده های ریالی بانک نیز در این مدت ۱۶ هزار و ۹۰۸ میلیارد ریال با ۸۴ درصد رشد بوده است.

وی اعطای خطوط اعتباری در کشورهای مختلف بویژه بازارهای صادراتی ایران در ۲ حوزه دریافت و ارایه اعتبار را از برنامه های راهبردی بانک توسعه صادرات عنوان کرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، توسعه همکاری های بانکی با برزیل و برخی کشورهای آفریقایی را از دیگر رویکردهای این بانک برشمرد که از طریق کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران با این کشورها در دست پیگیری است.

** ریسک سیاسی انتخاب ترامپ بر روابط تجاری ایران

از صالح آبادی درباره ریسک سیاسی انتخاب ترمپ بر آینده روابط تجاری ایران پرسیده شد که وی توضیح داد: پس از برجام روابط بانکی ایران با کشورهای مختلف در حال توسعه است و سوئیفت نیز برقرار شده و روابط کارگزاری رو به گسترش است.

وی خاطرنشان ساخت: در تعاملات ارزی، به ارزهایی غیر از دلار آمریکا مبادله انجام می شود و برای نمونه در مراودات تجاری با ژاپن از یورو و ین استفاده می کنیم.

وی به سفر اخیر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران نیز اشاره کرد و افزود: امروز بسیاری از کشورها علاقه مند به همکاری با ایران هستند و فکر نمی کنم به سطح روابطی که شکل گرفته، خللی وارد شود.

** ارزش سهام ایران در بانک ایران و ونزوئلا کم نشده است

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره وضعیت بانک ایران و ونزوئلا نیز توضیح داد: اگر کشورهای نیز خواهان مشترک در این بانک باشند، این آمادگی وجود دارد.

صالح آبادی افزود: پیشنهاد ما این است که این بانک به بانک ایران و آمریکای لاتین تبدیل و عملکردی همچون بانک ایران و اروپا داشته باشد که در آلمان مستقر بوده و در فضای پسابرجام کمک های قابل توجهی به بانک های ایرانی برای توسعه روابط داشته است.

وی ضمن رد مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه پس از سقوط ارزش ارز بولیوار ونزوئلا، ارزش سرمایه گذاری ایران در این بانک به شدت کاهش یافته است، گفت: وجوه ایران در این بانک به دلار و سپرده گذاری انجام شده به ارزی غیر از بولیوار بود و از این رو با افت ارزش نداشتیم.

صالح آبادی درباره اینکه چند درصد سهام بانک ایران و ونزوئلا قابل واگذاری است، گفت: این موضوع به تمایل کشورها و بانک های متقاضی بستگی دارد.

** راه اندازی سامانه معرفی شرکت های صادرکننده و کالاهای صادراتی ایران

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از حمایت این بانک از یک سامانه تبلیغاتی معرفی کننده شرکت های صادرکننده و کالاهای صادراتی ایران خبر داد که هفته آینده در شیراز به بهره برداری می رسد.

به گفته صالح آبادی، این سامانه به ۲۰ زبان زنده دنیا کالاها و خدمات صادراتی ایران را معرفی می کند تا خریداران این محصولات بتوانند با اطلاع از جزییات، با شرکت های ایرانی وارد مذاکره شوند.

** ورود نخستین محموله از تجهیزات بندی شهید بهشتی چابهار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از ورود نخستین محموله تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار توسط هندی ها خبر داد و گفت: این بندر که نقش مهمی در توسعه کریدور شرقی کشور دارد، با سرمایه گذاری هندی ها و تامین مالی آنها و با رویکرد سواحل مکران توسعه می یابد.

صالح آبادی با یادآوری اینکه ۱۸ میلیارد دلار پروژه پتروشیمی برای سواحل مکران تعریف شده است، گفت: توسعه بند شهید بهشتی چابهار با ۳۴۰ میلیون دلار آغاز شده است.

** حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط با رویکرد صادراتی

وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات ایران از بنگاه های کوچک و متوسطی حمایت مالی می کند که صادرات محور باشند، گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال سه هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال به ۱۹۸ بنگاه کوچک و متوسط صادرات محور تسهیلات پرداخت شد.

صالح آبادی اختصاص چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش های صادراتی با یارانه سود پنج درصدی از سوی وزارت صنعت را اقدام دیگر بانک توسعه صادرات ایران برشمرد.

وی امضای تفاهم نامه بانکی با اگزیم بانک اندونزی و مجارستان برای توسعه همکاری های کارگزاری و بانکی را از دیگر اقدام های انجام شده در بانک توسعه صادرات ایران در سال جاری دانست.

** اختصاص خط اعتباری ۱۸ میلیون یورویی به عراق

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اختصاص خط اعتباری ۱۸ میلیون یورویی به صادرکنندگان ایران به مقصد عراق را یادآور شد و گفت: اگر بانک های دیگر عراقی تمایل داشته و از کفایت سرمایه لازم برخوردار باشند، امکان توسعه این خطوط اعتباری وجود دارد.

صالح آبادی یادآور شد، ۱۰۰ درصد صادرکنندگان ممتاز و ۸۲ درصد صادرکنندگان نمونه مشتری این بانک اند و رتبه اعتباری بانک طبق ارزیابی یک موسسه اعتباری بین المللی در سال جاری دو پله صعود کرده و به «دابل ‌بی ماینس» رسیده که این کار در کاهش نرخ تسهیلات خارجی پرداختی به این بانک و توسعه روابط بین المللی اثرگذار است.

وی صورت های مالی این بانک را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بانک توسعه صادرات ایران تنها بانک دولتی بود که هیچ شرط حسابرسی در صورت های مالی آن وجود نداشت.

به گفته وی، مجموع تسهیلات پرداختی این بانک تا پایان دی ماه امسال ۳۸ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال است و در کنار آن ۴۰ میلیارد ریال نیز وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت شد.

صالح آبادی، مانده تسهیلات این بانک را در ۱۰ ماهه امسال ۱۴۷ هزار و ۶۴۹ میلیارد ریال برآورد کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۹ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، در این مدت یکهزار و ۹۴۲ فقره تسهیلات پرداخت شده است که رشد ۲۱ درصدی نشان می دهد.

وی درباره نسبت کفایت سرمایه این بانک نیز گفت: از آنجا که بانک توسعه صادرات ایران فقط ۴۰ شعبه در سراسر کشور دارد و جذب سپرده در آن بسیار محدود بوده و بیشتر به منابع صندوق توسعه ملی، خطوط اعتباری بانک مرکزی و نیز خطوط اعتباری بانک های خارجی اتکا دارد، نیازمند افزایش سرمایه خود از طریق دولت است.

وی در عین حال نسبت کفایت سرمایه این بانک را ۲۰ ارزیابی کرد و گفت: آخرین افزایش سرمایه بانک توسه صادرات ایران مربوط به سال ۱۳۸۶ است.

** رعایت ضوابط شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات به خودروسازان

صالح آبادی با تاکید بر اینکه سایپا و ایران خودرو هیچ بدهی به بانک توسعه صادرات ایران ندارند، گفت: تسهیلات به این دو شرکت طبق ضوابط شورای پول و اعتبار امکان پذیر است زیرا این دو خودروساز از بانک های مختلفی تسهیلات دریافت کرده اند و شورای پول و اعتبار برای مجموع تسهیلات آنها ضوابطی در نظر گرفته است.

وی در عین حال یادآور شد که برای رویکردهای صادراتی می توان تسهیلات به خودروسازان پرداخت کرد؛ برای نمونه اگر بخواهند کارخانه ای که در جمهوری آذربایجان دارند، فعال کنند، امکان پرداخت وجود دارد.

وی درباره حمایت این بانک از شرکت های دارویی نیز گفت: شرکت هایی که صادرکننده باشند، از این بانک تسهیلات دریافت می کنند ضمن آنکه اگر شرکت هایی برای تولید داروهای خاص همچون سرطان نیازمند ورود تجهیزات پزشکی باشند، به آنها تسهیلات پرداخت می کنیم.

به گفته صالح آبادی، این بانک در ۱۰ ماهه نخست امسال ۸۵۰ میلیارد ریال به صنعت دارویی کشور تسهیلات پرداخت کرده است.

** بدهکاران ما اغلب شرکت ها هستند

از مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درباره بدهکاران کلان این بانک پرسیده شد که توضیح داد: بدهکاران این بانک به طور عمده شرکت های صادراتی هستند و البته جنس مطالبات بزرگ این بانک با سایر بانک ها متفاوت است.

صالح آبادی ادامه داد: برای نمونه تسهیلاتی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار برای اجرای یک پروژه در یکی از کشورها اختصاص یافته که دولت آن کشور، بازپرداخت آن را تعهد کرده است.

وی افزود: البته برخی شرکت های بزرگ داخلی از جمله مپنا یا کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز به این بانک بدهکارند.

صالح آبادی درباره اینکه آیا کسی از بدهکاران این بانک ممنوع الخروج شده است، گفت: این مساله بیشتر به ارز تنخواه صادراتی که به سال ها پیش باز می گردد، ارتباط دارد که تعداد آن هم زیاد نیست.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو