Logo of a company

بت شکن در سفر به استان خوزستان/محصولات فعلي بانك زمينه ساز تحقق انتظارات دولت است

تامین مالی خرید مسکن برای اقشار میاندرآمدی و تامین مالی بهسازی بافتهای فرسوده، دو خواسته مهم دولت از بانک است که محصولات و حساب هایی کنونی بانک، بسترساز تحقق این دو خواسته دولت است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت خوزستان، دکتر محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک به همراه تعدادی از اعضای هیأت مدیره و مسولان ارشد در سفر به استان خوزستان، در مراسم افتتاح ساختمان جدید این مدیریت این مطلب را عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دولت انتظار دارد ما در دو بخش تامین مالی خرید مسکن برای اقشار میان درآمدی و تامین مالی بهسازی بافت های فرسوده به صورت جدی فعالیت کنیم، گفت: مهمترین ابزار تامین مالی خرید خانه اقشار کم درآمد، حساب صندوق مسکن یکم است و هم اکنون محصولات و حساب هایی که در اختیار داریم، بسترساز تحقق خواسته های مهم دولت از بانک است.

دکتر بت شکن ادامه داد: این محصولات شامل سپرده ممتاز، صندوق آباد و حساب صندوق یکم است که در واقع ابزارهای منحصربه فرد بانک برای نیل به اهداف متعالی آن و تحقق خواسته های دولت محسوب می شود. این محصولات ضمن اینکه می توانند باعث تجهیز منابع برای ما باشد، می تواند منجر به سودآوری مطلوبی برای بانک شوند.

مدیرعامل بانک افزود: ترجیح ما این است که در این محصولات، فعالیت بیشتری داشته باشیم چون قیمت تمام شده پول با استفاده از این سه ابزار کاهش پیدا می کند و خوشبختانه در این چند سال این اتفاق افتاده است و قیمت تمام شده پول در بانک مسکن برخلاف اغلب بانک ها کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که ما نرخ های مصوب بانک مرکزی را به صورت کامل رعایت کرده ایم و جهت گیری ما به سمت سپرده هایی است که سپرده قانونی کمتری دارند چرا که منجر به افزایش سودآوری بانک می شوند.

دکتر بت شکن تأکید کرد: با افتخار اعلام می کنم که امروز بانک مسکن بزرگترین و سالمترین بانک کشور است و بابت دست یافتن به این جایگاه به همه شما به عنوان صاحبان اصلی بانک تبریک می گویم.

وی با اشاره به جایگاه متعالی بانک نسبت به سایر بانک های کشور تصریح کرد: وضعیت اغلب بانک های کشور امروز نزد بانک مرکزی، قرمز است یعنی آنها اضافه برداشت داشته اند و مجبور به پرداخت جریمه ۳۴ درصدی هستند ولی بانک مسکن نه تنها هیچ اضافه برداشتی در کارنامه خود ثبت نکرده بلکه به اغلب بانک ها در این زمینه کمک می کند تا بتوانند کسری خود را جبران کنند.

دکتر بت شکن اظهار کرد: برخلاف برخی بخش ها، بخش مسکن و ساختمان در کشور در مدت اخیر رشد منفی داشته است به این دلیل که در بخش مسکن تشکیل سرمایه ثابت صورت نگرفته است و یا اینکه جذابیت خاصی در این حوزه ایجاد نشده است.

وی افزود: بانک مسکن به عنوان بزرگترین بانک تخصصی و توسعه ای کشور به دنبال این است که با اتخاذ سیاست هایی، این بخش را فعال کند و اگر دقت شود در مدت اخیر مهمترین اطلاعات و منبعی که مسوولان و مقامات کشور در خصوص بخش مسکن مورد استفاده قرار می دهند؛ همین عملکرد کارکنان بانک مسکن در خصوص اعطای تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و تسهیلات خرید مسکن است.

دکتر بت شکن بیان کرد: ما نیز در مدت اخیر با تلاشها و اتخاذ سیاست های کارشناسی شده، تسهیلات مشارکت مدنی را حدود ۹۵درصد و خرید مسکن را حدود ۸۵ درصد افزایش داده ایم که این امر یک دستاورد درخشان برای بانک در مدت اخیر به حساب می آید.

مدیرعامل بانک با اشاره به اینکه سال آینده سال رونق بخش مسکن است اضافه کرد: در واقع شاخص های پیش نگر اقتصادی در بخش مسکن، نشان می دهد سال آینده باید سال رونق اقتصادی در بخش مسکن و ساختمان باشد. ضمن اینکه همه مسوولان نیز به دنبال این رونق هستند زیرا بخش مسکن و ساختمان به عنوان پیشران و لوکوموتیو اغلب فعالیتهای تولیدی و خدماتی در کشور به حساب می آید و می تواند این بخش ها را نیز دچار رونق پایدار کند.

دکتر بت شکن با اشاره به اینکه در سفر به خوزستان بسیاری از شعب استان مورد ارزیابی و بازدید مسوولان بانک قرار گرفت، بیان کرد: روسای شعب باید برنامه روزانه کاری برای خود تنظیم کنند زیرا عقیده دارم که این برنامه محوری و توفیق گرایی باید در همه شعب بانک ساری و جاری باشد.

وی گفت: ما علاقه ای به ورود به جنگ قیمتی با سایر بانک ها برای جذب سپرده بیشتر نداریم. کاری که بانک های رقیب در افزایش نرخ سود سپرده ها می کنند، بهطور حتم در بلندمدت جواب نمی دهد؛ چون قیمت تمام شده پول را به شکل فزاینده ای برای آنها افزایش می دهد و هیچ بانکی با چنین سیاست نسنجیده ای نمی تواند به افقی روشن چشم بدوزد.

مدیرعامل با اشاره به سیاست های حساب شده بانک در مدت اخیر اظهار کرد: حرکتی که ما در مدت اخیر شروع کردیم، این است که به دنبال منابع باکیفیت یعنی پراکنده و پایدار هستیم چرا که قیمت تمام شده آنها پائین است و ما با استفاده از آنها به سمت اعطای تسهیلات به مشتریان ارزشمند خود رفته ایم که این سیاست باعث افزایش رضایتمندی از بانک شده است.

دکتر بتشکن با تأکید بر اینکه خوزستان مزیتها و پتانسیل های ویژه ای دارد، گفت: مثلا شرکت های بزرگت نفتی به خصوص پتروشیمی ها در این استان فعالیت های چشمگیری دارند و ما نباید آنها را نادیده بگیریم. به همین دلیل باید ۱۰ درصد فعالیت های غیرمسکنی خود را به سمت این واحدها سوق داده و درصد خوزستان از این ۱۰درصد غیرمسکنی را افزایش دهیم. البته در این میان آنها نیز باید برخی شرایط خود را تعدیل کنند تا ما بتوانیم با این شرکتها، رابطه برد – برد داشته باشیم و هر دو طرف در این زمینه به منابع مناسب دست پیدا کنند.

وی به ویژگی خاص دیگر خوزستان که داشتن دو منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و منطقه آزاد اروند است اشاره کرد و افزود: باید بررسی کنیم که اگر این دو منطقه اقتصادی برای بانک میتواند توأم با ارزش افزوده باشد ما نیز سیاست هایی برای افزایش نقش خود در این مناطق داشته باشیم.

دکتر بت شکن در خصوص درخواست روسای شعب خوزستان برای در اختیار گذاشتن سهمیه بیشتری از پایانه های فروش (POS) نیز اظهار کرد: نباید زیاد برای پایانه های فروش اصرار کرد چرا که قرار نیست هر کاری که بانک های تجاری انجام می دهند، ما نیز از آنها تبعیت کنیم. البته منکر این نیستم که ما نیز باید سبد مناسبی از محصولات مثل پایانه ها را در اختیار داشته باشیم ولی ما می توانیم در سایر بخش ها ورود کنیم چون توانمندی بانک ما با سایر بانک ها بسیار متفاوت است و می توانیم در جاهایی نقش آفرینی کنیم که شاید سایر بانک ها قدرت رقابت چندانی ندارند.

مدیرعامل با اشاره به تلاش های همیشگی کارکنان ستاد و شعب در سراسر کشور برای تعالی بانک اظهار کرد: اگر کارکنان در خاکریز نخست در حال کار و تلاش هستند، شک نکنید که اعضای هیأت مدیره در حال تلاش هستند تا این خانه ای که همه ما در کنار هم در آن زندگی می کنیم، آبادتر، بزرگتر و پایدار شود. تلاش ما در هیات مدیره این است كه جلوی قوانین، مقررات و تصمیماتی که به ارتقا و تعالی بانک ضربه می زند را سد کنیم تا طرح های اشتباه بانك را دچار چالش نکنند.

دکتر بت شکن همچنین از همه روسای شعب خوزستان خواست که تمرکز گردش نقدینگی در شعب خود را جدی بگیرند و در توضیح این موضوع تصریح کرد: باید زنجیره فعالان خرید، فروش و ساخت مسکن را در شعب ایجاد کنیم تا ماندگاری حداکثری تسهیلات خرید مسکن و مشارکت مدنی ساخت در شعبه افزایش پیدا کند. باید تلاش کنیم این امر را تبدیل به شاخص کرده و تسهیلات را در شعب ماندگار کنیم. برای این کار نیز ما ویژگی های جذابی داریم. برای نمونه می توانیم تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن را با نرخ واقعی ۱۸ درصد در اختیار مشتریان و انبوه سازان قرار دهیم که اغلب بانک ها توان این کار را ندارند.

علی اصغر نادری مدیر شعب استان خوزستان نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه رفیع اين استان در دفاع مقدس اظهار کرد: اغلب کارکنان بانک به نوعی مرتبط با خانواده شهدا و ایثارگران هستند و کمتر همکاری در خانواده و یا بین بستگان خود شهیدی تقدیم کشور نکرده است به همین دلیل انتظار می رود خوزستان به صورت خاص در تصمیمگیریها مورد توجه قرار گیرد.

نادری با اشاره به ارتقای رتبه مدیریت خوزستان در شبکه بانکی این استان از ششم به پنجم و افزایش سهم منابع این مدیریت از هشت درصد به ۹ درصد در بین بانک های استان بیان کرد: هم اکنون اين مديريت از نظر مانده تسهیلات، رتبه نخست در شبکه بانکی استان را دارد؛ به گونه ای که ۲۹ درصد کل تسهیلات استان را کارکنان این مدیریت پرداخت کرده اند که نشان از تلاش بی نظیر همکاران ما دارد.

مدیر شعب استان عنوان کرد: هم اکنون با برنامه ریزی مناسبی که از سوی این مدیریت انجام شده، به سمت منابع ارزانقیمت حرکت کرده ایم به گونه ای که مدیریت خوزستان رتبه نخست بهای تمام شده پول در مقایسه با سایر مدیریت ها را کسب کرده است. همچنین رتبه دوم فروش اقساطی کردن واحدهای مسکن مهر نیز در اختیار این مدیریت است.

نادری با اشاره به اینکه خوزستان با در اختیار داشتن ۹۹ دستگاه خودپرداز، کمترین تعداد را در بین مدیریت های هم درجه دارد ولی از لحاظ تراکنش در جایگاه دوم قرار دارد، بیان کرد: تقاضاهای فراوانی برای خودپرداز داریم که انتظار داریم ادارات ذيربط برای تامین خودپردازهای موردنیاز با این مدیریت همکاری داشته باشند.

وی ضمن معرفی کامل استان خوزستان عنوان کرد: این استان دومین گردش مالی کشور بعد از استان تهران را دارد و ۱۵.۵ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. مشکلی که ما در استان داریم این است که برای نمونه ۶۵ درصد کل گردش مالی استان فقط در اختیار شرکتهای پتروشیمی است که دسترسی به منابع آنها بسیار سخت است به همین دلیل انتظار می رود، راهکارها، سیاستها و بسته هایی ویژه برای جذب این منابع در اختیار مدیریت خوزستان قرار گیرد.

نادری همچنین با اشاره به جایگاه بالای آموزش در ارتقای سطح دانش و فعالیت كاركنان، از مسوولان حاضر در این گردهمایی خواست ترتیبی اتخاذ شود که مرکز آموزش مناسب براي همکاران اين استان راهاندازی شود تا آنها در محیطی مناسب نسبت به فراگیری آموزشهای لازم اقدام کنند.

مدیر شعب استان به آلودگی های هوای اهواز نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه ماندگاری همکاران در استان تضمین شود و روحیه و انگیزه آنها برای ارتقای سطح خدمات رسانی افزایش یابد نیاز هست که محیطی رفاهی و ورزشی در استان داشته باشیم تا بتوان عواقب احتمالی بدی آب و هوا را کاهش دهیم.

بعد از پایان سخنان مدیرعامل، حکم بهروز اندایش به عنوان معاون جدید اداری و پشتیبانی مدیریت خوزستان به وی تقدیم شد. همچنین حشمت الله کاکی مسوول حوزه حراست استان خوزستان نیز لوح تقدیر خود را از مدیرعامل بانک دریافت کرد.

نشست با استاندار خوزستان و تقدیر وی از بانک مسکن

در ادامه سفر مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره بانک در دیدار با غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، اقدامات و فعالیتهای بانک را تشریح کردند.

دکتر بت شکن در این نشست با اشاره به سفر اعضای هیأت مدیره و سایر مسوولان ارشد بانک به نقاط مختلف استان خوزستان و بررسی نیازها و توانمندی شهرهای استان برای افزایش سطح خدمات رسانی بانک اظهار کرد: این رویه در بانک وجود دارد که در سفر به استان های مختلف، چندین گروه از اعضای هیأت مدیره اقدام به بازدید از شهرها و نقاط مختلف می کنند تا بتوانند با بررسی نیازها و ظرفیت ها به منظور توسعه فعالیتهای بانک، برنامهریزی کنند.

وی افزود: بانک مسکن یک بانک تخصصی و توسعه ای است که از نظر مانده تسهیلات پرداختی، بزرگترین بانک کشور به شمار میرود. این بانک ۸۰ سال سابقه فعالیت در زمینه بانکداری را در کارنامه خود ثبت کرده و هدف آن خانه دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه است به گونه ای که از ۲۱ میلیون واحد مسکونی موجود در کشور، حدود یک سوم آنها از سوی بانک مسکن تامین مالی شده است.

دکتر بت شکن بیان کرد: هم اکنون این بانک کمترین نرخ سود و طولانی ترین مدت بازپرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن را به مشتریان خود عرضه می کند و این موضوع به عنوان یک دستاورد از سوی دکتر روحانی رئیس جمهور در هفته دولت امسال مطرح شد. از سوی دیگر، بانک مسکن به علت داشتن ارتباط مستقیم با بدنه جامعه، کمترین میزان مطالبات معوق را دارد و در بین سایر بانکها در این خصوص شاخص است.

مدیرعامل با اشاره به اینکه این بانک در خوزستان نیز جایگاه نخست پرداخت تسهیلات را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: حدود ۱۸۵ درصد کل سپرده های موجود در شعب بانک مسکن خوزستان را در همین استان و برای خانه دار کردن مردم، به صورت تسهیلات پرداخت کرده ایم و این به دلیل جایگاه ارزشمند خوزستان و مردم آن نزد ما است که باعث شده چنین نگاهی به این استان داشته باشیم.

دکتر بت شکن تصریح کرد: مانده تسهیلات بانک مسکن در خوزستان، شش هزار میلیارد تومان است که بانک بعدی در استان تنها سه هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات دارد و این امر نشان از تلاش بی وقفه کارکنان این بانک برای پرداخت تسهیلات و خانه دار کردن اقشار ضیف و متوسط جامعه دارد.

وی با اشاره به سه هدف مهم بانک در کشور گفت: به سرانجام رساندن طرح های مسکن مهر و فروش اقساطی کردن واحدهای آنها، احیا و بهسازی بافت های فرسوده و تامین مالی اقشار متوسط و ضعیف جامعه برای خانه دار شدن از اهداف جدی بانک مسکن به شمار می روند که با جدیت در تلاش برای عملیاتی کردن آنها هستیم.

دکتر بت شکن، تک نرخی شدن تسهیلات خرید و ساخت مسکن بعد از ۲۶ سال را از دستاوردهای درخشان این بانک در مدت اخیر عنوان کرد و گفت: افزایش تسهیلات مسکن و درعین حال کاهش نرخ آن، رویای خانه دار شدن اغلب مردم را به واقعیت تبدیل کرده است.

مدیرعامل بانک با اشاره به افتتاح ساختمان جدید مدیریت این بانک در خوزستان اظهار کرد: این کار قطعاً باعث افزایش تکریم ارباب رجوع و کارکنان بانک می شوند و گامی برای ارایه خدمات بهتر به مشتریان و مردم نجیب خوزستان است.

دکتر بت شکن با اشاره به اینکه بانک باید یک رابطه برد –برد با مشتری خود داشته باشد از استاندار خوزستان خواست بستری فراهم شود که صنایع و دستگاه های مرتبط با فعالیت های صنعت مسکن و ساختمان، منابع مالی خود را در بانک مسکن متمرکز کنند تا بتوانیم از بابت آنها قدرت بیشتری برای پرداخت تسهیلات به مردم و مشارکت در طرح های بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده کشور که از دغدغه های جدی مسوولان نظام است، داشته باشیم.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این مراسم با تقدیر از تلاش های مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره بانک مسکن به دلیل سفر به اغلب شهرهای خوزستان و شناسایی نقاط ضعف و قوت شهرها و شعب این بانک دولتی اظهار کرد: خوزستان جایگاه مهمی در کشور دارد و انتظار میرود مسوولان ملی نگاه ویژه تری به آن به خصوص در بخش رفع محرومیت ها و کاستی ها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه رونق صنعت ساختمان منجر به رونقبخشی به ۸۰ تا ۹۰ صنعت دیگر در کشور می شود، بیان کرد: به علت سیاست های مقطعی و جزیره ای، در سال های اخیر در بخش صنعت ساختمان به صورت دائمی با رکود و شکوفایی مواجه بوده ایم که بیشترین ضربه در این خصوص را مردم متحمل شده اند.

استاندار خوزستان با اشاره به تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بخش مسکن بر حوزه های اجتماعی تأکید کرد: بخش مسکن، حوزه های اجتماعی مهم همانند ازدواج، رفاه و اشتغال را تحت تأثیر قرار می دهد و انتظار ما از بانک مسکن به عنوان بازیگر نقش اول این صنعت، اتخاذ سیاست هایی به منظور رونق بخشیدن به این صنعت مهم در کشور است.

شریعتی در پایان گفت: خوشبختانه فعالیت های بانک مسکن در خوزستان باعث ایجاد رضایتمندی شده است و از تلاش های این بانک اعلام رضایت می کنیم به خصوص اینکه در مدت اخیر، کمترین تنش اداری و مدیریتی در شبکه بانکی خوزستان را با این بانک داشته ایم.

سفر به شهرهای مختلف استان خوزستان

در جریان سفر مدیرعامل به استان خوزستان، وی و هیأت همراه از بافت های فرسوده و مناطق محروم شهر اهواز همانند عامری و کوی شهید محسن نیز دیدن کردند.

بازدید از شعب مرکزی، زیتون کارمندی و کوی ملت اهواز نخستین برنامه کاری مدیرعامل بود. در این دیدارها، وی صحبت های صمیمی با تمامی کارکنان و برخی مشتریان این شعب داشت و در جریان کیفیت و نحوه خدمات رسانی به مشتریان قرار گرفت.

در بازديد دكتر بتشكن از شعبه مركزي اهواز، مقرر شد منابع اين شعبه تا پايان سال ۹۵ به ۱۶۰۰ ميليارد ريال افزايش يابد. همچنين تحقق اهداف در بخش حساب صندوق مسكن يكم تا پايان سال جاري و كاهش قيمت تمام شده پول نيز در اين بازديد از سوي مديرعامل مورد تاكيد قرار گرفت.

در ادامه مدیرعامل و هیأت همراه به آبادان به عنوان یکی از شهرهای مقاوم کشور سفر و از شعبه مرکزی آبادان دیدن کردند. همزمان با حضور در شعبه مرکزی آبادان، مدیرعامل اطلاعاتی از نحوه خدمات رسانی و مشکلات و نقاط قوت کار از کارکنان و مشتریان شعبه کسب کرد.

مديرعامل در بازديد از شعبه مركزي آبادان، از تلاش و كوشش مسوولان وكاركنان اين شعبه به دليل تحقق بيش از هدف در اعطاي تسهيلات تقدير كرد. همچنين مقرر شد با تلاش رييس حوزه از ۱۳ شعبه اين منطقه، ۱۰ شعبه در منطقه سبز قرار گيرد.

دکتر بتشکن و هیأت همراه به منظور ادای احترام به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس که با بذل جان خویش، از هرگونه گزندی به خاک کشورمان جلوگیری کردند به شهرستان خرمشهر، پایتخت همیشگی ایثار و مقاومت سفر کردند و در اولین گام در مسجد جامع به عنوان نماد مقاومت ایران اسلامی و آنجایی که سرود پیروزی آزادسازی خرمشهر توسط رزمندگان اسلام طنین انداز شد، حضور یافتند.

مسوولان بانک ضمن اقامه نماز در مسجد جامع خرمشهر و قرائت فاتحه برای پنج شهید گمنام آرام گرفته در کنار این مسجد، به مقام شامخ شهدای هشت سال جنگ تحمیلی که با ایثار و ازخودگذشتگی سدی در برابر دشمن تا بن دندان مسلح بعثی به منظور تعدی به خاک کشورمان بودند، ادای احترام کرد.

این پنج شهید، جزو ۲۷۰ شهیدی هستند که در عملیات کربلای ۴ در مناطق عملیاتی «امالرصاص» در خاک عراق به شهادت رسیده اند و بعد از تفحص و به علت اینکه بر اساس یگان خدمتی احتمال خوزستانی بودن آنها نیز وجود دارد، در مقابل مسجد جامع خرمشهر برای همیشه آرام گرفتند.

در پایان نیز فرزندان شهدای شاغل در بانک به منظور نشان دادن اهمیت جایگاه ایثار و شهادت در بانک مسکن، لوحهای تقدیر امضا شده از سوی مدیرعامل را از اعضای هیأت مدیره و مدیر شعب استان دریافت کردند.

سفر به جزیره مینو

سفر به جزیره مینو که خط مقدم مقاومت ایران در برابر عراق محسوب می شد از دیگر برنامه های سفر مدیرعامل به خرمشهر بود که وی با حضور در نقطه صفر مرزی، یاد شهدای غواص که از رودخانه همیشه خروشان اروند دل به سرزمین دشمن زدند را زنده نگه داشت. جزیره مینو از توابع شهرستان خرمشهر صحنه نبرد عملیات کربلای ۴ نیز بود.

حسن ختام سفر مدیران ارشد بانک به استان خوزستان، حضور در بقعه علی ابن مهزیار اهوازی و زیارت این یار امام زمان (عج) بود که نزد مردم خوزستان از جایگاه معنوی بسیار بالایی برخوردار است.