Logo of a company

رئيس کل سازمان امور مالياتي در ديدار با آيت الله جزايري / سلامت اداري اصل نخست نظام مالياتي

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور در ديدار با نماينده ولي فقيه در استان خوزستان و امام جمعه شهر اهواز، گفت: سلامت اداري اصل نخست نظام مالياتي و پيش شرط اعتمادآفريني در جامعه است.

به گزارش رسانه مالياتي ايران، سيد کامل تقوي نژاد در ديدار با آيت الله سيد محمد علي موسوي جزايري خاطر نشان کرد: نظام مالياتي به هيچ عنوان در صدد وصول رشد درآمدها از طريق اعمال فشار بر موديان فعلي نظام مالياتي نيست بلکه رشد ماليات ها از طريق شناسايي موديان جديد تامين خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: همکاران خانواده نظام مالياتي در تلاشند تا با رعايت حقوق مردم و تعامل موثر با فعالان اقتصادي، شأن اين دستگاه را به‌عنوان يک سازمان پاسخگو و سالم به مردم ارتقا بخشند.

تقوي نژاد همچنين ارتقاي فرهنگ مالياتي در جامعه را بسيار مهم و حياتي توصيف کرد و گفت: در حال حاضر، مقابله جدي با فرار مالياتي و مقابله با جرايم مالياتي در دستور کار سازمان قرار دارد.

وي از رشد ۲۸ درصدي درآمدهاي مالياتي در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: اين رشد حاصل شناسايي موديان جديد و واحديابي هاي موثر و کاهش فرار هاي مالياتي بوده است.

وي با بيان اينکه ماليات هم حق‌الناس است و هم حق الله و ما بايد تلاش کنيم تا به شيوه‌هاي موثر، ضرورت پرداخت ماليات را براي مردم تبيين کنيم، عنوان کرد: درآمدهاي مالياتي صرف هزينه‌هايي همچون ايجاد امنيت، بهداشت و درمان، آموزش و عمران و آباداني شهرها مي‌شود که البته بايد اقدامات موثري براي آگاهي مردم از موارد مصرف و هزينه‌کرد ماليات انجام گيرد.

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور افزود: نرخ ماليات بر ارزش افزوده مطابق قانون ۹ درصد است که يک درصد از آن به بخش سلامت و ۳ درصد نيز به شهرداري ها و دهياري ها اختصاص مي يابد.

وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر جرم مالياتي در قانون ماليات هاي مستقيم پيش بيني شده و با هماهنگي قوه قضاييه در صدد ايجاد دادسراهاي ويژه جرايم مالياتي هستيم .

تقوي نژاد با اشاره به برخي رويکردهاي جديد سازمان در رابطه با مودي مداري و تعامل با مردم، از بخشنامه هاي جديد سازماني در ارتباط با توافق با موديان مالياتي، بخشودگي جرايم مالياتي، تقسيط ماليات، استرداد ماليات به موديان و تفويض برخي اختيارات به مديران کل و روساي امور مالياتي سخن گفت.