Logo of a company

تحویل ۱۵۰ نوزاد به بهزیستی توسط بیمارستان‌ها درسال۹۵

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور فروش نوزاد توسط برخی مادران معتاد را واقعیتی عنوان کرد که انجام می‌شود و در این باره گفت: اینکه مادر معتادی در بیمارستان قصد فروش نوزاد خود را داشته باشد حقیقت دارد اما سوء برداشت صورت گرفته توسط برخی از سایت‌ها درباره «نوزاد فروشی» مبنی بر آن است که پرسنل بیمارستان اقدام به فروش می‌کنند که این مسئله اصلا صحت و واقعیت ندارد.

حبیب الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان آنکه متاسفانه برخی رسانه‌ها و سایت‌ها از صحبت‌های وی سوء برداشت داشته و تحلیل‌هایی مبنی بر فروش نوزاد در برخی از بیمارستان‌های پایتخت داشتند گفت: تحلیل‌های نادرست برخی از سایت‌ها از نقل قول بنده در خبر مذکور باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود تا جایی که حتی برخی از مادرانی که هیچ مشکلی ندارند هم چنانچه قصد زایمان در بیمارستان‌های دولتی را داشته باشند نگران می‌شوند که مبادا نوزادان آنها پس از تولد در این بیمارستان‌ها به فروش برسند.

وی ادامه داد: اینکه خرید و فروش نوزاد در کشور انجام می‌شود را همه می‌دانیم اما اینکه کسی گمان کند کادر و پرسنل بیمارستان در این خرید و فروش‌ها نقش داشته و یا اقدام به این کار می‌کنند فرضیه کاملا اشتباهی بوده و ممکن نیست، زیرا در صورت بروز همچنین جرمی از سوی پرسنل بیمارستان نهادهایی همچون دادستان عمومی انقلاب تهران به این مسئله ورود خواهند کرد و از آن جلوگیری می‌کنند.

فرید ادامه داد: ممکن است زنی معتاد در بیمارستان پس از زایمان و ترخیص اقدام به فروش نوزاد خود کند اما برخی از سایت‌ها از نقل قول من در خبر ایسنا اینطور برداشت کرده‌اند که بنده عنوان کرده‌ام که بیمارستان و پرسنل آن در این فروش نقش دارند در حالیکه اصلا چنین نیست و صحت ندارد و با چنین ادعایی کل نظام سلامت کشور زیر سوال خواهد رفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر طی همکاری با وزارت بهداشت چنانچه مادر معتادی برای زایمان به بیمارستان‌ها مراجعه کند، به بهزیستی ارجاع و اورژانس اجتماعی نیز حداکثر تا نیم ساعت مداخله را با همکاری مددکار بیمارستان آغاز و پیگیری می‌کند به طوریکه در جریان گزارش مددکاری ممکن است خانواده صلاحیت پذیرش کودک خود را نداشته باشد زیرا تشخیص داده شود که در صورت واگذاری نوزاد به خانواده آنها خارج از بیمارستان اقدام به فروش نوزاد خود کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: بیشترین مشکل در این حوزه در ارتباط با مادران کارتن خواب است که نسبت به فروش کودک خود اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر طی هفت ماه گذشته حدود ۱۵۰ نوزاد از طریق بیمارستان‌ها به بهزیستی تحویل شده‌اند که این ارجاع از طریق همکاری بهزیستی با وزارت بهداشت صورت گرفته است. ضمن آنکه در حال حاضر NGOها نیز ورود خوبی به این موضوع داشته‌ و توانسته‌اند برخی از این کودکان را که در خطر فروش بودند از خانواده‌هایشان گرفته و به شیرخوارگاه‌ها تحویل دهند.

فرید هم چنین تاکید کرد: اینکه مادر معتادی در بیمارستان قصد فروش نوزاد خود را داشته باشد حقیقت دارد اما سوء برداشت صورت گرفته توسط برخی از سایت‌ها مبنی بر آن است که پرسنل بیمارستان اقدام به فروش می‌کنند که این مسئله اصلا صحت و واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: در این زمینه با هیچ کس تعارف نداریم و حتی اگر اورژانس اجتماعی در ارائه خدمات خود تعلل و کوتاهی کند حتما با آن برخورد خواهد شد.

 

 

فرید در پایان گفت: قصد آن را ندارم که بگویم وضعیت در این حوزه عالیست اما اکنون به موجب همکاری‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت، وضعیت بسیار بهتری نسبت به گذشته در این حوزه داریم.