Logo of a company

آخرین اخبار از وزارت اقتصاد

 

پرداخت بیش از سه هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صنعتی و کشاورزی سمنان

رییس برنامه و بودجه استان سمنان از پرداخت بیش از ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحد های صنعتی و کشاورزی استان سمنان در هشت ماهه سالجاری خبر داد.

به گزارش (شادا)، سعید طاهری که در جلسه شورای راهبردی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با حضور وزیر اقتصاد سخن می گفت، با اعلام این خبر همچنین از معرفی هزار و ۷۹۱ پرونده به ارزش ۸۲۴ میلیارد تومان به بانک های استان سمنان خبر داد و گفت: تاکنون ۵۶۱ پرونده موفق به دریافت بیش از ۳ هزار میلیارد ریال از این تسهیلات شده اند‌.

طاهری که در محل سالن اجتماعات یادگار امام (ره) استانداری سمنان، سخن می گفت، افزود: هم اکنون ۱۳۹ پرونده نیز به ارزش ۱۴۱ میلیارد تومان مصوب و در حال تشکیل پرونده در بانک های استان برلی دریافت تسهیلات هستند.

 

نشست شورای هماهنگی روابط عمومی های مجموعه وزارت اقتصاد

نشست شورای هماهنگی روابط عمومی های مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور مدیران روابط عمومی دستگاههای تابعه، بانکها و بیمه ها برگزار شد.

در این نشست سیدمالک حسینی با اشاره به قدمت چهار ساله شورای هماهنگی روابط عمومی های این وزارتخانه گفت: وزارت اقتصاد هم در تشکیل این شورا و هم در برگزاری منظم آن در بین سایر وزارتخانه ها پیشگام و برتر بود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد با بیان اینکه این شورا از سه کمیسیون تخصصی بانکها، بیمه ها و سازمانهای تابعه تشکیل شده گفت: در این نشستها مسایل مشترک طرح و در خصوص اجرای برخی پروژه های خاص تصمیم گیری می شود.

ارائه گزارش توسط دبیران کمیسیون های شورا، بحث و بررسی در خصوص برنامه های دهه مبارک فجر و تشریح پروژه کمپین اطلاع رسانی دستاوردهای وزارت اقتصاد از جمله موضوعات طرح شده در این نشست بود.

در ادامه این نشست رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به نقش و ابعاد مختلف رسانه های سنتی و شبکه های اجتماعی در زندگی بشر گفت: شرکتها و بنگاههای اقتصادی بیش از گذشته به رسانه ها نیازمند هستند.

پورکیانی افزود: امروزه رسانه ها نقش مهمی در حیات و ممات شرکتها دارند بنابراین نقش روابط عمومی ها به دلیل اینکه رابط بین رسانه و سازمان هستند بیش از گذشته احساس می شود.

وی تاکید کرد: باید با رویکرد جدید به روابط عمومی ها نگاه کنیم.

مدیرعامل بیمه ایران تصریح کرد: اگر از پتانسیل شورای هماهنگی روابط عمومی های مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی به خوبی استفاده شود می توان انعکاس خوبی از این وزارتخانه ارائه کرد.

 

پورکیانی با اشاره به قدمت ۸۲ ساله شرکت بیمه ایران گفت: این شرکت با ۲۰۶ شعبه و ده هزار نمایندگی و پرداخت روزانه ۲۴ میلیارد تومان خسارت به مردم، بالاترین حجم خدمات بیمه ای را با بهترین کیفیت ارائه می کند.

کاهش تورم نقطه به نقطه به ۷.۲ درصد در پایان آذر ماه

وزیر اقتصاد از کاهش تورم نقطه به نقطه به ۷.۲ درصد در پایان آذر ماه امسال خبر داد.

علی طیب نیا طی سخنانی در جلسه شورای راهبردی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان، با بیان اینکه در سالجاری عملکرد ما از هدفگذاری ها جلو زده است، اظهار داشت: با وجودی که امسال، نرخ رشد اقتصادی را ۵ درصد هدفگذاری کرده بودیم، در سه ماهه نخست امسال، به نسبت مدت مشابه سال قبل، رشد ۵.۴ درصدی، در سه ماهه فصل تابستان، رشد ۹.۲ درصدی و در مجموع شش ماهه، رشد ۷.۴ درصدی را پشت سر گذاشتیم که این به معنای روند صعودی رشد اقتصادی کشور است.

طیب نیا گفت: با توجه به رشد یک میلیون بشکه ای صادرات و روند صعودی قیمت نفت، طبیعی است که بخش از این رشد را مرهون افزایش درآمدهای نفتی بدانیم اما در سایر بخش ها نیز ما شاهد رشد مثبت هستیم و همه بخش ها از سال ۱۳۹۴ به این سو دارای رشد مثبت بوده اند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی به دلیل عدم وابستگی به خارج، در ایام تحریم نیز رشد مثبت داشت، افزود: بخش صنعت بیشترین آسیب را در دوران تحریم متحمل شد اما امروز، رشد ابن بخش به شکل قابل توجهی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ما می دانیم که تغییرات تولید نفت، با یک وقفه زمانی روی کل اقتصاد کشور تاثیر مثبت میگذارد، بنابراین انتظار ما این است که افزایش درآمدهای نفتی، رفته رفته و طی ماه های آتی، تاثیرات مثبت خودش را در بخش های مختلف بگذارد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: بر اساس آمار رسمی، در بهار سالجاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل، به طور خالص تعداد ۷۴۵ هزار شغل به اشتغال کل کشور اضافه شد که این در تاریخ ایران بی‌سابقه است، آن هم در شرایطی که ما فکر میکردیم به دلیل نتایج منفی رکود سال های پایانی دولت قبل، طی دوسال اخیر نباید خیلی منتظر افزایش اشتغال باشیم اما خوشبختانه افزایش تولید، بعد از پایان تحریم ها، خیلی تاثیر مثبتی برجای گذاشت.

طیب نیا افزود: برای درک بهتر این آمار، باید به این نکته اشاره کنم که حد فاصل سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲، به طور متوسط، تنها ۱۴ هزار نفر به اشتغال کشور افزوده شده بود.

وزیر اقتصاد همچنین اعلام کرد: بنا برا طلاعاتی که شب گذشته از مرکز آمار دریافت کرده ام، شاخص نقطه به نقطه تورم در پایان آذر ماه به ۷.۲ درصد کاهش یافته است که بسیار نوید بخش و امیدوار کننده است و نشان میدهد که در مسیر درستی قرار داریم.

وی در عین حال یادآور شد: البته نباید از این موضوع غافل شد که مردم کشور، کماکان در معرض فشار سنگینی هستند؛ فشاری که بخش عمده ما ناشی از عدم رشد مناسب اقتصاد طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ است که خودش متاثر از کاهش ۱۰ درصدی تولید کشور و کاهش ۲۰ درصدی درآمد ملی ایرانیان در سالهای ۹۱ و ۹۲ ارزیابی میشود

فاصله تصویب تا پرداخت تسهیلات به پروژه های اقتصاد مقاومتی بیش از ۱۵ روز نشود

وزیر اقتصاد گفت: از نظام بانکی کشور خواسته ایم و آنها نیز متعهد شده اند، فاصله تصویب پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی تا پرداخت تسهیلات، حداکثر از ۱۵ روز بیشتر نشود.

علی طیب نیا طی سخنانی در جلسه شورای راهبردی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان، با بیان این مطلب تصریح کرد: البته ما به هیچ وجه از هیچ بانکی نخواسته ایم، تامین اعتبار طرح های فاقد توجیه اقتصادی را به عهده بگیرد چرا که می دانیم، خود همین موضوع موجب دردسرهای بیشتر برای نظام بانکی و سایر بنگاه های تولیدی می شود.

 

بنا بر این  گزارش، طیب نیا در ادامه با اشاره به موضوع تملیک اموال برخی بدهکاران بانکی اظهار داشت: در این ارتباط، توصیه ما به بانک ها در خصوص اموال تملیکی، همواره، واگذاری آنها به مالکان قبلی است زیرا هم باعث افزایش انگیزه بنگاه های اقتصادی شده و هم اینکه با توجه به عدم تمایل مردم به خرید اموال تملیکی بانکی، احتمالا سرمایه مناسبی از این محل در اختیار بانک قرار نگرفته و حتی می تواند باعث شود، نمایندگان مجلس طبق قانون آنها را به عنوان نگهداری املاک مازاد، جریمه کند.

این گزارش حاکی است، وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم همکاری برخی بانک ها و موسسات مالی در خصوص ایفای تعهدات خود برای اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: در صورت تداوم این امر از سوی بانک های مزبور، از صندوق توسعه ملی خواهیم خواست که از سپرده گذاری نزد آنها خودداری کند.

وی افزود: در صورت ادامه این وضعیت، طبیعی است که صندوق توسعه ملی با سپرده‌گذاری در سایر بانک ها، آنها را برای به عهده گرفتن سهمیه تعهدی این موسسات یاری رسانی کند.

طیب نیا گفت: در همین استان سمنان شاهدیم که تعدادی از بانک ها و موسسات، با امتناع از تامین مالی حدود ۱۱۲ میلیارد تومان پروژه اولویت دار معرفی شده، عملا راندمان عملکرد بانک های استان را، که بدون احتساب بانک های خصوصی به ۹۵ درصد بالغ میشد را، به حدود ۶۰ درصد کاهش داده اند.‌

طیب نیا افزود: بانک های خصوصی، حدود ۴۰ درصد منابع بانکی استان سمنان را در اختیار دارند، اما عملا میزان همکاری آنها در تامین مالی پروژه های اولویت دار معرفی شده توسط ستاد اقتصاد مقاومتی نزدیک به صفر بوده است، این در حالی است که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در رابطه با اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی، انتظار میرود این موسسات در این زمینه پیشتاز سایرین باشند.

وی گفت: بنا بر اخبار، این موسسات تاکنون در سایر استان ها نیز همکاری مناسبی در این ارتباط نداشته اند و قاعدتا ما از طریق بانک مرکزی و سایر نهادهای مسئول، پیگیر این موضوع خواهیم شد.