چشم انداز بسیار روشن اقتصادی ایران پس از برجام 
چاپ 

چشم انداز بسیار روشن اقتصادی ایران پس از برجام

وزیر امور اقتصادی و دارایی : چشم انداز اقتصادی ایران پس از برجام بسیار روشن و کشورمان یک قدرت اقتصادی است.

چشم انداز بسیار روشن اقتصادی ایران پس از برجامبه گزارش صدا و سیما ، علی طیب نیا طی سخنانی در “بیستمین برنامه کنفرانس و جلسه عمومی گروه شرکت های سپرده گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه” گفت : جمهوری اسلامی ایران قدرت تاثیرگذار منطقه در زمینه اقتصاد و کشوری با دستاوردهای چشمگیر اقتصادی، به ویژه بعد از انعقاد تفاهم نامه هسته ای و پایان تحریم هاست.

وی با بیان اینکه برگزاری این همایش می تواند به ارتقای سطح فنی و بازگشتیی درهای سرمایه گذاری جدید برای کشورهای شرکت کننده بینجامد، اظهار داشت: یکی از دست آوردهای بزرگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران خروج از رکود تورمی است، به نحوی که رشد اقتصادی منفی کشور در سال های ۹۱ و ۹۲ به واسطه سیاست های اصولی دولت یازدهم، تغییر جهت داد و در سال های ۹۳ و ۹۴ به ترتیب به مثبت سه درصد و مثبت یک و سه دهم درصد رسید.

طیب نیا گفت: این روند مثبت، با اجرایی شدن برجام، تشدید شد، چنانچه در سه ماهه نخست سالجاری شاهد رشد اقتصادی مثبت پنج و چهار دهم درصد در کشور بودیم و برآوردها، پیش بینی متوسط رشد پنج درصد را برای کل سالجاری نشان میدهند.

وی با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی مثبت ایران از سوی سازمانهای معتبر بین المللی در سالهای آتی، از هدفگذاری رشد اقتصادی هشت درصدی و تدوین نقشه راه دقیق برای دست یابی به این هدف از سوی دولت خبر داد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی در مهار تورم نیز بسیار موفق عمل کرده است و با اشاره به اینکه تورم در ایران از ۴۰ درصد در مهر ۹۲ به۸.۷ درصد در مهرماه سال جاری کاهش یافته است، افزود: این نشان از اجرای تدوین و اجرای برنامه مناسب برای اصلاحات اقتصادی در ایران دارد که زمینه را برای امنیت بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی و تولید کنندگان داخلی فراهم آورده است.

وی در ادامه، مواردی چون، برخوردای ایران از رتبه اول ذخایر گازی خاورمیانه، رتبه دوم ذخایر نفت در منطقه، رتبه اول ذخایر معدنی در منطقه، رتبه سوم تولید ناخالص داخلی و رتبه دوم به لحاظ تعداد جمعیت را از جمله شاخص های بسیار مهم کشورمان خواند که موقعیت ممتازی به آن در منطقه بخشیده است.

طیب نیا همچنین موقعیت ویژه جغرافیای سیاسی و اقتصادی ایران دارای ظرفیت های ممتازی خواند که می تواند کشورمان را تبدیل به کریدور اصلی مبادلات تجاری منطقه کند.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو