Logo of a company

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در کمیسیون صنایع و معادن مجلس/ بانک صنعت و معدن در قالب طرح رونق تولید ١٢ هزار و ٦٦٠ میلیارد ریال پرداخت کرد.

علی‏ اشرف افخمی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانك صنعت و معدن گفت: بانك صنعت و معدن در قالب طرح رونق تولید صنایع كوچك و متوسط مبلغ ١٢ هزار و ٦٦٠ میلیارد ریال به ٩٥٦ واحد صنعتی نیمه‏تمام پرداخت كرده است.

وی كه در كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سخن می‏گفت، افزود: بانك صنعت و معدن در تامین مالی واحدهای صنعتی در قالب طرح رونق تولید رتبه سوم را در بین بانك‏های كشور كسب كرده است كه با توجه به سایز و تعداد شعب رتبه ممتازی محسوب می‏شود.

وی در ادامه از انعقاد قرارداد عاملیت ریالی برای پرداخت مبلغ ٥ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع و انعقاد قرارداد عاملیت ریالی برای پرداخت ٢ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مناطق كمتر برخوردار در سال ٩٣ با صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: در سال ٩٤ این بانك قرارداد مبلغ ٤ هزار و ٧٤٠ میلیون دلار برای ٢٢٤ طرح صنعتی را با صندوق توسعه ملی منعقد ساخته، مبلغ ٤ هزار و ١٨ میلیون دلار را برای ٣٤١ طرح گشایش اعتبار كرده كه تا كنون مبلغ ٢ هزار و ٢٥ میلیون دلار را به ١٣٤ طرح صنعتی پرداخت كرده است.

وی در مقایسه عملكرد بانك در مقایسه با سایر بانك‏ها گفت: بانك صنعت و معدن ١٧ درصد از مانده كل تسهیلات و ١/١ درصد از مانده سپرده‎‏ها را در بانك‏های دولتی كشور به خود اختصاص داده و این در حالی است كه در این میان از آمار كل شبكه بانكی تنها ٦/٠ درصد از كاركنان و ٤/٠ درصد از تعداد شعب را در اختیار دارد.

افخمی تصریح كرد: ٥ بانك توسعه‏ای با دارا بودن سهمی كمتر از ١٨ درصد از سپرده‏های بانك‏های دولتی و خصوصی شده نزدیك به ٣٤ درصد از میزان تسهیلات اعطایی را به خود اختصاص داده‏اند.

مدیرعامل بانك صنعت و معدن سرمایه این بانك را در پایان سال ١٣٨٦ حدود ٢٠ هزار و ٧٢٢ میلیارد ریال و در پایان سال ١٣٩٠ حدود ٢١ هزار و ٧٧٦ میلیارد ریال و در حال حاضر ٣٩ هزار و ٦٨٧ میلیارد ریال بیان داشته و افزود: افزایش سرمایه سال‏های ٩٤ و ٩٥ از محل تجدید ارزیابی‏ها بوده و منابع نقدی یا پول تازه (Fresh Money) وارد سرمایه بانك نشده است.

وی بیان داشت: تعداد كل شعب بانك صنعت و معدن در كشور به ٦٠ شعبه می‏رسد كه از آن میان ٦ شعبه در استان تهران، ٥٢ شعبه در شهرستان‏ها و ٢ شعبه در مناطق آزاد قرار دارند و این در حالی است كه تعداد شعب در سال گذشته به ٧٠ شعبه می‏رسید كه با توجه به بررسی‏‏های اقتصادی انجام‏شده و در راستای افزایش بهره‏وری تعداد ١٠ شعبه طی سال ١٣٩٤ در شعب دیگر ادغام شدند.

مدیرعامل بانك صنعت و معدن مجموع تسهیلات جاری و غیرجاری این بانك در سال گذشته را حدود ٣٢٠ هزار میلیارد ریال اعلام كرد و گفت سهم تسهیلات جاری در این میان حدود ٢٩٤ هزار میلیارد ریال شامل عقودی نظیر مشاركت مدنی، جعاله، فروش اقساطی و … بوده است.

این مدیر بانكی گفت بانك صنعت و معدن در سال گذشته حدود ١٩١ هزار میلیارد ریال برای ٣ هزار و ٥٠ طرح مصوب ساخته كه از رقم یادشده، مبلغ ٧٧ هزار میلیارد ریال را برای ٢ هزار و ٩٢٥ طرح به مرحله قرارداد رسانده و مبلغ ٨١ هزار و ٦٣٤ میلیارد ریال پرداخت كرده است.

وی همچنین از مبلغ ٤٤ هزار و ٩٠٦ میلیارد ریال وصولی در سال ١٣٩٤ توسط این بانك خبر داد.

افخمی در ادامه گفت: در سال ١٣٩٤ نسبت مانده كل تسهیلات اعطایی توسط بانك صنعت و معدن به كل سپرده‏ها حدود ٤٢٩ درصد، دارایی‏های درآمدزا به كل دارایی‏ها ٨٧ درصد، و مطالبات غیر جاری به كل مطالبات حدود ٨ درصد بوده است.

وی بیان داشت: در سال ٩٤ تعداد طرح‏هایی كه با استفاده از تسهیلات بانك صنعت و معدن در كشور به بهره‎برداری رسیدند به ١٢٠ طرح می‏رسد كه با استفاده از ١٢ هزار و ٤٥٤ میلیارد ریال تسهیلات برای ١٢ هزار و ٥٥ نفر اشتغال مستقیم ایجاد كرده‏اند.

وی از میان طرح‏های به بهره‏وری رسیده بانك صنعت و معدن نمونه های را را ذكر كرد كه می توان به موار ذیل اشاره كرد: شركت آرتاپان، تولیدكننده ٨٤ هزار متر مكعب MDF خام در سال كه با ٢/١١ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ٧٠ میلیارد ریال تسهیلات داخلی مصوب برای ١٣٧ نفر اشتغال ایجاد كرده است،شركت تولید ایستگاهی نیرو واحد (تانیر) كه در سال ٤٣ مگاوات برق تولید می‏كند و با بهره‏مندی از ٨/١٩ میلیون یورو تامین مالی بانك، ٧٤ شغل مستقیم ایجاد كرده است، شركت پلی‏رزین: این شركت در هر سال ١٦ هزار تن انواع رزین‏های جامد و مایع تولید می‏كند و با دریافت ٥ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ٤٠ میلیارد ریال تسهیلات داخلی، ١١٧ نفر را از اشتغال برخوردار كرده است، صنایع پلی استایرن انبساطی سهند: این شركت ٢٤ میلیون دلار تسهیلات ارزی و ٨٣ میلیارد ریال تسهیلات داخلی از بانك صنعت و معدن دریافت كرده، سالانه حدود ٥٤ هزار تن گرانول پلی استایرن انبساطی تولید می‏كند و تعداد ١٤٨ نفر اشتغال ایجاد ساخته است، گروه صنعتی فولاد بهمن: تولیدكننده ١٠٧ هزار تن انواع ورق‏های فولادی پوشش، رنگ و طرح‏داده شده در سال. در این واحد صنعتی ٢١٤ میلیارد ریال سرمایه‏گذاری شده و برای ٦٩ نفر شغل ایجاد كرده است،پگاه باتری از طرح‏های دیگری است كه توسط این بانك تامین مالی شده، این شركت سالانه ٥/٢ میلیون دستگاه باتری خشك تولید می‏كند، سرمایه‏گذاری این طرح ٥/٨ میلیون یورو می‏باشد كه ١٣٥ شغل ایجاد كرده است، از دیگر طرح‏هایی كه با تامین مالی بانك صنعت و معدن در سال ٩٤ به بهره‏برداری رسیدند می‏توان از شمش فلز رویال، فولاد زرند ایرانیان، بهینا پلاستیك، آذر ساروج سبلان، پایا پلاستیك پلیمر و پویان طب هگمتانه نام برد.

در ضمن شركت‏های الیاف گستر یزد، تالك ایرانیان، فرو سیلیس غرب، پتروشیمی لرستان، پتروشیمی مهاباد، آركین صنعت آذرآبادگان، مهان مد میمه كیش، پارت پاپیروس، داروسازی ثنامد، مولد برق یزد، فولاد ارفع، بایر افلاك و فروكتوز ناب از طرح‏هایی بودند كه در سال گذشته با بهره‏مندی از تسهیلات این بانك به بهره‏برداری رسیده و به چرخه تولیدی كشور افزوده شدند.

افخمی گفت: در حال حاضر طرح‏هایی شامل پتروشیمی مسجد سلیمان، پتروشیمی ایلام، شیمیایی صدف عسلویه، فولاد روهینا، فولاد ازنا، فولاد مادكوش و هفت طرح فولادی نیریز،قائن، شادگان، میانه، بافت، سبزوار و سپیددشت با تسهیلات این بانك در حال اجرا هستند.

به گفته وی طرح‏های نیروگاهی از جمله ماهتاب كهنوج كه با حضور معاون رییس جمهور چند روز گذشته افتتاح شد ،به طرح های ماهتاب كاسپین، نیروگاه كرمانیان، برق خوزستان و گسترش انرژی نوآتیه و طرح‏های آب شیرین‏كن شایا در بندر عباس و سازه سازان و مهندسی توسعه آب آسیا در هرمزگان با تامین مالی این بانك مراحل اجرایی خود را طی می‏كنند.

به گفته وی قطار سریع‏السیر قم-اصفهان، لاستیك بارز كردستان، داروسازی فاتك شیمی سمنان، صنایع دریایی اروند، شیشه آذرمینا جام، سیمان غرب آسیا (تربت جام) و سیمان خاكستری نی‏ریز نیز از طرح‏های مهمی هستند كه با تسهیلات این بانك در حال اجرا هستند.

علی‏اشرف افخمی كه در جمع نمایندگان عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سخن می‏گفت در تشریح اقدامات مهم بانك صنعت و معدن گفت: یكی از این اقدامات مهم طراحی كاربرگ ارزیابی ریسك برای شناسایی و محاسبه ریسك به ابعاد مختلف اقتصادی، فنی و مالی طرح و تشكیل كمیته عالی مدیریت ریسك با هدف برنامه‏ریزی و سیاست‏گذاری در حوزه مدیریت دارایی‏ها و بدهی‏ها، مدیریت ریسك‏های عملیاتی و تحقیق و مدیریت ریسك اعتباری است كه ماحصل آن كاهش ریسك اعتباری این بانك به ٩/٧ طی سال ٩٤ می‏باشد.

وی ارتقای آگاهی‏رسانی و آموزش، تقویت كنترل‏های داخلی، ارتقای شفافیت و پاسخگویی، استقرار نظام مدیریت ریسك و تشكیل واحد انطباق را از اقدامات بانك صنعت و معدن در راستای حاكمیت شركتی در این بانك توصیف كرد.

مدیرعامل بانك صنعت و معدن با اشاره به ٤٦١ مورد پاسخ این بانك به استعلام‏های سامانه مركزی اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص مبارزه با پولشویی، این بانك را در زمینه یادشده موفق توصیف كرد.

وی حفظ وضعیت عدم اضافه برداشت از بانك مركزی با بهره‏گیری از نظام مدیریت دارایی و بدهی ALM، تنظیم صورت‏های مالی در كم‏ترین زمان ممكن پس از پایان سال مالی و ارائه به حسابرس را از نمونه‏های انضباط . شفافیت مالی در بانك صنعت و معدن یاد كرد.

افخمی در ادامه تصریح كرد: بانك صنعت و معدن در كم‏تر از دو ماه پس از برداشته‎‏شدن تحریم‏ها به عنوان یكی از اولین بانك‏های ایرانی موفق به كسب بالاترین رتبه اعتباری ممكن در كشور (BB-) از موسسه رتبه‏بندی مستقل Capital Intelligence در فضای پسا برجام شد.

مدیرعامل این بانك توسعه‏ای با تأكید بر توجه بیش از پیش این بانك به مسئولیت اجتماعی احداث مدرسه در روستای چهل قلعه الیگودرز، تامین مالی پروژه بیمارستان فوق تخصصی مغز و اعصاب پروفسور سمیعی و حمایت مالی از احداث ٥ پایگاه انتقال خون در مناطق مختلف تهران را مورد اشاره قرار داد و گفت موارد یادشده از جمله اقدامات این بانك در راستای مسئولیت اجتماعی محسوب می‏شوند.

وی گفت امروز بانك صنعت و معدن با ٦٢ بانك خارجی در اروپا و شرق آسیا از جمله فرانسه، اتریش، هلند، سوئد، اسپانیا، آلمان، انگلیس، ایتالیا، بلژیك، مجارستان، جمهوری چك، كره جنوبی، ژاپن، چین، تركیه و روسیه روابط كارگزاری دارد.

افخمی همچنین از گشایش ٤٠٠ میلیون دلار خط اعتباری از طریق اگزیم بانك هند، ١٠٠ میلیون یورو از طریق اگزیم بانك كره جنوبی و ١٠٠ میلیون یورو از طریق بانك فرانسوی پس از برجام توسط بانك صنعت و معدن خبر داد.

وی در ادامه از عدم كفایت منابع در اختیار و روند كاهنده نسبت كفایت سرمایه بانك، عدم موازنه و انطباق زمانی منابع و مصارف بانك و یكسان بودن ضوابط و مقررات بانك مركزی برای بانك‏های توسعه‏ای و تجاری به عنوان چالش‏های موجود و آتی بانك یاد كرد.

افخمی گفت كفایت سرمایه بانك در سال ٩٠ حدود ٦/٢٠ درصد، در سال ٩١ حدود ٢/١٦ درصد، در سال ٩٢ حدود ٢/١٠ درصد، در سال ٩٣ حدود ٣/٩ درصد و در سال ٩٤ حدود ١/٧ درصد بوده كه مهم‏ترین و اساسی‏ترین و راه مقابله با این روند كاهنده از نظر افخمی افزایش سرمایه این بانك است.

افخمی در این نشست خواستار تعیین بانك‏های توسعه‏ای به عنوان نهاد مالی توسعه‏ای در زمره سازمان‏های توسعه‏ای شد و گفت این امر موجب ارتقای كارآمدی، افزایش اختیارات و برخورداری از قابلیت‏های قانونی این سازمان‏ها خواهد شد.

وی پیشنهاد كرد قوانین و مقررات اداره امور و نظارتی خاص بانك‏های توسعه‏ای، متفاوت از بانك‏های تجاری تدوین شود و در این راستا به كاهش سپرده قانونی حداقل به ٣ درصد و اعطای مجوز مشاركت حقوقی در طرح‏های سرمایه‏گذاری اشاره كرد.

مدیرعامل بانك صنعت و معدن در ادامه خواستار تخصیص سود سالیانه و مالیات بانك به حساب افزایش سرمایه دولت در بانك شد و گفت: پیشنهاد می‎شود كه سرمایه سالیانه این بانك حداقل به میزان كفایت سرمایه ١٤ درصدی افزایش یابد.

افخمی در ادامه از تعیین بانك صنعت و معدن به عنوان كارگزار منابع صندوق توسعه ملی، سپرده‏گذاری بلندمدت بانك مركزی و صندوق توسعه ملی در بانك‏های توسعه‏ای، تخصیص وجوه اداره شده به عنوان یارانه سود تسهیلات اعطایی بانك‏های توسعه‏ای و ایجاد بانك تخصصی بنگاه‏های كوچك و متوسط به عنوان پیشنهادات خود برای ارتقای سطح خدمات بانك‏های توسعه‏ای یاد كرد.