دانش رسانه ای، دروازه ورود اطلاعات هوشمندانه و اثربخش به مخاطب است 
چاپ 

دانش رسانه ای، دروازه ورود اطلاعات هوشمندانه و اثربخش به مخاطب است

یک کارشناس ارشد حوزه رسانه، اهمیت روزافزون سواد رسانه‌ای در جامعه را یادآور شد و گفت: دانش رسانه ای، دروازه ورود اطلاعات صحیح، هوشمندانه و اثربخش به مخاطب است.

مهندس مجید ملازاده در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: وقتی دانش رسانه‌ای در میان اصحاب رسانه افزایش یابد، تولیدات رسانه‌ای با کیفیت از سوی آن رسانه نیز در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، و این مهم نیز به مخاطبان منتقل می شود.

وی که حدود دو دهه تجربه فعالیت مدیریت روابط عمومی در دستگاه های مختلف و فعالیت رسانه ای در روزمه کاری دارد، اظهار کرد: سواد رسانه اي، توانايي دستيابي، تجزيه و تحليل، نقد، ارزيابي و ايجاد ارتباط به گونه هاي مختلف است و به بیان دیگر، سواد رسانه اي به معناي فراگيري چگونگي توليد پيام با استفاده از رسانه هاي چاپي ، سمعي و بصري و غیره است.

وی اضافه کرد: دنیای امروز جهانی است که رسانه‌ها بیش از هر چیز دیگری به ذهنیت‌ها و افکار مردم شکل می‌دهند و در چنین جهانی که رسانه‌ها به‌عنوان بازیگران اصلی نقش ایفا می‌کنند و به‌عنوان ابزاری در اختیار همه مردم قرار گرفته‌اند، سواد رسانه که آشنایی با رسانه‌ها و نگاه انتقادی به آنهاست، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.

این کارشناس ارشد حوزه رسانه و روابط عمومی گفت: رسانه‌ای که با دانش رسانه‌ای بیگانه شد، از سوی مخاطب آگاه و با سواد رسانه‌ای بالا طرد می‌شود، بنابراین ارتقای سواد رسانه‌ای روش کارآمدی در مواجهه با این دست رسانه‌‌ها است.

وی یادآور شد: سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از توانمندی‌های رسانه‌ای و ابزاری است که فراگیری همه آنها در کنار نگاه انتقادی به رسانه‌ها فرد را در برابر رسانه در موضعی فعال قرار می‌دهد که می‌تواند بهترین بهره‌مندی را از رسانه‌ها داشته باشد.

*** اطلاعات را به درستی و شفافیت باید برای مخاطبان منتشر کرد

مهندس ملازاده اضافه کرد: دوره کنونی، عصر پایان انواع تبلیغات برای جلب نظر و توجه مخاطب است و در دنیای جدید باید اطلاعات را به درستی و شفافیت برای مخاطبان منتشر كرد.

این کارشناس ارشد حوزه رسانه و روابط عمومی تصریح کرد: امروزه کسانی باسواد هستند که از نظر شناخت و کاربرد رایانه، اینترنت و دیگر فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و نیز توجه به سواد دیجیتالی و سواد آی.سی.تی به میزان کافی اندوخته کسب کرده باشند.

مهندس ملازاده گفت: سواد رسانه ای به ما کمک می کند در جامعه شبکه ای به شکلی زندگی کنیم که کمتر آسیب دیده و بدانیم در شبکه ای  شفاف که همه چیز دیده می شود، هستیم.

وی گفت: رشد روزافزون ابزارهای ارتباطی و قابلیت های جدیدی که این ابزارها با خود همراه دارند ابعاد سواد رسانه ای را گسترده تر و در عین حال پیچیده تر کرده است، به نحوی که فردی را می توان در زمینه رسانه باسواد تلقی کرد که نسبت به همه این ابزارها و آشنایی با کاربردهای آن توانمندی و مهارت لازم را داشته باشد.

مهندس ملازاده ابعاد سواد رسانه ای را داشتن چهار عنصر آگاهی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و تولید ذکر کرد و بر ضرورت دانستن این عناصر و مهارت ها در انجام فعالیت های رسانه ای و روابط عمومی تاکید کرد.

*** فناوری های نوین و نقش آن در حوزه روابط عمومی

این کارشناس ارشد حوزه رسانه و روابط عمومی ادامه داد: روابط عمومی یک نگاه کلان است و باید آینده آن را درون شبکه‌های اجتماعی نه شبکه‌ای مستقل بلکه شبکه‌های اجتماعی جهانی دید.

مهندس ملازاده اضافه کرد: تحولات حاصل از فناوری‌های نوین و گسترش آن در همه بخش‌های زندگی فردی و اجتماعی بشر، رفتن به‌سوی روابط عمومی یکپارچه را ضروری کرده است.

وی اظهار کرد: باید با گسترش سواد رسانه ای در جامعه به شکل تعاملی، رسانه ها را مدیریت کنیم چرا که سواد رسانه ای و تعامل با رسانه ها، لازمه مدیریت در جامعه شبکه ای است.

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو