Logo of a company

هوای تهران و کلانشهرها آلوده‌تر می‌شود/ ۹ استان کشور در معرض سیلاب پاییزی

کارشناس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه هوای تهران و کلانشهرها در دو روز آینده آلوده‌تر می‌شود، گفت:‌ با ورود سامانه بارشی مدیترانه‌ای که تا پایان هفته ماندگار خواهد بود، شاهد بروز آبگرفتگی و سیلابی شدن معابر ۹ استان کشور خواهیم بود.

امین حسین نقشینه در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت جوی کشور در سه روز آینده اظهار کرد: آسمان مناطق جنوبی و شرقی کشور در ساعتهای آینده نیمه‌ابری خواهد بود و به‌تدریج از میزان ابرناکی کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: سایر نقاط کشور نیز در دو روز آینده، آسمانی صاف و جوی آرام دارند و شاهد افزایش نسبی دما و به‌طور موقتی در کشور خواهیم بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: شهرهای صنعتی و به‌ویژه تهران و البرز نیز در دو روز آینده با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی مواجه می‌شوند و حتی کیفیت هوا برای ساکنان استان تهران ناسالم‌تر و آلوده‌تر می‌شود.

نقشینه عنوان کرد: تا اواخر وقت روز چهارشنبه دمای هوای اکثر استانهای کشور گرم‌تر می‌شود و رفته‌رفته شاهد ورود سامانه بارشی مدیترانه‌ای خواهیم بود که یکی از دستاوردهای این سامانه افزایش دما پیش از ورود است.

وی افزود: از اواخر روز چهارشنبه این سامانه بارشی مدیترانه‌ای نیمه غربی را در بر می‌گیرد و در روز پنجشنبه نیز شاهد بارش باران و رگبار به همراه وزش باد در نیمه غربی، دامنه‌های البرز و سواحل غربی خزر خواهیم بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: در روز جمعه نیز علاوه بر نواحی غربی و سواحل خزر بخشهایی از دامنه‌های البرز و استان تهران نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نقشینه با بیان اینکه سامانه بارشی مدیترانه‌ای موجب بارشهای شدید باران در برخی نواحی غربی و مرکزی کشور می‌شود، گفت: این بارشها در روزهای آخر هفته موجب بروز آبگرفتگی و سیلابی شدن معابر برای استانهای کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، شمال شرق چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و غرب فارس خواهد شد.

وی ادامه داد: شهرهای صنعتی همچون تهران، اراک، قزوین، ارومیه و البرز  در دو روز آینده غبار محلی دارند؛ غلظت آلاینده‌های تهران هم که به شرایط ناسالم در ۲۴ ساعت آینده می‌رسد، رفته‌رفته بهبود پیدا می‌کند و در روز جمعه شاهد هوایی مناسب خواهیم بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی همچنین از احتمال وقوع گرد و خاک در مرزهای غربی در دو روز آینده خبر داد و گفت: به سبب شکل‌گیری توده گرد و خاک در کشور عراق و ورود آن به مرزهای غربی احتمال ورود گرد و خاک در استانهای مرزی دور از انتظار نیست اما ورود سامانه بارشی این مشکلات را نیز به سرعت رفع خواهد کرد.

نقشینه عنوان کرد: تمامی مسافران استانهای نیمه غربی، مرکزی، سواحل خزر و خلیج فارس باید به تمامی تمهیدات اندیشیده شده توجه کنند البته کشاورزان مناطق بارانی ذکر شده نیز باید رگبار و رعد و برق را جدی بگیرند.