Logo of a company

آنچه باید در فصل سرما بدانید/ چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟/تفاوت آنفولانزا و سر ما خوردگی و علائم آنها

-بازار بیماران آنفولانزا و سرماخوردگی با شروع فصل سرد سال داغ  می شود  وعلائم و راههای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا تفاوت هایی  دارند که باید با اگاهی از آنها با این دوبیماری جدی مقابله کرد.

با فرا رسیدن فصل پاییز احتمال مبتلا شدن به سرما خوردگی و آنفولانزا  و شیوع آن بویژه در کود کان و سالمندان افزایش  می یابد.

آنفولانزا و سرماخوردگی به دلیل شباهت هایی که دارند گاها با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند .درست است که هر دو تقریبا با ضعیف شدن بدن در برابر سرما بروز می کنند اما علائم و درمان آنفولانزا با سرماخوردگی متفاوت است به طوری که آنفولانزا شدت بیشتری دارد..

در این راستا دکتر ساسان توانا  متخصص  بیماری های داخلی و فوق تخصص ریه طی گفت و گویی  این دو بیماری(آنفولانزا و سرماخوردگی)را کاملا مجزا می داند و میگوید: بیماری آنفلوآنزا یک عفونت حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که در صورت سالم و فعال بودن سیستم ایمنی فرد مبتلا، عوارض بیماری بعد از طی دوره چند روزه تخفیف یافته و بهبودی حاصل می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی و در موارد همه‌گیری، عوارض بیماری شدیدتر و مرگ و میر بیشتری دارد.

وی در ادامه افزود:آنفولانزا توسط ویروسی  بنام Aیا B ایجاد و معمولا در فصول سرد  سال بخصوص دی ماه و بهمن ماه  بد لیل ازدحام بیشتر  شیوع و احتمال  انتقال  آ ن افزایش می یابد.( در زمستان و پاییز مردم تمایل بیشتری دارند که در فضاهای سرپوشیده بمانند، همین مسئله عامل تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است).

به گفته دکتر توانا این بیماری بعد از یک دوره نهفته یک الی دو روزه (یعنی از زمانی که فرد با شخص مبتلا به آنفولانزا یک تا دو روز  در تماس است) ظاهر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به علائم بیماری آنفولانزا اظهار داشت:  آنفولانزا اغلب با علائمی چون تب وگاها تب های بالا ی ۴۰ درجه،سردرد،درد های عضلانی،ضعف های شدیدهمراه با سرفه ،درد سینه ، درد مفاصل، بی‌اشتهایی و کسالت عارض می‌شود البته ممکن است  بیمار لرز هم  داشته باشد اما لرز اکثرا در ذات الریه  دیده می شود .

وی تاکید کرد :البته علائم گوارشی هم گاها در بیماران گزارش شده و این علائم در کودکان بیشتر است.( مدت ها پیش در همه گیری H1N1- {آنفولانزای خوکی }علائم گوارشی کاملا مشهود بود)

دکتر توانا دوره بیماری آنفلونزا را ۳ تا ۵ روز اعلام کرد و گفت:بعد از طی این  مدت ممکن است برخی بیماران  بهبودی کامل پیدا کنند  چرا که آنفولانزا  همانطور که گفتیم  ویروسی است و مانند بیماری باکتریال درمان اختصاصی ندارد   وبا ایمنی بدن ویروس مهار می شود   بنابر این بیمار در عرض ۳ تا ۵ روز بهبود می یابد . این در حالی است که دربیمارانی که ضعف سیستم ایمینی دارند و یا کودک و سالمند هستند ممکن است بهبودی  ۷ تا ۱۰ روز طول کشیده   و گاها تا ۸ هفته سرفه های خشک  ادامه داشته باشد . اما  لازم بذکر است در کسانی که جزء گروه HIGH RISK(گروه پر خطر) هستد آنفولانزا حتی ممکن است منجر به مرگ شود .

عضو هیات علمی دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به علائم سرما خوردگی نیز گفت:عامل بیماری سرماخوردگی نیز یک نوع ویروس است و علائم آن  عطسه های شدید و پشت سر هم ،آبریزش بینی ،گلو  درد و … می باشد.

به گفته دکتر توانا  سرماخوردگی معمولأ با سوزش و درد گلو آغاز می شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می کند. البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب نیز می شوند ولی تب به ندرت بزرگسالان را درگیر می کند. بنابر این در سرما خوردگی درد های شدید عضلانی و تب های بالا همچنین سر درد های شدید و سرفه و کوفتگی عضلات بر خلاف آنفولانزا بسیار کمتر دیده می شود.

فوق تخصص بیماری های ریه در خصوص روش انتقال بیماری های ویروسی اذعان کرد:بیماری از طریق قطرات تنفسی منتقل شده و ذراتی که اندازه آنها بالا تر از ۵ میکرون است از طریق عطسه پخش می شوند و چون ذرات درشتی هستند در سطوح می نشینند  اما میزان انتقالشان نمی تواند بیشتر  از ۲ متر باشد لذ ا یکی از مسایل مهم برای جلوگیری از انتقال ویروس آنست که اگر با شخصی که دچار آنفولانزا شده  بتوان فاصله ۲ متر را حفظ کرد از انتقال بیماری جلوگیری  می شود. .

دکتر توانا  به منظور جلوگیری از انتشار سرماخوردگی و آنفلوآنزا رعایت بهداشت فردی و عمومی  را ضروری دانست و گفت: شست‌وشوی مرتب دست و صورت با آب و صابون  قبل از خوردن غذا بویژه پس از برخورد با فرد بیمار لازم است. همچنین باید دهان و صورت هنگام عطسه و سرفه پوشانده شده و از تماس با دیگران هنگام بیماری اجتناب کرد.

همچنین  باید در زمان   سرماخوردگی و آنفلوانزا پس از سرفه و عطسه اگر دستمال در دسترس ندارید از آستین یا آرنج خود به جای کف دست استفاده کنید تا از انتقال بیماری کاسته شود.

وی استفاده از ماسک را نیز ضروری دانست و تاکید کرد:اهمیت ماسک بیمار همیشه  بیشتر از ماسک اطرافیان است

عضو هیات علمی دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا را اواخر شهریور و مهر ماه دانست و تاکید کرد: تزریق واکسن آنفولانزا ۵۰ تا ۸۰ درصد کمک می کند تا شخص مبتلا نگرددد و اگر هم بیمار شد نه تنها از شدت بیماری  می کاهد  بلکه طول دوره بیماری نیز کاهش می یابد.

به گفته وی شروع تاثیر گذاری واکسن آنفولانزا ۲ تا ۴ هفته بعد از تزریق است و با توجه به اینکه بیشترین زمان شیوع بیماری دی ماه و بهمن ماه است اگر تزریق در اواخر شهریور و مهر ماه انجام شود عملا می تواند حمایت خوبی برای جلو گیری از بیماری باشد.

دکتر توانا  تزر یق واکسن برای افراد بالای شش ماه را ضروری دانست و گفت: طبق آخرین راهنمایی که اعلام شده تمامی افراد بالای ۶ ماه می توانند واکسن آنفولانزا تزریق کنند اما گروه HIGH RISK (پر خطر)که شامل  افراد بالای ۶۵ سال- کسانی که  دچار بیماریهای زمینه ای چون قلبی،ریوی،کلیوی،دیابت،کم خونی های ارثی و یا کسانی که طحال ندارند وافرادی که در خانه سالمندان زندگی می کنند حتما باید واکسن تزریق کنند.

او ادامه داد: همچنین اشخاصی که در منزل با افراد گروه پر خطر وبا  کسانی که شیمی درمانی می شوندو یا بیماری HIV  دارند ، در تماس هستند و زندگی می کنند نیز باید واکسینه شوند.

دکتر توانا تزریق واکسن برای خانم های باردار را نیز ضروری دانست و تاکید کرد :از آنجایی که خانم های باردار مستعد به عوارض ناشی از انفولانزا هستند حتما باید واکسن تزریق کنند چرا که متاسفانه بین برخی  پزشکان  گاها اشتباه می شود و خانم های باردار را از تزریق واکسن منع می کنند .

. عضو هیات علمی دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان به  استفاده از آنتی اکسیدان ها اشاره کرد و گفت:در طول مدت بیماری آنفولانزا استفاده از مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند به بیمار کمک شایانی می کند تا بهبودی هر چه زودتر صورت پدیرد.//