آبیاری گیاهان هنگام سفر 
چاپ 

آبیاری گیاهان هنگام سفر

برای مسافرت های کوتاه در حد یک هفته تا ده روز می توانید یکی از پنج روش زیر و یا ترکیبی از اینها را استفاده کنید.

راه اول : گیاهان خود را در سایه کنار هم بچینید و به خوبی آبیاری کنید و سپس چادری بزرگ و البته از پلاستیک روشن روی آنها بکشید. با این روش تا ده روز هم گیاهان دوام می‌آورند. تا جای ممکن از تماس پلاستیک با برگ ها و بدنه گیاه جلوگیری کنید.

راه دوم: استفاده از بطری نوشابه خانواده است.

در بطری را یک سوراخ بزنید. تا حدی که یک نی به راحتی از آن عبور کند. اکنون با چسب دو قولو دور تا دور این نی را آب بندی کنید. تا هیچ آب یا هوایی از کنار آن رد نشود . حالا سوراخ ریزی کنار این نی روی درب بطری بزنید. این سوراخ نباید آنقدر بزرگ باشد که نور از آن رد بشود . نی باید تا آخر بطری فرو برود. و تنها یک یا دو سانت از ان بیرون بماند. حالا بطری را پر از آب کنیدو در آن‌را ببندید. به میزانی آب بریزید که وقتی بطری را برعکس می کنید، مقداری فضای خالی بالای آن باقی بماند تا آب به داخل نی وارد نشود. بطری را از طرف سر داخل گلدان ثابت کنید . از این پس اب به صورت قطره ای وارد خاک خواهد شد و نی کنترل فشار هوا را به عهده میگیرد. قبل از سفر این روش را تمرین کنید تا در صورت وجود اشکال فرصت رفع آنرا داشته باشید.

راه سوم : یک سطل آب و چند نوار بلند ( پارچه ای، نخ تابیده از کاموا، یاچیزی مثل فتیله دراز) آماده کنید گلدان ها را دایره وار بچینید و در مرکز دایره یک سطل آب قرار دهید. حالا یک سر فتیله را د اخل خاک و نزدیک ساقه ( به اندازه دو سانت )زیر خاک فرو کنید. سر آزاد فتیله را داخل سطل آب بگذارید، این فتیله باید آنقدر دراز باشد که بخشی از فتیله کف ظرف قرار بگیرد. با بالا یا پایین تر گذاشتن سطل آب شدت جریان آب را می توان کنترل کرد.

راه چهارم: استفاده از ژل‌های نگه‌دارنده آب نیز مفید است. مقداری ژل مخصوص باغبانی داخل ظرف بریزید و آب را مرحله به مرحله اضافه کنید تا ژل به طور کامل از آب اشباع شود و دیگر قادر به جذب آب نباشد. مقداری از خاک گلدان را بردارید. ابتدا گلدان را آبیاری کنید وسپس ژل را دورتادور گیاه به طور یکسان بریزید و دوباره خاک را به گلدان برگردانید.

راه پنجم: آسانترین و مظمئن ترین روش برای حل دائمی مسئله این راه است. و البته گرانترین روش نیز محسوب می شود، نصب سیستم های آبیاری جدیدی که بصورت قطره ای کار می کند. و مخصوص گلدان های خانگی طراحی شده است. دو نوع ایتالیا یی و آلمانی آن در بازار موجود است.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو