Logo of a company

منابع انساني برجسته ترين ابزار دستيابي به اهداف مديريتی است

یک محقق و کارشناس ارشد حوزه مدیریت گفت: اگر منابع انسانی را برجسته ترین ابزار دستیابی به اهداف مدیریت بدانیم، امر پرداخت حقوق و دستمزد جایگاهی حساس در قلمرو نظام اداری و مدیریت دارد.

مهندس مجید ملازاده در گفتگو با خبرنگار ما یکی از وظايف مديريت منابع انساني را طراحي سيستم حقوق و دستمزد دانست و افزود: نظام جبران خدمات، از جمله راهبردهاي تاثيرگذار سازمان ها به منظور رسيدن به اهداف خود و افزايش كارايي كاركنان است.

وی که دو دهه تجربه مدیریت در حوزه روابط عمومی و رسانه را برعهده داشته است، اظهارکرد: سازمان ها از شالوده های اصلی اجتماع امروزی هستند و مدیریت، مهم ترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا نابودی سازمان هاست .

وی افزود: مدیر، روند حرکت از “وضع موجود” به سوی “وضعیت مطلوب” را هدایت می کند و در هر لحظه، برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست .

این کارشناس ارشد حوزه مدیریت از جمله زيرسيستم هاي نظام جبران خدمات را، پرداخت نظام حقوق و مزاياي به كاركنان دانست كه بايد متناسب با شرايط و موقعيت شغل و شاغل و هماهنگ با راهبردهاي سازمان باشد.

مهندس ملازاده اظهارکرد: تعيين حقوق و دستمزدي كه سازمان بايد به كاركنان خود بپردازد، يكي از مهمترين جنبه هاي مديريت منابع انساني است، زيرا سيستم پاداش كه حقوق و دستمزد جزيي از آن را تشكيل مي دهد و تاثير بسزايي در جذب و رضايت كاركنان و ايجاد انگيزه در آنان دارد و نیز پرداخت به كاركنان از سنگين ترين هزينه هايي است كه هر سازمان بايد براي پيشبرد و عملي كردن اهداف خود متحمل شود.

وی ادامه داد: تعيين پرداخت ميزان حقوق و مزاياي متعلق به سطوح و رده هاي مختلف كاركنان بايد متناسب با ميزان شايستگي ها، عملكرد و ساير عوامل متفاوت باشد، اما ميزان اين اختلاف ها نبايد آنچنان فاحش باشد كه زمينه ساز بروز شكافهاي عميق طبقاتي و توزيع نامتعادل امكانات گردد.

این کارشناس ارشد حوزه مدیریت گفت: بنابراين سيستم حقوق و دستمزدي كه با دقت طراحي شده و اجراي آن براساس سياستها و خط مشي هاي صحيح باشد، در سلامت اقتصادي سازمان و همچنين به كارگيري درست و مؤثر نيروهاي موجود در سازمان نقش مهمي خواهد داشت.

این محقق کشور بیان کرد: اگر سازمان نتواند خود را با شرايط شاغل تطبيق دهد موجب بروز مشكلاتي در سازمان از جمله در زمينه استخدام، ترك خدمت كاركنان و بعبارت ديگر از دست رفتن كاركنان با تجربه خود می شود.

وی گفت: لذا سازمان ها باید عواملی همچون توجه به وضعيت پرداخت در ساير سازمان ها با عنايت به مقايسه و سنجش سختي كار، شرايط كاري، استرس كاركنان، توجه به وضعيت پرداخت در ميان سازمان هاي مشابه، توجه به عوامل ايجاد انگيزه جهت افزايش ميزان بازده كاري كاركنان و توجه به ساير پرداخت هاي نقدي غير از حقوق و مزايا از قبيل اضافه كاري، پاداش غيرنقدي و ارائه خدمات رفاهي و غیره را مورد شناسايي و كارشناسي دقيق قرار دهد و با توجه به نتايج حاصل از آن نسبت به اجراي مديريت حقوق و دستمزد اثربخش اقدام کند.

مهندس ملازاده افزود: شمار فراواني از كم كاري ها، عدم انگيزش و نارضايتي هاي شغلي، موارد ترك خدمت و مواردي از اين قبيل زاييده بي توجهي به انگيزه هاي مادي و نابرابري هاي پرداخت يا كمبود مقررات و روش هاي منظم، منطقي و منصفانه حقوق و مزايا است.

وی یادآور شد: نظام هاي سنتي، پاسخگوي محيط متحول سازمان هاي امروزي نبوده و نقشي كم رنگی در ارتقاء كارايي افراد ايفا مي كند.

این کارشناس ارشد حوزه مدیریت تصریح کرد: لذا بايد با بررسي نقش مديريت حقوق و دستمزد بر كارايي كاركنان، راه كارهاي موثر براي ارتباط بين نظام مديريت حقوق و دستمزد را با كارايي كاركنان ارائه کرد.