Logo of a company

شکایت دولت از برخی رسانه‌ها و نمایندگان مجلس

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: از بعضی رسانه‌ها و مطبوعات به دلیل اتهام‌افکنی علیه دولت به قوه قضائیه شکایت کرده‌ایم.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۱۶ آبان) با حضور در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با حضور در نشست خبری با بیان اینکه اهمیت رسانه و نقش مطبوعات همیشه در جامعه آزاد برجسته بوده است، گفت: نقش موثر رسانه‌ها در تغذیه فکری جامعه و انتقال مطالب بین مسئولان و مردم و اعمال نظارت عمومی بین رسانه‌ها و مسئولان و نقش اصلاح‌گرانه‌ای که رسانه‌ها در جامعه ایفا می‌کنند، از شاخصه‌های مهم نقش رسانه‌ها و مطبوعات است.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی، آزادی بیان و قلم مورد تاکید است و دولت تدبیری و امید نیز خود را موظف به حمایت از آزادی بیان و رسانه‌ها می‌داند. همانطور که بارها ریاست محترم جمهور بیان کرده‌اند دولت از نقد منصفانه همه رسانه‌ها در مسیر پیشرفت کشور کمک می‌گیرد و در برابر برخی جریانات تخریب‌گر و اتهام‌افکن از رسانه‌هایی که حامی دولت هستند، حمایت می‌کند.

انصاری با اشاره به تغییرات صورت گرفته در کابینه دولت گفت: دولت برنامه تغییر دیگری در کابینه ندارد و برخی شایعات پیرامون تغییر آقای نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور یا برخی وزرا صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ای است. برخی این اخبار را با چاشنی تخریب همراه کرده‌اند مثل مسئله دو تابعیتی‌ها که وزیر محترم اطلاعات چندی پیش رسما از عدم حضور مدیران دو تابعیتی در دولت خبر داد.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان در جلسه رای اعتماد به وزرای دولت به مجلس گفت: اولا از نمایندگان دوره دهم مجلس که با رای به هر سه وزیر علیرغم فضای سنگین رسانه‌ای علیه این وزرا باعث انتخاب آنان شدند، تشکر می‌کنم. این اقدام نمایندگان پاسخ عملی مثبت به بداخلاقیها و اتهام افکنیها علیه وزرای پیشنهادی دولت بود. زیرا هر ۳ این وزرا در مجلس نهم به دلیل اتهامات ناروا موفق به کسب رای اعتماد نشدند.درباره مواردی که از تریبون مجلس به وسیله نمایندگان مطرح می‌شود و بعضا اتهاماتی را به اعضای دولت وارد می‌کنند، طبق آئین‌نامه داخلی مجلس به هیئت نظارت بر نمایندگان شکایتی ارائه شده که در حال پیگیری آن هستیم.

وی با بیان اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری به طور جد قصد نهادینه کردن حقوق اساسی مردم را دارد، گفت: ما پاسدار آزادی جهان و حقوق شهروندی هستیم و معتقدیم رسانه‌های آزاد مجاری تنفسی جامعه هستند و مطبوعات و رسانه‌های پویا و با نشاط نوید حرکت رو به جلو انقلاب اسلامی و کشور را دارد. ما از تمامی حقوق قانونی رسانه‌ها حمایت کرده و در برابر عوامل محدود کننده ایستاده‌ایم.

انصاری با اشاره به اینکه تخریبهای صورت گرفته در برخی رسانه‌ها علیه دولت اظهار کرد: دولت برای دفاع از اصل آزادی رسانه‌ها تاکنون خویشتنداری داشته است و هجمه‌های علیه رئیس جمهور در این دوره قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست. همانطور که معاونت حقوقی رئیس جمهور در دفاع از حرمت و آزادی وظایفی دارد مطبوعات و رسانه‌ها نیز در کنار حق و آزادی بیان تکالیفی در حوزه رعایت حقوق دیگران دارند.

 

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکهاز بعضی رسانه‌ها و مطبوعات به دلیل اتهام افکنی علیه دولت به قوه قضائیه شکایت شده، تصریح کرد: در قبال هرگونه ایراد و تهمت و تخریب علیه رئیس جمهور به عنوان شخص دوم کشور نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم. برخی نشریات امروز کشور از نشریات منافقین در اول انقلاب و بعضی رسانه‌های ضد انقلاب کپی‌برداری می کنند و مطالبی را که منتشر می‌کنند در راستای نهادینه کردن ناامیدی و تهمت در جامعه است.

“در این راستا در مواردی محدود و معدود با چند نشریه که به تذکرات ما توجه نکردند و آشکارا به نقض حقوق دیگران پرداختند، اقدام حقوقی کردیم و قوه قضائیه هم طبق قانون به این موارد رسیدگی می‌کند. در اینجا لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که ریاست محترم جمهوری تاکید دارند آنجا که بحث شخص خودشان مطرح است، معاون حقوقی با خویشتنداری برخورد کند و از شکایت صرفنظر کند ولی آنجا که بحث تشویش اذهان عمومی مطرح است ما به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم”.