Logo of a company

روسیه برنامه لغو روادید گردشگری با ایران را اعلام کرد

آژانس فدرال گردشگری روسیه اعلام کرد که بررسی موضوع لغو روادید گردشگری گروهی بین این کشور و ایران که از چندی پیش در دستور کار روابط دو جانبه بوده است، اواخر ماه نوامبر بررسی می شود.

در بیانیه این آژانس که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است: در زمان حاضر وزارت خارجه روسیه در حال بررسی این موافقتنامه است تا در رایزنی های دو روزه طرفین که ۲۲ نوامبر (دوم آذرماه) در تهران آغاز می شود، مورد مذاکره قرار گیرد.

در ادامه بیانیه، به دیدار هفته جاری اولگ سافونوف رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه با مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اشاره شده که دو طرف بر افزایش همکاری ها در این عرصه تاکید کردند.

سافونوف همچنین در این مذاکرات، خواستار گشایش دفتر نمایندگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در مسکو شد.

سافونوف در دیدار با سنایی تاکید کرد که ایران می تواند سالانه بخش قابل توجهی از نزدیک به ۱۰ میلیون گردشگر فرهنگی روسی را جذب کند.

مقام روسی همچنین اظهار کرد که آشنایی با ایران، تاریخ و فرهنگ غنی، فرصت خرید فرش ایرانی و سایر صنایع دستی می تواند هدفی مهم برای گردشگران فرهنگی روسیه باشد.

وی ضروری ترین گام را که باید از جانب تهران برداشته شود، گشایش دفتر «ویزیت ایران» در مسکو از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین فعالیت گسترده شرکت های ایرانی مرتبط در فضای مجازی، رسانه ای و تلویزیون روسیه اعلام کرد.

ماه فوریه (بهمن ماه سال گذشته) دفتر «ویزیت روسیه» در تهران آغاز بکار کرد.

سافونوف پیس از این اعلام کرده بود که گردشگران ایرانی در جمع ۲۰ کشور اول بازدیدکننده از روسیه قرار دارند.

وی در گفت وگو با شبکه خبری روسیه ۲۴ اظهار کرد که این کشور در آینده نزدیک ممکن است با ایران و هند نظام بدون روادید برقرار کند و ساز و کار تبادل گردشگری گروهی در این زمینه پایان یابد.

رئیس سازمان فدرال گردشگری روسیه ادامه داد که تلاش می کند، نظام بدون روادید برای گردشگران گروهی ایرانی و هندی همانند وضعیت کنونی برای گردشگران چینی اعمال شود.

وی گفت که با توجه به افزایش شمار علاقمندان ایرانی، سازمان فدرال گردشگری و سفارت روسیه در تهران از وزارت خارجه این کشور خواسته تا شمار کارمندان کنسولگری را در ایران افزایش دهد.