طرح هاي جديد نظام مالياتي در راستاي کاهش فرار مالياتي است 
چاپ 

طرح هاي جديد نظام مالياتي در راستاي کاهش فرار مالياتي است

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور در ديدار با اعضاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي و همچنين اصناف استان کرمانشاه گفت: طرح هاي جديد نظام مالياتي در راستاي گسترش تور مالياتي، کاهش فرار مالياتي و برقراري عدالت مالياتي در کشور است.

به گزارش رسانه مالياتي ايران، سيد کامل تقوي نژاد امروز شنبه اول آبان ماه ۹۵ ، پس از گفتگو با عبدالرضا مصري، نماينده کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي و رايزني در خصوص تحولات و مسايل نظام مالياتي در اين استان، با اعضاي اتاق بازرگاني، صنايع،معادن و کشاورزي و همچنين نمايندگان اصناف کرمانشاه ديدار و گفتگو کرد.

وي با بيان اينکه در حال حاضر اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي و کنترل تورم، اساسي ترين سياست هاي دولت به شمار مي رود، گفت: يکي از بندهاي اساسي اقتصاد مقاومتي، قطع وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي و اتکا به درآمدهاي پايدار و پاک همچون ماليات است.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه سياست کليدي وزارت اقتصاد و سازمان امور مالياتي کشور اين است که از بخش خاکستري اقتصاد ماليات اخذ شود، اظهار داشت: با اجراي طرح هاي جديد نظام مالياتي، عملا کساني که در تور مالياتي نيستند، شناسايي شده و فرار مالياتي در کشور کاهش خواهد يافت.

تقوي نژاد، اجراي عدالت مالياتي را مهمترين سياست نظام مالياتي برشمرد و گفت: سازمان امورمالياتي به هيچ عنوان بنا ندارد تا با بي عدالتي و فشار بر موديان مالياتي، ماليات اخذ کند؛ بلکه وصول ماليات حقه بايد با شناسايي موديان جديد و گسترش تور مالياتي انجام گيرد.

وي عدالت مالياتي را به معناي وصول عادلانه ماليات با در نظر گرفتن شرايط اقتصادي کشور و همچنين هزينه کرد ماليات با رعايت عدالت و توزيع مناسب ثروت و آباداني و عمران متوازن کشور عنوان کرد.

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور، اعتماد آفريني در جامعه و تعامل با موديان را اصلي ترين سياست دستگاه مالياتي عنوان و خاطرنشان کرد: در اين راستا، يکي از جهت گيري هاي اساسي سازمان، تعامل و تفاهم با موديان است و بر همين اساس، امسال براي نخستين بار با اصناف براي ماليات عملکرد سال ۹۴ به توافق رسيديم و هيچ افزايش مالياتي نداشتيم و در مقابل، شاهد اعتماد موديان به دستگاه مالياتي و مشارکت بالاي مردم براي پرداخت ماليات به عنوان حقوق حقه دولت بوديم.

تقوي نژاد، مودي مداري را اصل نخست و سياست بنيادين نظام مالياتي بر شمرد و ادامه داد: برخورد محترمانه و مناسب با موديان و احترام به حقوق ايشان و آگاه سازي مردم نسبت به تکاليف قانوني شان، بسيار مورد اهميت است و اقدامات متعددي در اين راستا صورت گرفته است.

وي ادامه داد: براساس رويکرد جديد نظام مالياتي، اصل بر راستگويي موديان است و اعتماد به مردم در دستور کار ما قرار گرفته است.

تقوي نژاد ايجاد فضاي اداري شايسته و مناسب براي موديان را نيز بسيار مهم برشمرد و گفت: در کنار برخورد شايسته و محترمانه با مردم، توسعه فضاي اداري و ارايه خدمات مناسب و در شأن مردم در دستور کار ما قرار دارد.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه از برنامه هاي جديد نظام مالياتي براي ايجاد شرايط مناسب اقتصادي سخن گفت و خاطرنشان کرد: در اصلاحيه جديد قانون ماليات هاي مستقيم، مشوق ها و حمايت هاي خوبي از توليد و صادرات پيش بيني شده که مهمترين آنها کاهش نرخ ماليات ها، هدفمندسازي معافيت ها و ارايه مشوق هاي متعدد به فعالان اقتصادي است.

 

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور اضافه کرد: در رابطه با تقويت ضمانت هاي اجرايي قانون نيز در اصلاحيه جديد، اصلاحات موثري صورت گرفته که بحث جرم انگاري ماليات از مهمترين آنها به شمار مي رود و از اين پس شاهد برخورد جدي و قاطع دستگاه مالياتي با مودياني که به هر شيوه متوسل به فرار مالياتي مي شوند، خواهيم بود.

وي با اشاره به اينکه ماليات هم حق الناس است و هم بيت‌المال، تاکيد کرد: ارتقاي سلامت نظام اداري يكي از موضوعاتي است كه در سازمان مالياتي با جديت پيگيري مي شود.

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با بيان اينکه اطلاعات مبادلات اقتصادي بايد در اختيار دستگاه مالياتي قرار گيرد و اين يک امر مرسوم در کشورهاي توسعه يافته است، عنوان داشت: به منظور شفاف شدن اقتصاد کشور، براساس قانون، مبادي ذيربط ملزم به ارايه اطلاعات اقتصادي مي باشند و علاوه بر اين، برخي از گروه هاي موديان نيز ملزم به ارسال صورت معاملات فصلي در راستاي ماده ۱۶۹ قانون ماليات هاي مستقيم شده اند. معاون وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان کرد: براساس اصلاحيه جديد قانون ماليات هاي مستقيم، ظرف مدت سه سال، شيوه علي الراس به طور کامل از نظام مالياتي برچيده خواهد شد و با اجراي طرح جامع مالياتي، ماليات عادلانه و دقيق براساس اظهارنامه موديان و اطلاعات پايگاه جامع اطلاعات موديان وصول خواهد شد؛ ضمن اينکه رابطه مميز و مودي به حداقل ممکن خواهد رسيد.

تقوي نژاد افزود: با هوشمندسازي نظام مالياتي کشور، ۹۰ درصد اظهارنامه هاي موديان مورد پذيرش و تنها ۱۰ درصد از اظهارنامه ها مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت، ضمن آنکه باتوجه به حجم بسيار گسترده اطلاعات از وضعيت موديان پس از تکميل طرح جامع، شاهد انقلابي در نظام مالياتي کشور خواهيم بود.

وي حمايت از اشتغال را يکي ديگر از سياست هاي مهم در اصلاحيه جديد قانون ماليات ها برشمرد و بيان داشت: مشوق هاي متعددي در راستاي ايجاد اشتغال در بنگاه هاي اقتصادي در نظر گرفته شده است؛ ضمن اينکه براي بنگاه‏هاي اقتصادي مستقر در مناطق محروم، شهرک هاي صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي نيز مشوق هاي مالياتي ويژه اي پيش بيني شده است.

وي همچنين ادامه داد: لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده که با مشارکت نمايندگان بخش خصوصي و اصناف کشور تدوين شده، در دولت مورد بررسي قرار گرفته و همينک در حال بررسي در مجلس شوراي اسلامي است.

تقوي نژاد، همچنين در بخشي از سخنان خود از تسهيل شرايط استرداد مالياتي خبر داد و گفت: با ابلاغ يک بخشنامه جديد، مودياني که در بخش ماليات بر ارزش افزوده بدهي نداشته باشند، ظرف يک ماه ماليات صادرات کالا بدانها استرداد خواهد شد.

وي، نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال ۹۵ را ۹ درصد عنوان کرد و گفت: مطابق قانون، يک درصد از ماليات بر ارزش افزوده به بخش سلامت اختصاص مي يابد و همچنين بخشي از ماليات بر ارزش افزوده وصول شده نيز در اختيار شهرداري ها و دهياري ها قرار مي گيرد تا در محل مطلوب خود هزينه گردد.

تقوي نژاد، حمايت از موديان خوش حساب را از ديگر برنامه هاي نظام مالياتي برشمرد و گفت: از جمله اقداماتي که در اين راستا صورت گرفته آن است که مودياني که هيچگونه بدهي مالياتي نداشته باشند، جرايم قابل بخشش آنها بخشوده مي شود و همچنين در خصوص دريافت ماليات علي الحساب ۴ درصدي از وارد کنندگان نيز اين موضوع شامل حال موديان خوش حساب نمي شود.

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با اشاره به تفاهم صورت گرفته با موديان در سال جاري، خاطر نشان کرد: ما به اصناف قول داديم که مودياني که با نظام مالياتي تفاهم مي کنند، برگ قطعي شان را با قيد فوريت صادر خواهيم کرد.

وي موضوع نصب و راه اندازي صندوق مکانيزه فروش را نيز بسيار مهم ارزيابي کرد و گفت: اجراي اين قانون باعث شفاف شدن اقتصاد کشور و در نتيجه تحقق عدالت مالياتي شده و همچنين کاهش فرار مالياتي و قاچاق در کشور را در پي خواهد داشت.

 

تقوي نژاد در بخشي از سخنان خود از نصب سامانه هاي مربوط به طرح جامع مالياتي در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: اين استان از جمله استان هاي پايلوت در طرح جامع مالياتي بود و طبيعتا سريعتر از ساير استان ها به سمت حذف علي الراس حرکت خواهد کرد.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو