Logo of a company

مرض‌های شیرین و دستپخت‌های شور

شانزدهم اکتبر مصادف با ۲۵ مهر روز جهانی غذا نام گذاری شده اما برای ایرانی ها که دستپخت های شور می خورند و شیرین می نوشند چنین روزی از بیماری های تلخ حکایت دارد.

در سال های اخیر ذائقه مردم در کشور ما به سمت غذاهای شور رفته و مصرف نوشابه ها با قند بالا، البته رشد قارچ وار فست فودها که هر چه می خواهند می پاچند و می فروشند، به این تغییر ذائقه دامن زده است.

دکتر علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: یکی از ابعاد غذا؛ سلامت جسمی آن است یعنی نمک و شیرینی آن به میزان نیاز باشد و سرخ کرده نباشد، اما براساس گزارش ها میزان نمک و شکر غذاها در کشور بالاتر از حد استاندارد است، این ریزفاکتورها جدی است که مردم باید آن ها را کنترل کنند.

بیماری های غیرواگیر از عوامل اصلی مرگ و میر در ایران هستند. چاقی بیش از ۳۰ کیلوگرم چهارمین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر است.

شیوع بیماری دیابت وضعی شتابان در کشور دارد به طوری که حدود۱۰ درصد مردم دیابت دارند که باید دارو مصرف کنند و علاوه بر آن حدود ۲۵ درصد مردم ایران شرایطی دارند که امکان ابتلا به این بیماری در سال های آینده برای آنها وجود دارد.

 

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: با نگاهی به جمعیت ایرانیان بالای ۵۵ سال، نزدیک به۵۰ درصد آنان فشار خون دارند. چربی خون در۴۰ درصد ایرانیان بالاست و مجموعه این عوامل ریشه در تغذیه به ویژه مصرف نمک دارد، مصرف مجاز نمک ۲ و نیم گرم در روز است و این درحالی است که ایرانیان حداقل ۹ گرم نمک در روز مصرف می کنند و علت اینکه افراد در سن بالای ۵۵ سال به فشار خون مبتلا می‌شوند، مصرف زیاد نمک است.

سازمان غذا و دارو در نظر دارد طی یک برنامه بلند مدت، با کاهش میزان نمک در نان و کاهش قند در نوشابه ها ذائقه ایرانی ها را نسبت به مصرف این مواد تغییر دهد.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به هدف گذاری این سازمان تا سال ۲۰۲۵ گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مصرف نمک و سدیم را به میزان۳۰ درصد در کشور کاهش دهیم که تا سال ۲۰۱۸ باید کاهش ۱۵ درصدی این موارد محقق شود.

با توجه به اینکه تعداد نانوایی های کشور با تعداد بازرسان وزارت بهداشت همخوانی ندارد و از آنجایی که هر نانوا به سلیقه خود نمک می پاشد، مشخص نیست این برنامه چقدر عملیاتی و دست یافتنی خواهد بود، از طرفی واردات بی رویه خوراکی های شیرین که اغلب هم به صورت قاچاق صورت می گیرد هر روز بر طبل دیابت می کوبد.

حالا به نظر می رسد تنها اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است که می تواند با کاهش تقاضای مردم، روز جهانی غذا را به کام ایرانی ها شیرین کند.خبرگزاری صدا و سیما