Logo of a company

قیمت ۴ قلم کالای اساسی باز هم گران شد

ghazzaگزارش رسمی دولت از قیمت خرده‌فروشی کالاهای اساسی،حکایت از افزایش قیمت ۴ گروه کالایی دارد، به نحوی که قیمت گوشت قرمز، تخم‌مرغ، چای و روغن‌نباتی نسبت به هفته گذشته گرانی را تجربه می‌کند.

گزارش رسمی دولت از متوسط قیمت خرده‌فروشی کالاهای اساسی نشانگر این است که قیمت ۴ گروه کالاهای اساسی شامل گوشت قرمز، تخم‌مرغ، روغن نباتی و چای در هفته منتهی به ۱۶ مهرماه سال جاری، نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب ۰.۱ درصد، ۰.۴ درصد، ۰.۳ درصد و ۰.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در عین حال، قیمت برنج ثابت بوده است و نرخ لبنیات، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ و قند و شکر کاهش را تجربه می‌کند.

لبنیات و تخم‌مرغ

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به شانزدهم مهرماه سال جاری، در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه نسبت به هفته قبل ۰.۵ درصد کاهش یافت، ولی بهای پنیر غیرپاستوریزه ۰.۵ درصد افزایش یافت. قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر باقی ماند. در عین حال، بهای تخم‌مرغ معادل ۰.۴ درصد افزایش داشت و شانه‌ای ۸۵۰۰ تومان تا ۱۰۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید.

برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک ثابت بود. بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت، ولی قیمت برنج داخله درجه دو ۰.۴ درصد افزایش یافت. در گروه حبوبات نیز نرخ لپه‌نخود معادل ۰.۹ درصد افزایش یافت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰.۱ درصد تا یک درصد کاهش داشت.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری سیب گلاب و پرتقال درجه یک عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، ‌به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه، بهای سیب گلاب معادل ۳.۶ درصد، ‌ انار ۴.۷ درصد، خربزه ۲.۳ درصد و به ویژه گلابی ۲۶.۳ درصد افزایش قیمت داشت، ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۶.۷ درصد تا ۱۸.۹ درصد کاهش یافت.

در گروه سبزی‌های تازه، بهای بادمجان معادل۳.۶ درصد و سبزی های برگی نیز ۰.۱ افزایش یافت، ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۲.۷ درصد تا ۱۰.۳ درصد کاهش داشت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل ۰.۳ درصد افزایش داشت ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله معادل ۰.۲ درصد و گوشت مرغ ۶.۸ درصد کاهش داشت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

همچنین در این هفته، بهای شکر معادل ۱.۷ درصد کاهش ولی قیمت قند ۰.۱ درصد، روغن‌نباتی جامد معادل ۰.۷ درصد و چای خارجی و روغن‌نباتی مایع هر یک ۰.۳ درصد افزایش داشت.مهر