Logo of a company

وزیر اقتصاد /درآمد های پاک مالیاتی جایگزین نفت در اقتصاد ایران می شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: درآمدهای پاک مالیاتی جایگزین درآمد های نفت در اقتصاد ایران می شود.

به گزارش (شادا)، علی طیب نیا ظهر امروز در نشست با فعالان اقتصادی استان سمنان در سالن تامین اجتماعی، گفت: مادامی که نفت در اقتصاد ایران نقش داشته باشد، تورم در کشور وجود دارد و تمام شدنی نیست.

وی گفت: برای کنترل تورم و رسیدن به رشد اقتصادی باید وابستگی اقتصاد به نفت را کم کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه درآمدهای پاک مالیاتی باید جایگزین نفت در اقتصاد ایران شود، اظهار کرد: اما نمی توانیم به واحد های تولیدی فشار بیاوریم.

طیب نیا با اشاره به اینکه در گذشته سنتی بودن نظام مالیاتی کشور و معافیت های متعدد مالیاتی همه فشارها را متوجه بخش تولید کشور کرده بود،گفت: از سال ۸۰ تاکنون سعی شده فشار مالیات از تولید به بخش مصرف انتقال یابد.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده به منظور کاهش فشار بر تولید و افزایش سهم مصرف کننده از مالیات ایجاد شده، گفت: اما تاکنون به دلیل برخی مشکلات زیر ساختی در رسیدن به هدف با مشکل مواجه بوده ایم.

طیب نیا با اشاره به لزوم هدفمند کردن معافیت های مالیاتی گفت: دولت مصمم است تا به این هدف دست یابد.

وی گفت: بر این اساس هیچ پرونده مالیاتی بدون اظهار نامه نخواهد ماند و با اجرای نظام جامع مالیاتی سازمان امور مالیاتی حتی برای کسانی که اظهار نامه را تسلیم نکنند نیز اظهار نامه تنظیم می کند.

وزیر اقتصاد ایجاد عدالت مالیاتی را از ویژگی های اجرای این قانون در کشور عنوان کرد و گفت: با اجرای این نظام جامع درآمد های مالیاتی کشور نیز افزایش می یابد.

طیب نیا با اشاره به برخی انتقادهای مطرح شده به بانک ها، گفت: درست است که مشکلاتی در نظام بانکی کشور وجود دارد اما این مهم به معنی همراهی نکردن بانک ها با فعالان اقتصادی و تولید کنندگان نیست چرا که امروز بانک های کشور دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک های کشور، گفت: بانک ها طلب هنگفتی نیز از بخش خصوصی دارند که بخش زیادی از منابع آنان را درگیر کرده است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک ها ۴ درصد است، گفت: این نسبت به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

طیب نیا با بیان اینکه مشکلاتی در سیستم بانکی وجود دارد،بیان کرد: با انتقاد به مسولان و مدیران بانکی این مشکلات حل نمی شود و باید بدانیم زمانی که بیشتر فشار تحریم روی بانک ها سنگینی می کرد نظام بانکی توانست راه خود را ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی تحت عنوان یارانه به مردم پرداخت شده است و همین مقدار تا پایان سال به آنان پرداخت می شود، گفت: این در حالی است که درآمد حاصل از افزایش حامل های انرژی برای دولت در طول سال ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

طیب نیا عنوان کرد: اگر این ۴۲ هزار میلیارد تومان صرف زیر ساخت های کشور می شد امروز از وضع بهتری در کشور برخوردار بودیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه امکان حذف سه دهک بالا برای ما وجود ندارد، گفت: تا امروز اطلاعات لازم را از افراد پردرآمد جامعه نداریم و باید اطلاعات درآمدی مردم را بدانیم.

 

وی از یکسان سازی نرخ ارز در ماههای آینده خبر داد و افزود: دولت در راستای اقتصاد مقاومتی به دنبال افزایش صادرات غیر نفتی و افزایش سهم مالیات در بودجه کشور است.

طیب نیا با بیان اینکه در گذشته برخی افراد از محل ایجاد تورم به دنبال ارتزاق بودند، افزود: تولید کنندگان باید بدانند که نباید از محل تورم کسب درآمد کنند.

در این جلسه نمایندگان بخش صنعت، معدن،کشاورزی،ساختمان، تعاون،اتاق بازرگانی و اصناف مشکلات خود را در حوزه کاری بیان کردند.