Logo of a company

نمایندگان مجلس از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع نشدند/حجتی کارت زرد گرفت

نمایندگان مجلس از پاسخ های حجتی در رابطه با گرانی شکر قانع نشدند

نمایندگان در نشست علنی روز (سه شنبه ۱۳ مهرماه) مجلس شورای اسلامی با ۱۴۳ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضردر صحن علنی از پاسخ های وزیر جهادکشاورزی درارتباط با گرانی شکر و تعطیلی کارخانجات قندریزی قانع نشدند.

گفتنی است جلال محمودزاده در طرح سوال علیرضا محجوب از وزیر جهاد کشاورزی پرسید چرا قیمت شکر را کنترل نکردید و اکثریت کارخانجات قندریزی کشور تعطیل شد؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در تشریح نتایج بررسی این کمیسیون از سوال مطرح شده گفت: دراجرای ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجلس و در پاسخ به نامه شماره ۲۸۳۵۳/۱۹۶ مورخ ۲/۵/۱۳۹۵ هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی به استحضار می رساند که سوال فوق در جلسه مورخ ۲/۶/۱۳۹۵ این کمیسیون، با حضور وزیر محترم و نماینده سوال کننده مطرح شد.

وی در ادامه گفت: ابتدا جناب آقای نادر قاضی پوردر توضیح سوال خود عنوان داشتند که متاسفانه عدم کنترل قیمت شکر، علاوه بر افزایش قیمت در بازار باعث تعطیلی کارخانجات و بیکار شدن کارگران شده است، دولت اشتغال ایجاد می کند ولی با سیاست های اشتباه که به سود رانت خواران است باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران شده است، حتی کارخانجات شکلات سازی که چند هزار نفر در آن اشتغال دارند به دلیل مذکور کارگران را به مرخصی اجباری می فرستند. چرا همزمان باتولید شکر در کارخانجات اجازه واردات شکر را می دهید و تولید ملی را فلج می کنید، پشت پرده نوسانات قیمت چه کسانی هستند؟

محمودزاده در ادامه شرح گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: جناب آقای حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالات اظهار داشتند که سیاست و بنای ما دفاع از تولید داخل است و اگر کارنامه و آمار تولید و واردات شکر را بررسی کنید مشخص است، تا سال ۱۳۹۲ حجم واردات شکر نسبت به تولید بیشتر بود و حدود ۱.۵۷۰.۰۰۰ تن را شامل می شد اما از سال ۱۳۹۳ تولید از واردات بیشتر شده است به نحوی که در سال ۱۳۹۴ فقط ۵۲۰ هزار تن واردات شکر داشته ایم و تولید شکر ۲.۵ برابرواردات شد در نتیجه واردات سال به سال کاهش و تولید افزایش پیدا کرده است و دست وارد کننده ها از نظر حجم کوتاه شده است.

وی در توضیح پاسخ حجتی گفت: در حال حاضر فقط تولید کننده یا همان کارخانه داران که چغندر قند و نیشکر را تبدیل به شکر می کنند اجازه واردات شکر را می توانند داشته باشند و ما به فرددیگری اجازه ای در این خصوص نداده ایم؛ حواله جات از طریق سندیکای شکر توزیع شده و در ازای تولید اجازه واردات خواهند داشت.

بنا به گفته وزیرجهاد کشاورزی: درخصوص کسری که در بازار به وجود آمده است بخشی از آن تصنعی است که توسط افرادی که در تجارت شکر بودند اخلال کرده اند اما الان با اصرار ما شکر با قیمت مصوب در ستاد تنظیم بازار در بورس عرضه می شود و از یک هفته تا ۲۰ روز کاری شکرها تحویل می شود لذا کمبودی برای عرضه وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس در انتهای تشریح گزارش این کمیسیون گفت: با توجه به عدم اقناء سوال کننده از توضیحات وزیر، کمیسیون تخصصی قلمرو سوال را ملی ومراتب را جهت اعلام وصول در اولین جلسه تقدیم می نماید./