Logo of a company

دیدار نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با مدیرعامل بانک کشاورزی

نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۱۲ مهر با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک کشاورزی دیدار و درباره نقش موثر این بانک در توسعه و شکوفایی اقتصادی استان گیلان ، مشکلات بخش کشاورزی استان و راهکارهای ممکن، گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، در این نشست دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک با اشاره به عملکرد مثبت بانک کشاورزی در جذب منابع و رشد سپرده ها درمقایسه با سیستم بانکی، انضباط مالی و شفافیت سرآمد این بانک، کمک به توسعه چشمگیر مکانیزاسیون کشاورزی در استان گیلان و جذب بیشترین منابع صندوق توسعه ملی در حمایت از طرح های پرورش ماهی درقفس در استان های ساحلی، اظهار داشت:  خود را سرباز نظام و مجری سیاست های دولت می دانیم و علیرغم موانع قانونی با تکیه بر نیروی انسانی توانمند به عنوان بانکی نجیب و پاک تا کنون بیشترین کمک را به بخش تولید کرده  و بیش از ۹۵ درصد از نیاز بخش کشاورزی را تامین کرده ایم..

وی تصریح کرد: در حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط که مورد تاکید مقام معظم رهبری است ، بانک کشاورزی بیشترین آمار عملکرد را از نظر تعداد و مبلغ تسهیلات پرداختی داشته و مورد تشویق مقامات دولتی قرار گرفته است.

دکتر شهیدزاده افزود: در شرایط حاضر برای اجرای کامل منویات مقام معظم رهبری ، بایستی همزمان با احیا و توسعه بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط، تکنولوژی های جدید را نیز به آن ها تزریق کنیم تا توان رقابت داشته باشند و بانک کشاورزی برای واردات ارزان قیمت تکنولوژی های روزبه ویژه در پی فشارهای وارده پس از تحریم،  نیازمند توجه ویژه دولت است.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که میزان بدهی معوقه برای بیش از یک میلیون نفر از بدهکاران اعتباری بخش کشاورزی کمتر از یک میلیون تومان برآورده شده و کل این بدهی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است گفت: متاسفانه این کشاورزان خسارت دیده توان پرداخت بدهی یا تمدید آن را ندارند لذا انتظار می رود دولت این قبیل مطالبات را به طریقی تعیین تکلیف کند.

دکتر شهیدزاده اظهار داشت: مطالبات بانک کشاورزی از دولت بابت غرامت پرداختی بیمه محصولات کشاورزی حدود ۶۸۰۰ میلیارد تومان است که برای بازگشت این منابع به بانک نیازمند حمایت نمایندگان محترم مجلس هستیم.

وی در پایان سخنان خود ، از طراحی بسته حمایتی اعتباری برای مساعدت به راه اندازی کارخانجات شالیکوبی، چای خشک کنی و صنایع نوغانداری در آینده نزدیک خبر داد.

بر اساس این گزارش روح الله خدارحمی عضو هیات مدیره بانک کشاورزی در این جلسه با اشاره به این که مطابق اولویت های وزارت جهادکشاورزی، پرداخت تسهیلات به طرح های پرورش ماهی در قفس و  پرورش ماهیان خاویاری  از محل اعتبار صندوق توسعه ملی با نرخ های مناسب در دستور کار بانک کشاورزی قرار دارد، این امر را فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران استان گیلان دانست .

وی با بیان این مطلب که تمدید بدهی کشاورزان کمک چندانی به آن ها نکرده و موجب انباشت بدهی می شود، خواستار حمایت نمایندگان در پیش بینی منابع در قانون بودجه برای حل مشکل مطالبات معوق بانک و تصویب تبصره ای برای پرداخت سود تسهیلات معوقه بخش کشاورزی توسط دولت شد.

فرهاد فنودی مدیر امور اعتباری و بانکداری شرکتی بانک کشاورزی نیز در این نشست به ارائه آمار عملکرد بانک کشاورزی در استان گیلان پرداخت و گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۵ میزان تسهیلات پرداختی در استان گیلان ۲۰۰۰ میلیارد ریال در قالب بیش از ۱۲۳۰۰ پرونده  بوده است . وی افزود: تمرکز بانک بر توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در استان گیلان استوار است و به همین دلیل بیشترین پرداخت را در این بخش داشته ایم  به طوری که در سال جاری تا پایان شهریور ۵۴۷ فقره تسهیلات جمعا به مبلغ ۱۰۲ میلیارد ریال برای خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی پرداخت شده است.

 

فنودی عملکرد بانک کشاورزی در استان گیلان در بخش راه اندازی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط به ویژه واحد های راکد و بلا تکلیف و همچنین عملکرد بانک در طرح بهین یاب را جمعا  ۱۷۸ فقره به مبلغ ۳۸۷ میلیارد ریال طی شش ماهه اخیر اعلام کرد که از این میزان ۸۰ درصد مربوط به تسهیلات سرمایه در گردش و ۲۰ درصد به صورت تسهیلات سرمایه ای بوده است. وی افزود: از لحاظ تعداد و مبلغ تسهیلات پرداختی به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط توسط سیستم بانکی در استان گیلان ، سهم بانک کشاورزی به ترتیب ۵۸ درصد و ۲۰ درصد بوده است که بیانگر عملکرد مطلوب بانک کشاورزی در این زمینه است.

فنودی همچنین خواستار حمایت نمایندگان مجلس برای  تجمع حساب دهیاری ها در بانک کشاورزی شد.

این گزارش می افزاید، در این نشست نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی و تشکر از عملکرد بانک کشاورزی، موفقیت بانک در رشد سپرده ها با توجه به رقابت نابرابر با بانک های خصوصی را قابل تحسین دانستند و برای حل مشکلات بانک در زمینه وصول مطالبات قول پیگیری دادند.

این نمایندگان همچنین خواسته های خود از بانک کشاورزی را شامل حمایت ویژه از صنایع تبدیلی و تکمیلی ، پرداخت تسهیلات سلف ، تسریع و تسهیل پرداخت غرامت به بیمه شدگان صندوق بیمه کشاورزی، پرداخت تسهیلات ویژه برای احداث و نوسازی کارخانجات شالی کوبی و چای خشک کنی، حمایت از بنگاه های اقتصادی زودبازده با پرداخت تسهیلات مدیریت شده و کنترل شده ، هدف گذاری برای تخصیص منابع مالی برای بیشترین اثربخشی ، برنامه ریزی برای نجات صنعت نوغانداری در استان گیلان و طراحی سازوکاری برای سهولت روند و کاهش هزینه های سرمایه گذاران طرح های پرورش ماهی در قفس ذکر کردند.