سوال سر دبیر طوفان نیوز و یمین نیوز از سخنگوی وزارت خارجه 
چاپ 

سوال سر دبیر طوفان نیوز و یمین نیوز از سخنگوی وزارت خارجه

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه پنجم مهر ماه  در نشست هفتگی با خبرنگاران حاضر و به سوالات آنان پاسخ داد.

ناصر یمین مردوخی کردستانی سردبیر شبکه های خبری طوفان نیوز و یمین نیوز و هفته نامه مردوخ در ابتدا سوالات خود را اینگونه مطرح کرد: ابتدا گفت :  بسیاری از رسانه های داخلی از جمله  روزنامه کیهان معتقدند  از سفر اخیر اقای روحانی به نیویورک ظاهرا چیزی عاید کشور نشده و تنها هزینه های هنگفتی بابت این سفر انجام شده است و پول زیادی از بیت المال خرج گردیده است برای این پرسش چه پاسخی خواهید داشت ؟سپس در سوال بعدی خود پرسید: ظاهرا چند روز پیش  سنای امریکا طرحی را تصویب نموده که یر اساس آن قرار است حساب مالی  تعداد زیادی از شخصیت های کشور را در اکثر کشور های اروپایی مسدود کرده وپولهای آنها را بلوکه کنند بنظر شما این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟مردوخی کردستانی همچنین ادامه داد: یعنوان آخرین سوال بفرمایید در حال حاضر موضع کشورایران نسبت به  کشور ترکیه چگونه است؟ قاسمی ضمن خوش آمد به مردوخی کردستانی به ایشان گفت کدام سوال شما را پاسخ دهم

وی در ادامه افزود: در خصوص سوال اول اجازه دهید حرفی نزنم اما در مورد سوال دوم باید بگویم دشمنان همیشه می خواهند با اینگونه اخبار حرف خودشان را به کرسی بنشانند که خوشبختانه این موضوع اصلا صحت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال  آخر یمین مردوخی کردستانی گفت:کشور ایران با ترکیه همیشه رابطه خوبی داشته و قطعا ارتباط خوبی با این کشور همسایه در آینده نیز خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تغییری در مواضع خودمان در سوریه نداریم، تاکید کرد: راه حل سوریه از مذاکره و انتخابات دموکراتیک می‌گذرد.

وی گفت طی ماه های گذشته در سطح کارشناسی مذاکراتی را با خواست طرفین در کشور ثالث با کانادا داشتیم که ادامه دار هم بود.همچنین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز  وزرای خارجه دو طرف مذاکره کردند.

وی گفت: اگر بتوانیم به برخی از مشکلات فی مابین فایق آییم، می‌تواند منجر به تحول میان دو کشور شود. با توجه به وجود چند صد هزار ایرانی فرهیخته در کانادا، وجود بخش کنسولی در کانادا از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و تهران نیز برای کانادا مهم است که بتواند سفارت خود را داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست با بیان اینکه تغییری در مواضع خودمان در سوریه نداریم، تاکید کرد: راه حل سوریه از مذاکره و انتخابات دموکراتیک می‌گذرد.

هیچ توافقی در سوریه بدون حضور ایران اتفاق نخواهد افتاد

قاسمی گفت: هیچگونه تفاهم و توافقی در سوریه بدون حضور ایران اتفاق نخواهد افتاد.

وی  پیرامون دیدار ظریف با وزیر امور خارجه مصر در نیویورک و رفتار سعودی‌ها نسب به این دیدار اظهار داشت: دیدار وزرای خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در چارچوب تماس های ایران با کشورهای منطقه و پیرامون آخرین وضعیت و تحولات منطقه محسوب می شود که این مذاکرات برای تعاملات بیشتر میان تهران و قاهره  بود.

قاسمی گفت: عربستان هنوز به سیاست های کارشکنانه خود علیه ایران ادامه می دهد و هیچ روزنه ای مبنی بر اینکه آنها از مواضع غیرمسئولانه خود عقب‌نشینی کنند وجود ندارد و همواره سعی در تخریب روابط میان ایران و کشورهای منطقه دارند و البته این برخورد مقامات سعودی از نظر ما طبیعی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال آتش بس در سوریه چیست؟ پاسخ داد: مواضع کلی ما در سوریه روشن و ثابت است و تغییری در سیاست های ما در قبال آن کشور رخ نداده است، سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه ممکن از طریق مذاکرات سیاسی و برای رسیدن به مذاکرات هم نیاز به آرامش و آتش‌بس وجود دارد.

 

وی ادامه داد: برای آتش بس باید از ارسال سلاح به تروریست ها جلوگیری شود و به آنها اجازه ادامه فعالیت در آن کشور داده نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد:  آتش بس در سوریه نمی تواند در وضعیتی اتفاق بیفتد که حامیان تروریست ها بخواهند برای آنها وقت خریداری کنند تا آنها تجدید قوا کرده و بار دیگر اقدامات تروریستی خود را دنبال کنند.

قاسمی تاکید کرد: راه حل خروج بحران سوریه سیاسی است و نهایتا باید دید مردم سوریه چه راهی را انتخاب می کنند که آن راه حل نهایی خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آنهایی که صحبت از جنایات جنگی کردند باید به خودشان برگردند و ببینند که این خودشان هستند که بیشتر از دیگران شریک جنایات جنگی بودند و این مساله ای است که در دهه های اخیر اتفاق افتاده، به طور مثال حمایت آنها از صدام و یا تجهیز کردن گروه های افراط گرای تروریستی هم به لحاظ تسلیحاتی و هم معنوی.

وی در ادامه گفت: لذا آنها باید عملکرد خودشان را در برابر آیینه ببینند که اگر بحث جنایات جنگی هم مطرح باشد ابتدا همین کشورها هستند که باید مورد مواخذه قرار بگیرند.

قاسمی در خصوص دیدارهای ظریف در نیویورک اظهار داشت: آنچه گفتنی بود توسط آقای رئیس جمهور و شخص وزیر خارجه در نیویورک اعلام شد. ما قرار بود بدعهدی های طرف مقابل را که عمدتا به آمریکا هم برمی گردد را در کمیسیون مشترک برجام مطرح و به آنها تذکر دهیم و بگوییم که در چه مسیرهایی کارها به خوبی پیش نرفته است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در نشست نیویورک به جدیت این موضوع بد عهدی های آمریکا از طرف دولتمردان ایران به آنها اعلام شد و هشدار دادیم اگر برجام بخواهد به عنوان یک سند باقی بماند باید همه طرف ها یکسان وظایف خود را انجام دهند.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو