اختصاص 93 تا 95 درصد از منابع تسهیلات بانک مسکن برای حوزه مسکن و ساختمان 
چاپ 

اختصاص ۹۳ تا ۹۵ درصد از منابع تسهیلات بانک مسکن برای حوزه مسکن و ساختمان

 

به گزارش روابط عمومی بانک مسکن، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی عضو هیئت مدیره بانک مسکن با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات و تحلیل آینده بازار مسکن گفت: سقف تسهیلات بانک مسکن در طول یک دوره ۸ ساله از ۸۴ تا ۹۲ هیچ تغییری نداشت به طوریکه سقف نرخ تسهیلات خرید مسکن که در سال ۸۴ به میزان ۲۰ میلیون تومان تعیین شد، پس از ۸ سال در آذر ۹۲ به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: با وجود افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از ۲۰ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان در سال ۹۲ اما نسبت تسهیلات به ارزش واحد مسکونی در شهر تهران کمتر از ۱۰ درصد، در شهرستان‌ها کمتر از ۳۰ درصد و در شهرهای کوچک کمتر از ۵۰ درصد بود.

رحیمی انارکی افزود: در ادامه سیاست‌های افزایش توان خرید اقشار مختلف جامعه، بانک مسکن طرح‌های متعددی را به مرحله اجرا گذاشت که در مرحله نخست سقف تسهیلات از محل اوراق حق تقدم به ۶۰ میلیون تومان در تهران، ۵۰ میلیون تومان در مراکز استان ها و ۴۰ میلیون تومان در شهرهای کوچک افزایش یافت. سپس در خرداد سال گذشته فعالیت حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم با سقف تسهیلات ۸۰ میلیون تومان برای تهران، ۶۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ۴۰ میلیون تومان برای شهرهای کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت آغاز شد.

این عضو هیئت مدیره بانک مسکن گفت: همچنین در پایان سال ۹۴، بانک مسکن با تایید شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی موفق به دریافت مجوز پرداخت تسهیلات خرید مسکن به زوجین شد تا علاوه بر اعطای تسهیلات انفرادی، هر زوج نیز بتواند برای هر پلاک ثبتی تا ۲ برابر سقف تسهیلات فردی از محل صندوق پس انداز مسکن یکم وام دریافت کند. بنابراین زوجین خانه اولی در تهران تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان، زوجین در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان و زوجین در شهرهای کوچک تا سقف ۸۰ میلیون تومان می‌توانند با سپرده‌گذاری یکساله نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وی گفت: همچنین زوجین می‌توانند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در تهران، تا سقف ۸۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و تا سقف ۶۰ میلیون تومان در شهرهای کوچک از محل اوراق حق تقدم، تسهیلات مسکن دریافت کنند.

رحیمی انارکی با اشاره به تفاوت «حساب صندوق پس انداز مسکن یکم» با «تسهیلات از محل اوراق حق تقدم» گفت: افراد یا زوجینی که در نظر داشته باشند از تسهیلات صندوق پس انداز یکم با نرخ ۹.۵ درصد استفاده کنند باید نسبت به سپرده گذاری به مدت یکسال در بانک مسکن اقدام کنند تا دو برابر سپرده گذاری به آنها تسهیلات پرداخت شود اما افراد یا زوجینی که تمایلی به سپرده گذاری ندارند می‌توانند با خرید اوراق حق تقدم و بدون انتظار یکساله، وام خود را با نرخ سود ۱۷.۵ درصد دریافت کنند.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن در پاسخ به این سوال که چرا مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن از ۱۲ سال همانند بسیاری از کشورهای جهان اول به ۳۰ سال افزایش نمی‌یابد تا با کاهش اقساط امکان دریافت آن برای تمام اقشار جامعه فراهم شود، افزود: اگر مدت زمان بازپرداخت تسهیلات افزایش یابد هر چند میزان اقساط پرداختی متقاضیان اندکی کاهش می‌یابد اما در مقابل میزان سود پرداختی متقاضیان بیشتر می‌شود.

رحیمی انارکی همچنین از افزایش ۱۰۰ درصدی مبلغ تسهیلات اعطایی مشارکت مدنی توسط بانک مسکن در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد و گفت: این میزان تسهیلات اعطایی از نظر تعداد نیز در ۵ ماهه امسال نسبت به ۵ ماهه سال گذشته ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه در سالهای گذشته به دلیل سینگنال‌های غلط بازار، بخش عمده‌ای از منابع انبوه‌سازان، شرکت‌های ساختمانی و برخی از نهادهای مالی در جهت ساخت واحدهای لوکس و بخشی هم در جهت مسکن مهر هزینه شده است گفت: به دلیل عدم فروش و عدم اتمام برخی از این واحدها متاسفانه بخشی از منابع بانکی قفل شده است.

رحیمی انارکی زمان فعلی را بهترین شرایط برای خرید مسکن عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در بخش مسکن در سال جاری رشد حبابی نخواهیم داشت به طوریکه امسال میزان رشد قیمت این بخش در ۵ ماهه بین ۴ تا ۵ درصد بوده است.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو