اخبار جدید از وزارت اقتصاد 
چاپ 

اخبار جدید از وزارت اقتصاد

پاسخ وزارت اقتصاد به مطلب مندرج در خبرگزاری فارس

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد در خصوص مطلب مندرج در خبرگزاری فارس با عنوان تحریف آمار در نطق انتخاباتی آقای وزیر ضمن تکذیب نقل قول مورد ادعا، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش (شادا)، رقم اعلام شده از سوی خبرگزاری فارس مبنی بر رشد ۲.۲ درصدی اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۰ به نقل از وزیر اقتصاد مربوط به سخنان وی در خصوص میانگین رشد اقتصادی هشت ساله دولت نهم و دهم و نه سال ۱۳۹۰ بوده است.

بنابراین رقم اعلام شده از سوی خبرگزاری فارس ناشی از برداشت نادرست خبرنگار آن خبرگزاری است و عین جمله وزیر اقتصاد در جمع فعالان اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری بدین شرح است: “طی ۳۵ سال گذشته، متوسط نرخ رشد کشور معادل ۳.۱ درصد و طی هشت سال دولت قبل نرخ ۲.۲ درصد بود”.

به ازای فروش نفت، ارز مورد نیاز کشور تامین می شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه پیش از برجام در برابرصادرات نفت ، کالا دریافت می کردیم و دشمنان درصدد ایجاد وضعیت نفت در برابر غذا برای کشور ما بودند، گفت: در زمان حاضر در برابر صادرات نفت ارز مورد نیاز کشور را تامین می کنیم.

به گزارش (شادا)، علی طیب نیا در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تبریز با بیان اینکه بی ثباتی جای خود را به ثبات و ناامیدی جای خود را به امید داده است، گفت: اعتماد شما به دولت و رای به دکتر روحانی در کنار تدابیر هوشمندانه رهبری نقشه های شوم دشمنان را به هم زد.

وی با بیان اینکه به نمایندگی از رئیس جمهوری در هفته دولت به تبریز سفر کرده است؛ هفته دولت را فرصت مناسبی برای تبیین خدمات دولت دانست و با یادی از شهیدان رجایی و باهنر بر پیروی از این شهدا تاکید کرد.

وزیر اقتصاد استفاده از نظرات مردم در اصلاح سیاست ها را ضروری دانست و گفت: در سه سال گذشته دولت تدبیر و امید در شرایطی سکان اداره امور کشور را دردست گرفت که ایران درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی با امریکا و عمالش بود.

وی با بیان اینکه آنها درصدد پایمال کردن حقوق هسته ای ایران بودند، افزود: دشمنان ما از آنجا که می دانستند بودجه ایران وابسته به نفت است تمام تلاش خود را برای محدود کردن صادرات نفت ما کردند.

طیب نیا خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از صادرات نفت که در سال ۹۰ به ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده بود در سال ۶۱ به ۶۸ میلیارد دلار و در سال ۹۲ به ۶۴ میلیارد دلار کاهش یافت.

 

وی با اشاره به اینکه درآمد نفت در سال ۹۴ به ۳۳ میلیارد دلار محدود شد، اظهارکرد: در این شرایط درامدهای دولت به شدت کاهش یافته بود دولت برای پرداخت حقوق کارکنان و یارانه های نقدی در مضیقه بود و اعتباری برای اجرای طرح های عمرانی نداشت .

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بهای نفت صادراتی را به ارزهای نامعتبر دریافت می کردیدم، گفت: برای تامین ذخایر اساسی ناچار به تامین کالاها با هزینه بیشتر شده بودیم و تحریم ها در کنارسیاست های نادرست بی سابقه ترین رکود تورمی را به اقتصاد کشور تحمیل کرد .

وی اظهارکرد: این رکود همراه با تورم با نرخ بالاتر از ۴۰ درصد کاهش ارزش پول را در پی داشت .

طیب نیا با بیان اینکه تحریمها وضعیت اقتصادی کشور را در شرایط نامناسبی قرار داده بود، خاطرنشان کرد: نرخ دلار هم در سال ۹۱ نسبت به سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافته بود و به ۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود .

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه های دیگر هم چنین وضعیتی حاکم بود و سیاست های نادرست موجب انزوای کشور شده بود و اجماع کشورهای دیگر علیه ما به دشمنان ما فرصت دستاویز قراردادن پرونده هسته ای برای شدت تحریم ها را داده بود.

وی با بیان اینکه در ماه های نخست شروع به کار دولت تدبیر و امید، تشدید تحریم ها متوقف و تحریم های مربوط به پرونده هسته ای لغو شد ، گفت: دولت در عرصه روابط خارجی توانست با حفظ عزت و در چارچوب رهنمودهای رهبری افزایش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دیگر را در دستور کار قرار داد و موجب شکست خوردن پروژه ایران هراسی شد.

وی با بیان اینکه با تلاش صورت گرفته در سال ۹۳ رشد اقتصادی مثبت شد و در بهار امسال به ۴.۴ درصد رسید، گفت: نرخ تورم امروز تک رقمی شده و رشد ۵ درصدی اقتصادی هدف دولت در سال جاری است .

وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز صادرات غیرنفتی به مسیر رشد بازگشته است ، اعلام کرد: در چهار ماهه امسال مازاد تراز تجاری کشور به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رسید .

طیب نیا گفت: در سال ۹۴ برای نخستین بار تراز تجاری غیرنفتی ما به یک میلیارد دلار رسید یعنی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی شروع شد .

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تمام نیاز کشور برای واردات را از صادرات غیرنفتی تامین کردیم ، گفت: در ماه اولیه امسال این مازاد افزایش یافته است و به همین دلیل شاهد ثبات کم نظیری در بازار ارز هستیم.

طیب نیا با اشاره به اینکه وابستگی ۸۰ درصدی بودجه به نفت امسال به ۳۱ درصد کاهش یافته است، اظهارکرد: سیاست های ابلاغی رهبری در مورد کاهش سهم نفت در بودجه در مرحله اجراست و با صفر شدن این سهم می توانیم آسیب پذیری اقتصاد کشور به تکانه های خارجی را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه رشدی که از ظرفیت های درونی کشور سرچشمه بگیرد موجب سربلندی ما می شود ، گفت: اگر درصدد اقتدار و دفاع قدرتمندانه از حقوق ملی خود هستیم باید بتوانیم نیازهای کشور را با تولید داخلی تامین کنیم.

وی اظهارکرد: با افزایش تولید داخلی درآمد لازم برای تامین نیازهای مردم را فراهم کرده و می توانیم زندگی شرافتمندانه ای برای مردم فراهم کنیم .

طیب نیا با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی دستیابی به رشد اقتصادی بالا هدف گذاری شده است، گفت: رشد اقتصاد سه درصدی در دوره ۳۰ ساله شایسته ملت ایران نیست.

کاهش مطالبات معوق بانکی نسبت به تسهیلات

وزیر اقتصاد و دارایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه سفر خود به تبریز گفت: امسال تاکید اصلی دولت بر مقابله با کسادی و تسریع رشد است و اهدافی که در خصوص تورم داشته ایم به طور عمده محقق شده است.

به گزارش (شادا)، علی طیب نیا تاکید کرد: امسال سالی است که تمام تلاش خود را برای افزایش رشد اقتصادی به پنج درصد معطوف کرده ایم تا زمینه را برای رشد اقتصادی بالای پنج درصد برای سال آینده آماده کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه برنامه دولت برای سال جاری این است که نقدینگی در خدمت تولید قرار گیرد، گفت: بخش عمده ای از نقدینگی کشور در سیستم بانکی به دلایلی قفل و منجمد شده و مانع از این است که بانک ها بتوانند نیاز های بنگاه های اقتصادی کشور را تامین کنند.

وی ادامه داد: مطالبات بانک ها از دولت در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و مطالبات معوق آنها کمتر از۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

طیب نیا اضافه کرد: دارایی ها و سرمایه گذاری هایی که بانک ها در گذشته کرده اند بخش قابل توجهی از منابعشان را مسدود کرده و قابلیت استفاده از آن نیست به علاوه ذخایر اجباری و قانونی که بانک ها در نزد بانک مرکزی دارند در مجموع باعث شده ۵۰ تا ۶۰ درصد منابع بانک ها منجمد شود و نتوان صرف اعطای تسهیلات به مردم وفعالان اقتصادی کرد.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تسهیلاتی که بانک ها اعطا می کنند از جنس تقسیط و استمهال است، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی جامعی با همکاری بانک مرکزی، وزرات اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صورت گرفته تا اصلاحاتی در نظام بانکی انجام شود که این نقدینگی بتواند در خدمت تولید ویا در جهت رفع نیازهای ضروری خانوارهای ایرانی قرار گیرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز خوشبختانه نسبت مطالبات معوق به مجموعه تسهیلاتی که سیستم بانکی پرداخت کرده کاهش پیدا کرده است، گفت: در برخی از بانک های کشور برای مثال در بانک ملی به هفت درصد رسیده ایم و این موفقیت چشم گیری است.

وی با بیان اینکه بنا داریم بدهی های دولت به سیستم بانکی ساماندهی شود، گفت: دراین راستا اوراقی در اختیار بانک ها قرار داده خواهد شد که این اوراق قابل خرید و فروش در بازار سرمایه باشند و همچنین قابلیت وثیقه گذاری در نزد بانک مرکزی داشته باشند.

طیب نیا اظهار کرد: به این ترتیب بخش وسیعی از منابع که نزد بانک ها منجمد است، آزاد شده و برای اعطای تسهیلات استفاده می شود.

وی در خصوص فروش اموال و دارایی های مازاد بانک ها ، گفت: در گذشته به دلیل کسادی که در بازار سرمایه وجود داشت امکان فروش این اموال موثر نبود، اما امسال با توجه به شرایط بهتری که در بازار سرمایه حاصل می شود این امکان خواهد بود که بانک ها بتوانند اموال و دارایی های مازاد خود را بفروشند و از این منابع هم برای اعطای تسهیلات استفاده کنند.

وی اعلام کرد: در چهار ماه اول سال جاری میزان تسهیلات اعطایی بانک ها در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است.

از سرمایه گذاری خارجی با هدف افزایش تولید و صادرات حمایت می کنیم

طیب نیا در مورد میزان سرمایه گذاری خارجی گفت: در سال جاری تا کنون درحدود چهار میلیارد دلار جذب سرمایه های خارجی به صورت سرمایه گذاری مستقیم داشته ایم.

به گزارش (شادا)، وی با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت اقتصاد فراهم کردن زمینه جذب سرمایه است، گفت: جذب سرمایه مستلزم زمان است.

 

وزیر اقتصاد ازموافقت صورت گرفته برای استفاده از ۷۰ میلیارد دلار منابع فاینانس کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا و آلمان خبر داد و گفت: در زمان حاضر در خصوص شرایط این وام ها بحث می کنیم که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد: این منابع خارجی برای پروژه هایی استفاده شود که توجیه اقتصادی و مالی داشته باشند و از محل درآمدهای خود بتوانند بازپرداخت کنند و همچنین جهت گیری صادراتی داشته باشند تا از لحاظ تامین ارز نیز در آینده بامشکل مواجه نشویم.

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو