توصیه هایی برای پیشگیری از وبا 
چاپ 

توصیه هایی برای پیشگیری از وبا

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: تنها راه تشخیص وجود باکتری ویبریو کلرا (عامل ایجاد‌کننده وبا) تشخیص آزمایشگاهی آن است.

فریبا هادی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: در هر شهرستان یک آزمایشگاه مرجع برای تشخیص این بیماری تعیین و مجهز شده است که افراد می‌توانند با مراجعه به آن در خصوص ابتلا به این بیماری اطمینان یابند.

وی با بیان اینکه احتمال ابتلا این بیماری در ماه‌های گرم سال افزایش می‌یابد، خاطر نشان کرد: در همه مراکز بهداشتی، درمانی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت همچنین بیمارستان‌های استان امکانات لازم برای نمونه‌برداری رایگان برای تشخیص بیماری وبا فراهم شده است.

این مسوول با بیان اینکه نمونه‌های مدفوع مشکوک به بیماری وبا در مراکز بهداشتی درمانی برای تعیین هویت میکروب عامل بیماری به آزمایشگاه ارسال می‌شود، اظهار کرد: آزمایشگاه بیمارستان شهید بهشتی به عنوان آزمایشگاه مرجع برای دسترسی آسان بیماران ویزیت شده در کلینیک‌ها و مطب‌های خصوصی شهرستان زنجان در نظر گرفته شده است.

کارشناس مسوول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا، تصریح کرد: استفاده از آب آشامیدنی سالم از جمله آب لوله‌کشی مطمئن، آب جوشانده شده و یا آب‌معدنی پلمب شده برای آشامیدن، شست‌و‌شو و پخت و پز می‌تواند بهترین راه مقابله با این بیماری باشد. همچنین خودداری از آشامیدن آب های غیرمطمئن نظیر آب چشمه، رودخانه، چاه آب و یا آبی که به منظور آبیاری فضای سبز به کار می‌رود، می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری نقش مهمی داشته باشند.

هادی ادامه داد: هنگام مسافرت از مصرف یخ، سبزی و سالاد که به سلامت آن اطمینان ندارید و همچنین مصرف مواد‌غذایی که بیش از دو ساعت در خارج از یخچال نگهداری شده و یا در محل‌های غیربهداشتی تهیه و توزیع می‌شوند، خودداری و میوه و سبزیجات را نیز قبل از مصرف به دقت شسته و ضد‌عفونی و علاوه بر آن به منظور پیشگیری از نفوذ فاضلاب به آب‌های سطحی، هنگام مسافرت و گردش خارج شهر اصول بهداشتی دفع فضولات انسانی نیز رعایت شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راه پیشگیری از بروز بیماری‌های عفونی از جمله بیماری‌های روده‌ای رعایت بهداشت فردی، به خصوص شست‌و‌شوی دست‌ها با آب و صابون قبل از تهیه و صرف غذا، بعد از دست زدن به موادغذایی خام و بعد از اجابت مزاج است.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با اشاره به اینکه وبا یک نوع بیماری عفونی مخصوص انسان است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود، اظهار کرد: این بیماری در ایران به صورت بومی بوده و به طور معمول هر چند سال یک‌بار در سطح کشور شیوع می‌یابد. این بیماری بسیار مسری است و در صورت شیوع قابلیت ایجاد همه‌گیری‌های وسیع در زمان کم و کشندگی بالا را دارد.ایسنا

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو