Logo of a company

لاریجانی: مسأله هسته‌ای بدون وفاق همه نظام قابل حل نبود

57300414

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در مسأله هسته‌ای اگر همه نظام وفاق نداشتند این مسأله قابل حل نبود اما ما توانستیم با ایستادگی بر خواسته مشروع به دانش هسته‌ای دست پیدا کنیم.

 علی لاریجانی طی سخنانی در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به اینکه مسأله هسته‌ای، یک مسأله بغرنجی شده بود،‌ گفت: از یک طرف فشارهای بین‌المللی ملت ایران را به سطوح آورده بود و از طرف دیگری ایستادگی بر خواسته مشروع موجب شد که ایران به دانش هسته‌ای دست پیدا کند. در واقع اگر همه نظام در این مسأله وفاق نداشتند قابل حل نبود.

وی در ادامه اظهار کرد: وفاق ملی بر روی یک موضوع ما را به نتیجه می‌رساند و ما در مسأله هسته‌ای هم چنین وفاقی وجود داشت تا ایران توانمند شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مشکلات متعددی که در آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد اگر در سطح ملی یک، دو و یا سه موضوع به عنوان اولویت تعیین شوند و همه در آن وفاق داشته باشند قابل حل خواهد بود. لذا پیشنهاد می‌کنم آموزش و پرورش هم چند اولویت را در نظر بگیرد و در برنامه پنج‌ساله ششم هم این موضوعات را پیگیری کند. در واقع وفاق بر روی موضوعات اولویت‌دار مسائل را حل می‌کند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه امروزه مسائل آموزش و پرورش جزو مسائل امنیت ملی کشورها شناخته می‌شود، گفت: بیش از سه دهه تلاش پس از انقلاب اسلامی تجربیات خوبی را انباشته کرده و انصافاً هم وزارت آموزش و پرورش در این سال‌ها توانسته است مسیر معقولی را پیگیری کند.

وی در ادامه بیان کرد: اکنون در آستانه تدوین و تصویب برنامه ششم قرار داریم و می‌بایست موضوعات مرتبط با آینده آموزش و پرورش در پنج سال آینده مدنظر قرار گیرد. انتظار می‌رود که نتایج حاصل از این اجلاس بتواند مفید و موثر باشد و در برنامه ششم توسعه هم دنبال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر سند تحول بنیادین مبنای کار در آموزش و پرورش قرار گرفته است که در آن موضوعات متنوع و عمیقی وجود دارد و آنچه هم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد نشان از این دارد که این سند از یک پختگی برخوردار است اما برای پیشبرد کارهای بزر بهتر است که چند هدف انتخاب شوند و همه استعدادها متمرکز گردند تا کارها پیش برود اما اگر هدف‌ها متکثر شد مساوی این است که هدف‌گذاری انجام نشده است و در این شرایط نمی‌توان نتیجه گرفت.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در چند سال اخیر و زمانی هم که دولت جدید سر کار آمد وضعیت تورم شدید بود، لذا اولویت اصلی را در نظام بر این گذاشتند که تورم کنترل شود. دولت، مجلس و همه بخش‌ها نیز به این مسأله تمرکز کردند و اکنون بعد از سه سال احساس می شود که رشد تورم کاهش یافته است. در نتیجه وقتی یک اولویت انتخاب شد و همه در سطح ملی بر آن تمرکز کردند به نتیجه می‌رسد.

لاریجانی افزود: اما این مسأله به این معنی نیست که وضعیت اقتصاد خوب است. ما در وضعیت اقتصادی با چالش‌هایی مواجه هستیم که باید آن را حل کنیم. در مورد تورم نیز همه مسئولین بر این موضوع تمرکز کرده‌اند تا کاهش پیدا کند و چون همه وفاق ملی در آن داشتند به نتیجه رسید.

رئیس قوه مقننه در ادامه سخنان خود چند پیشنهاد و راهکار را برای آموزش و پرورش برشمرد که می‌تواند در سطح اولویت‌هایشان قرار گیرد و گفت: یکی از این مسائل وضعیت معیشتی معلمان است و فکر می‌کنم نمایندگان مجلسی هم که در این جلسه حضور دارند با من در این موضوع همنوا هستند. وقتی انسان بین معلمین ورود کرده و مسائل آموزش و پرورش را می‌بیند،‌ یکی از مشکلات آنها همین وضعیت معیشتی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش هم بیان داشت که رکن آموزش و پرورش بر معلم استوار است و از این‌رو آرامش روحی معلم هم باید از نظر معیشتی سامان یابد تا بتواند با یک آرامش اولیه تدریس خود را انجام دهد.

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: وقتی برای پنج سال آینده می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم باید افق روشنی را  تعریف کنیم و مجموع منابعی که در کشور وجود دارد باید طریق روشنی داشته باشد. به عنوان مثال اقتصاد مقاومتی را در کشور باید به عنوان پایه کار پیگیری کنیم و این حرف صحیح، سنجیده و به موقع است اما فضای مناسب برای اقتصاد مقاومتی هم موضوع اساسی است. یعنی ابتدا باید امیدواری در جامعه وجود داشته باشد تا اقتصاد مقاومتی رخ دهد. اگر خیل عظیم شادابی نداشته و غمگینانه کار کنند حتماً در جامعه تأثیر می‌گذارد لذا باید فرمولی را برای این مسأله پیدا کرد و این موضوع جزو مهمترین مسائلی باشد که در برنامه ششم پیگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش در حال حاضر یک نظام نوپا و جدید است، گفت: در طول سال‌های پس از انقلاب چند بار نظام آموزش و پرورش را تغییر دادیم. سوال این است که آیا با این کار افراد مفیدتر و توانمندتری تربیت کردیم؟ دستاوردمان چه بوده است؟ بنده معتقدم نظام جدید  آموزش و پرورش نظام نوپایی است که باید از آن صیانت کرد تا دوباره تغییر نکند.

وی افزود: گاه فکر می‌کنیم برای حل مسائل باید تشکیلات و سیستم‌ها را از عمق عوض کنیم تا نتیجه حاصل شود. در حالی که اینگونه نیست. ما احتیاج به نظام ارزیابی دقیق داریم که در حین اجرای نظام بتواند اشکالات را بیابد. لذا بنده توصیه می‌کنم با تجربه‌ای که دارم زمانی که تغییرات رخ می‌دهد انرژی‌بخش و وقت‌گیر است. لذا سریع به دنبال تغییر نروید و لازمه این کار هم ایجاد یک نظام ارزیابی برای رفع مسائل است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: آموزش و پرورش می‌تواند از بخش‌های خارج از سیستم خود هم برای بررسی این نظام ارزیابی استفاده کند و کسانی باشند که از بیرون شرایط را ارزیابی کرده و گزارش دهند.

رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه تا وقتی که این کنکور با این وضع در کشور است هر سند تحولی بنویسید به یک سد بسیار بزرگی برخورد می‌کند، گفت: تا وقتی این موضوع را در ذهن‌ها حل نکنید نمی‌توانید یک نظام خلاق تربیت کنید. البته تلاش‌هایی انجام شده و در مجلس هم قانون نوشته شده است تا این سیستم تحول پیدا کند اما فرزندان ما از اول دبیرستان دچار استرس می‌شوند.

لاریجانی با بیان اینکه با تست زدن کسی ملا نمی‌شود، گفت: باید این سد را از جلوی آموزش و پرورش برداریم، کار بخشنامه‌ای هم نیست. قانون هم می‌تواند کمک کند اما مهم‌تر از آن نظام ارزیابی در بین مدارس، معلمین، دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید تغییر کند و جا بیفتد که اینگونه نیست که اگر یک مدرک ببرید صاحب فهم شده‌اید.

وی در ادامه با بیان اینکه فضای فکری باید تغییر کند و در آن شرایط می‌توان با کنکور هم مقابله کرد،‌ گفت: این مسأله با رشد صندلی‌های دانشگاه حل نمی‌شود. ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند. اگر صاحب فن می‌شدند شاید این مشکلات را نداشتند. یکی از دلایل آن هم نظام ارزیابی در خانواده‌ها و جامعه است. اگر بخواهیم شرایط آینده کشور و سیستم آموزش عالی متناسب با بازار باشد باید این سد را از جلوی پا برداریم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: نهضتی به وجود آمد که دانشگاه‌ها توسعه یافت؛ البته اقتضای شرایط هم بود و افراد بسیاری در رشته‌های مختلف تربیت شدند. شاید این تصور را داشته باشند که اگر مدرک نداشتند در زندگی احساس می‌کنند که معطل هستند اما معتقدم که احتیاج به طراحی دقیق در آموزش و پرورش با کمک اولیاء و ر سانه‌ها دارد. ما هم در این زمینه آماده هستیم به  شما کمک کنیم.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر توجه بیشتر به آموزش‌های پیش‌دبستانی و دبستان، گفت: امروز مهندس و حقوقدان کم نداریم؛‌ سوال این است که با این حجم افرادی که تربیت کردیم آیا مشکلاتمان حل می‌شود؟ باید بدانیم که اگر افراد را از همین پایه‌ها آموزش دهیم خلاقیت شکوفا شده و توانمند می‌شوند.

وی با اشاره به کمک بخش خصوصی در آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: نباید این دیدگاه را در کشور داشته باشیم که توجه بر مراکز و مدارس هیأت امنایی و… باشد. بلکه باید مدارس دولتی را تقویت کنیم اما از طرفی مانع آنها هم نباید بشویم.

لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر خیرین هم به آموزش و پرورش کمک کرده‌اند اما استفاده سخت‌افزاری بوده است، گفت: این مسأله باید به بعد نرم‌افزاری هم بسط داده شود زیرا همه شیوه‌ها وجود دارد اما به این موضوع باید توجه کنیم که هر کدام را خوب اجرا کنیم عیبی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تأکید بر اینکه یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی مبنای مردمی دارد و در آموزش و پرورش هم باید به این مسأله توجه شود، گفتم: ما هم در مجلس کمک خواهیم کرد تا شما در تمامی زمینه‌ها موفق باشید و امیدواریم در این ایام که تدوین و تصویب برنامه ششم در مجلس است خروجی‌های این همایش هم بتواند کمک کند.