نوسانات ارزی در هفته گذشته/ ثبات نسبی دلار 
چاپ 

نوسانات ارزی در هفته گذشته/ ثبات نسبی دلار

1424343912197_55

بازار ارز در هفته گذشته با نوسانات نسبی همراه شد؛ به گونه‌ای که دلار آمریکا ۹ تومان، پوند انگلستان ۳۵ تومان، یورو ۳۰ تومان و لیر ۹ تومان نوسان را پشت سر گذاشتند.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، دلار آمریکا در هفته گذشته روزهای نسبتا آرام و کم نوسانی را پشت سر گذاشت. در ابتدای هفته گذشته دلار روند خود را با قیمت ۳۵۲۹ تومان آغاز کرد و در روزهای بعد با شیبی ملایم وارد کانال ۳۵۳۰ تومان شد.

در روز نهم مرداد نیز دلار ۳۵۲۹ تومان شد و روز بعد به ۳۵۳۳ تومان رسید. یازدهم مرداد ماه نرخ این ارز ۳۵۳۲ تومان را تجربه کرد و دوازدهم مرداد ماه ۳۵۳۶ تومان شد و در روز سیزدهم مرداد نیز به بالاترین نرخ خود در هفته گذشته یعنی ۳۵۳۱ تومان رسید. همچنین در آخرین روز هفته قبل یعنی ۱۴ مرداد ۳۵۲۷ تومان در بازار آزاد فروخته شد.

به این ترتیب دلار در هفته‌ای که گذشت ۹ تومان نوسان پیدا کرد.

پوند انگلستان نیز در هفته قبل با ۳۵ تومان نوسان همراه شد. پوند در ابتدای هفته‌ای که گذشت با نرخ ۴۶۹۳ تومان در بازار آزاد مشاهده شد. در روزهای بعد یعنی ۱۱ مرداد ماه با روند کاهشی مواجه شد و به ۴۶۸۰ تومان رسید. در دوازدهمین روز مرداد حرکت پوند معکوس شد و با روند صعودی ۴۶۹۱ در بازار فروخته شد.

در ۱۳ مرداد پوند به بالاترین قیمت خود در هفته گذشته رسید و ۴۷۱۵ تومان در بازار عرضه شد و در نهایت در آخرین روز کاری هفته گذشته به ۴۶۹۴ تومان بازگشت.

همچنین یورو در هفته گذشته ۳۰ تومان نوسان پیدا کرد. یورو در بالاترین نرخ خود در هفته قبل ۳۹۷۳ تومان و در پایین ترین نرخ خود ۳۹۴۳ تومان فروخته شد.

لیر ترکیه که پس از کودتا در این کشور با نوسانات زیادی مواجه شده است، در هفته گذشته بین ۱۱۹۱ تومان تا ۱۲۰۰ در نوسان بود و ۹ تومان نوسان را تجربه کرد.

آغاز روند تک نرخی شدن ارز

مهمترین خبر برای بازار ارز در هفته گذشته دستور العمل جدید بانک مرکزی بود. دستور العملی که به بانک‌ها اجازه می‌دهد به خرید و فروش ارز ورود کنند و اینکه مشتریان بتوانند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند یا در بانک‌ها سپرده گذاری کنند. از سوی دیگر صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک‌ها بفروشند.

این اقدام از سوی بانک مرکزی و همین طور کارشناسان و فعالان اقتصادی گامی در جهت حرکت به سوی تک نرخی شدن ارز عنوان شده است تا سرانجام یکی از وعده‌های اقتصادی دولت یازدهم یعنی تک نرخی شدن ارز به سمت عملیاتی شدن پیش برود.

فاطمه مقیمی – عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران – درباره این اقدام جدید بانک مرکزی می‌گوید پروژه جدید بانک مرکزی می‌تواند باعث تحقق یک هدف استراتژیک اقتصادی یعنی تک نرخی شدن ارز باشد.

این فعال اقتصادی درباره  جلوگیری از تبعات منفی این پروژه از جمله احتمال افزایش نرخ ارز تصریح کرد که اجرای این استراتژی باید همراه با کنترل و نظارت باشد، چرا که به گفته وی، اکنون که بخشی دیگر از پول‌های ایران آزاد شده قرار نیست این پول در بازار سرگردان شود.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو