اقتصاد مقاومتی باید گفتمان غالب جامعه باشد 
چاپ 

اقتصاد مقاومتی باید گفتمان غالب جامعه باشد

 

یک پژوهشگر کشور و استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و مسایل روان شناختی و جامعه شناختی برای تحقق هر موضوعی از جمله تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: برای دست یابی به هدف اصلی در این زمینه، گفتمان اقتصاد مقاومتی باید گفتمان غالب جامعه شود و دانشگاه ها در این میان نقش بسیار مهمی دارند.

دکتر مسعود قربان حسینی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در راستای اجرای شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل دو جنبه ورود دانش‌آموختگان به صنعت و تاثیرگذاری آنها بر جامعه و انجام پژوهش‌های کاربردی و فناوری می‌تواند به اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند.

وی بیان کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گرفته است بدون شک یکی از مهمترین مولفه‎های اقدام و عمل، پی ریزی اقتصاد کشور بر پایه دانش نوآوری و فن آوری است.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ساوه گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست بلکه یعنی دربرابر شوکها، نوسانات و تلاطمات، پایداری داشته باشد، از این رو اقتصاد ما باید بر اساس این محور حرکت کند.

وی یادآور شد: اقتصادهایی که بر پایه فناوری استوار شده اند، قطعا اقتصادی پایدار و مقاوم می‎باشد، و کمتر تحت تأثیر عوامل سیاسی، اجتماعی و طبیعی قرار می گیرند و پایداری بسیار بالایی دارند.

دکتر قربان حسینی افزود: توسعه مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان با محوریت اقتصاد دانش بنیان، بهره گیری از ظرفیت های جوان نیروی انسانی، راه اندازی دفاتر ارتباط با دانشگاه در مراکز صنعتی و اقتصادی و فعال نمودن مرکز آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه با محوریت کارآفرینی و مدیریت کسب و کار از جمله دیگر راهکارهای اجرایی و عملیاتی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه هاست.

این متخصص و صاحبنظران در حوزه مسایل مدیریتی کشور افزود: تبیین اقتصاد مقاومتی برای اقشار مختلف مردم این امکان را می دهد که هر کس در بخش مورد علاقه و تخصص خود فعالیت اقتصادی را انجام دهد که نیاز جامعه را برطرف و رونق و پویایی اقتصادی را به همراه داشته باشد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ساوه با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های تصویب شده دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است، افزود: دراین مورد دانشگاه‌ها این مسئولیت را دارند که این برنامه را دنبال کنند و نقش عملی خود را باید در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان جستجو کنند.

دکتر قربان حسینی اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی راهگشای امور اقتصادی کشور است و اگر در این زمینه همه افراد جامعه ما با هم حرکت کنند می توانیم جامعه موفقی داشته باشیم.

وی درخصوص اقدامات عملی که دانشگاه‌ها می‌توانند انجام دهند افزود: یکی از محورهایی که دانشگاه‌ها می‌توانند بحث اقتصاد مقاومتی را دنبال کنند اتاق فکر است که این مفاهیم به دلیل بومی بودن باید به جامعه تبیین شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: امروز ایران با داشتن پتانسیل قوی و دانش نو در بسیاری از عرصه ها، می تواند به راحتی و با قدرت نیاز بازارهای داخل کشور را تامین کند و نیاز نداریم در برخی از امور اقتصادی به کشورهای دیگر وابستگی اقتصادی داشته باشیم.

 

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو