طرح شبنم و ایران کد یک شبه حذف شد 
چاپ 

طرح شبنم و ایران کد یک شبه حذف شد

shabعضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از حذف یک شبه طرح شبنم و ایران کد انتقاد کرد.

سید ناصر موسوی لارگانی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه طرح شبنم و ایران کد از پشتوانه کارشناسی قوی برخوردار بود ، افزود: حذف این طرح به نفع قاچاقچیان و جولان بیشتر قاچاق در کشور بود.

وی اظهار داشت : کالاهایی که از طریق مبادی رسمی واردکشور می‌شوند باید دارای کد باشند تا بتوان از این طریق جلوی سیل کالاهای قاچاق در کشور را سد و با متخلفان برخورد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه دولت تاکنون طرح جایگزینی برای طرح شبنم و ایران کد ارائه نکرده است، گفت: جایگزینی طرح های مانند ایران کد و شبنم باید پیگیری و وضع کالاها در بازار مشخص شود.

وی همچنین عملکرد برچسب های ایران کد و شبنم در کشور را مثبت اعلام کرد و  افزود: طرح های خوبی برای مهارکالای قاچاق بود.موسوی با اشاره به اینکه میزان قاچاق در کشور افزون بر  ۲۵ میلیارد دلار است، گفت: کالاهای قاچاق همراه با عدم پرداخت مالیات، ایجاد رکود، از بین رفتن اشتغال و عدم فروش کالاهای داخلی شده است.

وی اظهارداشت: استفاده از اسکنرها و x-ray ها در گمرکات می تواند اثار بسیار مثبتی داشته باشد و به درآمدزایی و سودآوری کلی کشور از محل مقابله با قاچاق کمک کند.

این نماینده مجلس در ادامه از مصرف ۱۰ هزار میلیارد تومان سیگار طی سال ۹۳ در ایران خبرداد و افزود: از این میزان تنها  ۷۰۰ میلیارد تومان از تولید داخلی بوده و بقیه یعنی  ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بصورت قاچاق یا از طریق مبادی قانونی وارد کشور شده بود.

وی با تصریح اینکه قاچاق ضربه جبران ناپذیری بر تولید، اشتغال، اقتصاد  و … وارد می

کند، بیان داشت: کالاهای قاچاق مورد کشف نباید از طرق دیگری وارد بازار شوند بلکه باید معدوم شوند زیرا تکرار معدوم‌سازی می‌تواند از انجام دوباره قاچاق جلوگیری کند.

موسوی لارگانی گفت: قاچاق به نظام اقتصادی کشور لطمات جبران ناپذیری وارد می کند بنابراین مبارزه منطقی و معقول با این پدیده زیانبار اجتناب ناپذیر است.

وی افزود : قاچاق کالا اقتصاد کشور را از نظر تولید، سرمایه‌گذارى، صادرات و اشتغال تحت تاثیر قرار داده و آثار مخربى بر جا مى‌گذارد. از عمده‌ترین تاثیرات منفى قاچاق کالا تاثیر بر سرمایه‌گذارى است.

نماینده مجلس دهم اظهار داشت : برخى محصولات به صورت سازماندهى و جهت‌دار با هدف تهاجم به ارزش‌ها و معیارهاى اخلاقى به داخل کشور قاچاق مى ‌شوند و از لحاظ بعد فرهنگی و اخلاقی باعث اختلال می شود و افزایش فاصله طبقاتى، هدر رفتن منابع ملى، تضعیف کارآمدى، کاهش امید ملى وکاهش امنیت عمومى از پیامدهاى ‌نامطلوب قاچاق است.

وی تصریح کرد: از اثار مخرب پدیده قاچاق کالا می توان به تعطیلی، رکود و ورشکستگی صنایع داخلی و کارخانه های تولیدی، ازبین رفتن کشاورزی و دامداری، رشد نرخ بیکاری، کاهش حیطه اقتدار مدیریت، کاهش درآمدهای دولت، ایجاد اخلال در سیاست های اقتصادی دولت و … را نام برد.

موسوی لارگانی روند مطلوب توسعه اقتصادی را از عوامل حفظ و ارتقای امنیت ملی در هر کشور دانست و افزود:  توسعه اقتصادی در کنار توسعه توان علمی و تکنولووژیک ضمن بالا بردن توانایی ها و ظرفیت های موجود کشور را در برابر آسیب پذیری ها مقاوم تر می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: نظارت بر مقوله قاچاق در جامعه باید با قاطعیت تمام واغماض صورت گیرد تا سوء استفاده کنندگان نتوانند از موقعیت ها استفاده کنند.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو