Logo of a company

گرد و خاک ریه‌ها را از کار می‌اندازد

مواجه مکرر با این ذرات در نهایت موجب آسیب جدار کیسه‌های هوایی شده و منجر به فیبروز ریه ‌می‌شود که این فیبروز ریه هم در صورت عدم درمان می‌تواند به نارسایی ریه منجر شود که درمان فیبروز هم به سختی انجام می‌شود.

یک متخصص ریه اظها کرد: مواجه مکرر با گرد و خاک می‌تواند ریه‌ها را از کار بیندازد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی معینی با بیان اینکه ماهیت ریزگردها از هسته گل رُس است، گفت: ۵۰ درصد ریزگردها خاک رُس، ۲۵ درصد ترکیبات سیلیس و ۲۵ درصد دیگر ترکیبات سولفات دار است.

وی تصریح کرد: اندازه ذرات ریزگردها از یک تا ۱۵۰ میکرون متغیر است و ذراتی که ریزتر هستند به وسیله باد تا نقاط دورتر از منشاء تشکیل هم می‌توانند حرکت کنند.

معینی با بیان اینکه ریزگردها انواع میکروب‌ها را با خود حمل می‌کنند، گفت: میکروب‌های موجود در ریزگردها ۴۰ درصد باکتری گِرَم مثبت، ۱۵ درصد باکتری گِرَم منفی، ۱۵ درصد قارچ و مابقی سایر انواع میکروب‌ها هستند.

این متخصص ریه اظهار کرد: همچنین همراه میکروب‌ها فلزات سنگینی مانند آهن، کادمیم، نیکل و  سرب نیز با ذرات ریزگرد حمل می‌‎شوند.

معینی با اشاره به ورود ذرات ریزگرد با قطر کمتر از ۱۰ میکرون به دستگاه تنفسی، گفت: این ذرات می‌توانند در راه‌های هوایی ایجاد التهاب کنند.

وی تصریح کرد: مواجه مکرر با این ذرات در نهایت موجب آسیب جدار کیسه‌های هوایی شده و منجر به فیبروز ریه ‌می‌شود که این فیبروز ریه هم در صورت عدم درمان می‌تواند به نارسایی ریه منجر شود که درمان فیبروز هم به سختی انجام می‌شود.

این متخصص ریه با بیان اینکه معضل ریزگردها باید از منشاء آن حل شود، گفت: تنها راهکار ما در مقابل ریزگردها انجام اقدامات پیشگیرانه است، به طوریکه توصیه ما به همه افراد و به ویژه سالمندان، کودکان و زنان باردار این است که تا حد ممکن در زمان بروز پدیده ریزگردها از منزل خارج نشوند.

وی افزود: در صورتی هم که افراد ناچار به خروج از منزل هستند باید از ماسک و ترجیحا ماسک N95 استفاده کنند.