Logo of a company

شمارش معکوس برای کنکوری‌ها؛ آغاز آزمون صبح جمعه

چهل و ششمین آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه‌ها از صبح فردا آغاز می‌شود.

در این آزمون ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ داوطلب برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نام‌نویسی کرده اند.

در این آزمون نیز همانند سال های اخیر تعداد خانم ها از آقایان بیشتر است به گونه ای که حدود ۵۹ درصد از داوطلبان از خانم ها هستند.

به گفته مسئولان علت این موضوع علاقمندی پسران به تحصیل در دوره های کار دانش و فنی و حرفه ای بیان می کنند و می گویند این درصد در دوره های ارشد و دکتری معکوس می شود و در آنجا تعداد مردان از خانم ها بیشتر است.

بیشتر داوطلبان نیز در گروه آزمایشی علوم تجربی با ۵۱۹ هزار  و ۴۸۸ نفر داطلب هستند که بیشتر آنها علاقمند به ادامه تحصیل در رشته های گروه پزشکی هستند.

شمار داوطلبان این آزمون در مقایسه با پارسال ۱۷ هزار و ۹۶۱ نفر  کاهش داشته است.

آزمون سراسری سال ۹۵ صبح و بعدازظهر پنجشنبه ۲۴ و جمعه ۲۵ تیر ۹۵ در ۳۶۹ شهرستان کشور و ۴۶۷ حوزه امتحانی برگزار می‌شود

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون سراسری سال ۹۵ صبح و بعدازظهر پنجشنبه ۲۴ و جمعه ۲۵ تیر ۹۵ در ۳۶۹ شهرستان کشور و ۴۶۷ حوزه امتحانی برگزار می‌شود.

حسین توکلی افزود:‌ آزمون داوطلبان گروه‌های علوم ریاضی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه ۲۴ تیر و هنر در بعدازظهر پنجشنبه برگزار می‌شود.

همچنین آزمون داوطلبان گروه‌‌های علوم تجربی صبح جمعه ۲۵ تیر و زبان‌های خارجی در بعدازظهر جمعه برگزار می‌شود.

مشاور عالی سازمان سنجش همچنین گفت‌:‌ آزمون سراسری سال ۹۵ برای داوطلبان گروه‌های علوم ریاضی،‌ علوم تجربی،‌ علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی همانند آزمون پارسال در یک مرحله برگزار می‌شود و داوطلبان باید در یک جلسه به سوالات عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی خود پاسخ دهند.

* نحوه طراحی سوالات کنکور ۹۵

 

سوالات آزمون عمومی و اختصاصی به صورت چهار گزینه‌ای و از کتب دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید سالی – واحدی که در دفترچه شماره یک به عنوان منابع طرح سوال اعلام شد، طرح شده است.

در طراحی سوالات هر درس از فصولی که وزارت آموزش‌ و پرورش بر اساس بخشنامه‌ها آن‌ها را حذف کرده، سوال طراحی نشده است.

سوالات آزمون سراسری همانند پارسال مفهومی است و این به منزله دشواری نیست بلکه نشانگر آن است افرادی که کتب درسی را دقیق مطالعه کرده‌اند، می‌توانند به سؤالات پاسخ دهند

مشاور عالی سازمان سنجش در این باره گفت:‌ سوالات آزمون سراسری همانند پارسال مفهومی است و این به منزله دشواری نیست بلکه نشانگر آن است افرادی که کتب درسی را دقیق مطالعه کرده‌اند، می‌توانند به سؤالات پاسخ دهند.

 

وی ادامه داد:‌ سوالات آزمون عمومی در دفترچه شماره یک و جمعاً ۱۰۰ سوال است که شامل ۲۵ سوال فارسی، ۲۵ سوال عربی، ۲۵ سوال معارف و ۲۵ سوال انگلیسی است که داوطلبان باید در ۷۵ دقیقه به ۱۰۰ سوال موجود در دفترچه پاسخ دهند.

توکلی عنوان کرد: داوطلبانی که باید به سوالات معارف غیر از اسلامی یا زبان غیر از انگلیسی پاسخ دهند باید به سواالات اقلیت‌های مذهبی و زبان‌های خارجی غیرانگلیسی که ضمیمه دفترچه شماره یک است، پاسخ دهند.

* نحوه پاسخگویی به سوالات اختصاصی

گروه علوم ریاضی ۱۳۵ سوال اختصاصی دارد که باید در دفترچه شماره دو و در ۱۷۵  دقیقه به آن پاسخ داد.

گروه علوم تجربی نیز ۱۷۰ سوال اختصاصی دارد که باید در ۱۷۵ دقیقه به آن پاسخ داد.

داوطلبانی که دیپلم بهیاری دارند یا در شغل بهیاری شاغلند باید علاوه بر پاسخ به سوالات اختصاص گروه علوم تجربی به ۵۰ سوال تخصصی بهیاری در قالب دفترچه شماره سه در ۳۰ دقیقه پاسخ دهند.

سخنگوی سازمان سنجش گفت: داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی باید به ۱۸۰ سوال اختصاصی در مدت ۱۶۵ دقیقه پاسخ دهند و افرادی که دارای مدرک پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی هستند باید به ۲۰ سوال اصول عقاید و فقه در مدت ۲۰ دقیقه نیز پاسخ دهند.

توکلی افزود:‌ داوطلبان گروه آزمایشی هنر باید به ۱۶۰ سوال اختصاصی در مدت ۱۶۵ دقیقه و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی که زبان خارجی آنها انگلیسی، فرانسه یا آلمانی است باید به ۷۰ سوال در مدت ۱۰۵ دقیقه پاسخ دهند. مشاور عالی سازمان سنجش گفت: به داوطلبان توصیه می‌شود به اطلاعات برگه راهنما توجه کنند و براساس آن در امتحان حاضر شوند.

داوطلبانی که موفق به اعلام علاقه‌مندی خود برای پذیرش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی و پیام نور نشد‌ه‌اند با پرداخت مبلغ ۹ هزار و ۲۰۰ تومان به صورت الکترونیک و از طریق سایت سازمان سنجش با ورود به بخش ویرایش از تاریخ ۲۰ تیر تا ۲۳ تیر علاقه‌مندی خود را اعلام کنند.

*اعمال سوابق تحصیلی داوطلبان با تاثیر مثبت

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز درباره تاثیر میزان سوابق تحصیلی در آزمون امسال گفت: یکی از نکات مهم برای داوطلبان در این آزمون میزان تاثیر سوابق تحصیلی است که با توجه به ابلاغ قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به صورت زیر است:

الف) برای آن دسته از دیپلمه های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از ۱۳۸۴ به بعد گرفته اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی است و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (سال سوم آموزش متوسطه) به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تاثیر مثبت در نمره کل نهایی داوطلبان لحاظ می شود.

ب) داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال۹۱-۱۳۹۰  به بعد گرفته اند و امتحانات یک یا چند  درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی ( صرفا نمرات دروسی که به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است) به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تاثیر مثبت در نمره کل نهایی داوطلبان لحاظ می شود.

 

همچنین برای داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی هر دو بند یاد شده الف و ب اعمال خواهد شد.

* نحوه پذیرش در دانشگاه‌ها آزاد و دانشگاه‌های شهیدرجایی و فرهنگیان

متقاضییان رشته‌های تحصلیی دارای شرایط خاص برای انتخاب رشته‌های مورد نظر بر اساس اطلاعیه‌ای که این هفته منتشر شد از ۲۴ لغایت ۳۰ اقدام کنند و در رابطه با رشته‌های تحصیلی مورد نیاز آموزش‌ و پرورش در دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان باید هنگام انتخاب رشته علاقمندی خود را اعلام کنند.

به گفته توکلی، داوطلبان برای پذیرش در رشته‌های دانشگاه آزاد که پذیرش آن‌ها براساس آزمون است باید ضمن شرکت در آزمون سراسری، پس از اعلام نتیجه اولیه و دریافت کارنامه برای انتخاب رشته به سایت دانشگاه آزاد مراجعه کنند.

*جوان ترین و مسن ترین کنکوری ها

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: خلیل شکریان متولد ۱۳۱۵ در گروه آزمایشی علوم انسانی از شمیرانات تجریش به عنوان مسن ترین داوطلب و جوان ترین داوطلب نیز بهار بلوچی متولد ۱۳۸۰ در گروه آزمایشی علوم تجربی از ایلام مرکزی در کنکور سراسری ۹۵ شرکت کرده اند.

در مجموع یک میلیون و ۱۴ هزار و ۲۷۴ کارت ورود به جلسه آزمون صادر شده است

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از داوطلبان در دو یا سه گروه آموزشی نام‌نویسی کرده‌اند، در مجموع برای یک میلیون و ۱۴ هزار و ۲۷۴ کارت ورود به جلسه آزمون صادر شده که از این تعداد- ۴۰۲ هزار و ۵۲۰ کارت برای برادران و ۶۱۱ هزار و ۷۵۴ کارت برای خواهران صادر شده است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تعداد کارت های صادر شده برای گروه هنر شامل داوطلبان اصلی و علاقمندان به گروه هنر- ۵۴ هزار و ۶۹۷ کارت است.

وی افزود: همچنین تعداد کارت صادر شده برای گروه زبان های خارجی شامل داوطلبان اصلی و علاقمندان به گروه زبان ۱۱۵ هزار و ۷۱۰ مورد است.

توکلی یادآور شد: ۱۶۲ هزار و ۸۷۹ نفر در گروه علوم ریاضی در صبح پنجشنبه ۲۴ تیر به رقابت می پردازند و همین تعداد کارت آزمون برای این گروه صادر شده است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: همچنین برای گروه علوم انسانی نیز که ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر رقابت می کنند که برای این گروه نیز همین تعداد کارت صادر شد.

وی اظهار داشت: ۵۱۹ هزار و ۴۸۸ نفر نیز در گروه علوم تجربی در صبح جمعه ۲۵ تیر به رقابت می پردازند.

*داوطلبان شب کنکور استراحت کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، از دانش آموزان خواست تا شب کنکور را استراحت کنند.

دکتر کیومرث فرحبخش گفت: دانش آموزانی که باید در آزمون سراسری شرکت کنند بهتر است شب امتحان آرامش خود را حفظ کنند و به استراحت بپردازند.

وی افزود: خوردن غذای سبک و به ویژه صبحانه مناسب در ایجاد آرامش مؤثر است.

این عضو گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی افزود: این دانش آموزان باید به خود دلگرمی بدهند و با کمک گرفتن از خداوند آرامششان را به دست آورند.

 

وی گفت: در صورت بروز علائم و حالات استرسی، این دانش آموزان شرایطشان را با والدین و خانواده مطرح کنند.

این استاد دانشگاه افزود: خانواده ها از ایجاد نگرانی و اضطراب در فرزندانشان خودداری کنند و با گوش دادن به صحبت های آنان دانش آموزان را در شب کنکور به آرامش و توکل به خداوند فراخوانند.