Logo of a company

هشدار/ اسکناس و چک پول های تقلبی در بازار

جالب است که ایران چک ۵۰ تومانی تقلبی آبی رنگ، از نظر سایز هم از ایران چک های اصلی بزرگ تر است. آرم های بکار رفته در این چک پول نیز تفاوت فاحشی بین اصل و تقلبی دارد.

از ویژگی های بارز ایران چک ۵۰ هزار تومانی آبی این است که روی آن، نقش گنبد و گلدسته حرم امام رضا (ع) بکاررفته و نمای پشت آن سقاخانه است که در صحن انقلاب حرم امام هشتم قرار دارد. همچنین در رو و پشت این ایران چک، نماد خورشیدی درج شده که یک پرنده به سوی آن در حال پرواز است.

که البته یکی از تفاوت های فاحش ایران چک اصلی و تقلبی ۵۰ هزار تومانی در همین پرنده ای است که در بالا اشاره شد.

ولی طبق اعلام بانک مرکزی، ویژگیهای امنیتی متعددی در ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید وجود دارد به طوری که کاغذ آن بازتاب نور ماوراء بنفش را منعکس نمی کند و در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماوراء بنفش در چهار رنگ قابل مشاهده است.

همچنین دو نوع نخ امنیتی در آن وجود دارد ؛ نخ امنیتی پنهان که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده و درون کاغذ قرار گرفته و نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرافیکی با ریزنوشته است و به گونه ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی بوده و با قرار دادن ایران چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان می شود.

در ادامه تصویر دو نمونه اصلی و تقلبی ایران چک ۵۰ هزار تومانی را مشاهده می کنید, تصویر اول ایران چک اصلی و تصویر دوم که سوراخ هم است، ایران چک تقلبی می باشد که اتفاقا مهر بانکی هم دارد.

ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی تقلبی هم که در ادامه تصویر آنرا مشاهده می کنید در قیاس با ایران چک اصلی تفاوت های فاحشی دارد که از جمله آن محل قرار گرفتن نخ پول، جنس کاغذ، تصاویر مخفی و سایر ضرایب امنیتی بانک مرکزی است.ابعاد ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی همانند ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی ۱۶۰ در ۷۵ میلی متر است که رنگ قالب آن آبی تشکیل می دهد.

در ایران چک اصلی، نقش فردوسی در خمیره کاغذ بوده و عدد یک میلیون به صورت روشن زیرتصویر فردوسی قابل مشاهده است.وقتی که ایران چک مقابل نور قرار گیرد از هر دو طرف باید تصویر شفافی از فردوسی دیده شده همچنین عدد یک میلیون نیز به وضوح قابل رویت باشد.

نخ امینی به صورت پنهان تقریبا در وسط ایران چک کار شده است که در وهله اول بدون نور قابل دیدن نیست اما اگر مقابل نور قرار گیرد متوجه خواهیم شد که چیزی به طور خط وار و با عرض حدود یک میلیمتر حرکت کرده است. روی این نخ نیز نوشته “بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران” تعبیه شده است.اگر ایران چک در مقابل نور ماورا بنفش قرار گیرد نخ میانی آن به رنگ های مختلف تبدیل خواهد شد.

نوشته ۱۰۰ و ایران چک در قسمتی که حالت مستطیل شکل داشته و نوشته بانک مرکزی نیز در آن تعبیه شده قابل ملاحظه است این در حالی است که وقتی در حالت عادی ایران چک را در مقابل خود قرار می دهیم فقط نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را می بینیم اما با تغییر زاویه عدد ۱۰۰ و ایران چک نیز درست به موازات عبارت بانک مرکزی دیده می شود.

اگر این اسکناس مقابل خود قرار دهیم در سمت چپ آن به صورت عرضی و روی لبه طرحی ناقص از نوشته یک میلیون مشاهده می شود که در مقابل نور تصویر پشت و جلو دقیقا یکدیگر را همپوشانی کرده و عدد یک میلیون قابل رویت می شود.

مسئولان بانک مرکزی معتقدند هیچ سیستم چاپی حتی با بالاترین تکنولوژی چاپ تجاری و یا آخرین مدل دستگاهای کپی وجود ندارند که بتوانند این دو تصویر ناقص پشت و رو را دقیقا روی یکدیگر تنظیم کند.بنابراین اگر فردی ایران چک را مقابل نور قرار داد و تصویر ناقص رو را با تصویر پشت دقیقا همپوشانی ندید و حتی اگر اختلاف دهم میلیمترنسبت به یکدیگر ملاحظه کرد می تواند مبنا را بر جعلی بودن آن بگذارد.​منبع: تسنیم